Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ideer för bröllop (Vad tycks?)

Produkter
(logga in för att koppla)
Anar en överdriven oro för att tekniken inte skulle hålla dagen D. Jag lovar..Den håller oftast mycket bra. Lägg oron i stället på att vara på rätt plats vid rätt tillfälle under hela bröllopet. Jag vet att man kan omöjligt vara på alla ställen samtidigt , så rotera mycket och var med på när bruden eller brudgumen går ut ett tag . Det är då det kan bli bilder.
 
hailstorm skrev:
Vilken av de tre originalblixtarna till Km rekommenderar ni med tanke på kyrkan behöver jag?

2500D, 3600D eller den dyraste 5600D?
Beror väl på kyrkan. Är det en katedral lär du nog behöva alla tre...
 
är det porträtt som ska tas i kyrkan? eller själva vigseln?
vid vigsel är det bäst att köra utan blixt för att inte störa.
det går dock oftast bra att köra blixt vid in- och utgång.

när jag plåtar porträtt i kyrkan använder jag en extern blixt som någon får vinkla mot en upplättningsskärm.
enklast möjliga men man kan behöva ett par kompisar eller bröllopsgäster som hjälper till att hålla i grejerna.
 

Bilagor

  • rosel_002.jpg
    rosel_002.jpg
    31.6 KB · Visningar: 1,100
Håller nog med lite om att det är ögonblicket man skall fota och kanske därför inte arrangera i förväg.

På mitt eget bröllop hade vi en kille som annars jobbar som pressfotograf fotandes under vår vigsel. Det bästa kortet är nog när min man trär på ringen på mitt finger och man ser svärföräldrarna, syster etc på första bänkraden grinandes för fullt. Något sådant kan ju def inte arrangeras i förväg. Eller precis innan vi skulle gå in i kyrkan, en rätt rolig bild minns jag och jag kommer också exakt ihåg vad som sades i denna stund.

Dessa "dokumentär" bilder blev mkt trevligare o mer levande än de vi tog hos porträttfotograf i studio.

Sen kan jag komma m ett annat bröllopstips också. Fota gästerna (porträttbilder, inte bara mingel) vilket är rätt trevligt att ha kvar för brudparet. Kanske att sätta in tillsammans m hälsningar i en gästbok.
 
Det är faktiskt inte helt ovanligt att ta bilder t ex dagen innan bröllopet. Det har vi gjort och det var bröllopsfoton till albumet. Dessa togs på annan plats och INTE i kyrkan. En seriös fotograf rekommenderar detta eftersom brudparet redan är så stressade på sin högtidsdag. Jag har sett brudparsbilder som är tagna i studio 1 timme innan akten och det var klart en hög stressnivå på ansiktsuttrycken.

Om man däremot skall ta "reportagebilder" blir det, som tidigare skrivit i tråden, bäst om man ta dessa i samband med bröllopet. Sen skall man iofs tänka på att det är inte alla präster som tillåter fotografering under vigselakten - Det är ju en cermoni och inte en fotosession.

Det finns med andra ord många olika sätt att ta bröllopsbilder på. Det hela beror på vilka bilder bröllopsparet vill ha och vilka bilder du vill ta som fotograf.
 
Michael jag har inte läst alla inläggen men jag har 2 råd.

1 gå igenom med brudparet vad de vill ha för bilder. Ta hem anteckningarna och renskriv dem och skissa.

2 Ta med brudparet och en klocka för att testfotografera. Se helt enkelt efter om du hinner de saker ni vill på bröllopsdagen. Tiden går mycket fortare än du tror. Fråga om du får vara med om paret skall öva i kyrkan.

Jag förstår att man får mothugg när det gäller förfotografering. Bröllopsdagens känslor kan du aldrig göra om.
 
Ja just det, gör inte misstaget att ta bilderna för tight.

Lämna lite luft runt om så att du kan beskära dem till de format du vill sedan.

Kanske viktigast med mellanformat.
 
Erik Schalin skrev:
Ja just det, gör inte misstaget att ta bilderna för tight.

Lämna lite luft runt om så att du kan beskära dem till de format du vill sedan.

Kanske viktigast med mellanformat.

Helt rätt, mycket viktigt och gäller alla format.

En färdigskuren passpertou har t ex innermått 30x40 och yttermått 40x50 om jag minns rätt. Fruktansvärt irreterande att ha gjort en tajt komposition med småbild då. Där under är däremot måtten 20x30 i innermått och 30x40 i yttermått. Så där är det tvärtom.

Jag antar att det beror på att man vill få ut så många passpertouer som möjligt från ett A1-ark. Men det är oerhört irreterande och man måste ha det klart för sig redan vid fototillfället helst så att man kan anpassa kompositionen.

Mvh
Maverick
 
Jag har fotat lite mer än 50 bröllop mellan 2003 till idag. Din idé är bra , jag kör ungefär samma still, pre shots, osv...
Du måste planera tillsammans med brudparet vad gäller dagen D. Manus är viktigt...
Jag brukar alltid använda analoga kameror, ASA 200 filmer och blixt med bouncer. Jag känner mig mycket snabbare med de analoga kamerorna. Dagen D har man inte så mycket tid att arrangera därför är kamerans snabbhet viktig.
Lycka till nu
 
Lycka till Michael

hej Michael

Jag är en lärande amatör på sidan som i och med mitt medlemskap här ser det som en stor tillgång att kunna få kritik, feedback, tips, råd av erfarna fotografer..amatörer..som proffs.

jag kan inte ge dig konkreta tips gällande bröllopsfoto då jag är totalt oerfaren av detta.
Som nån tidigare skrev.. vad vill de ha? ..vad förväntar de sig för resultat? ...ha en rejäl dialog med dem innan ..och som alltid..se till att grejorna , verktygen ..är i toppform ...det är mina enda reflektioner ...

och sen vill jag önska dig ett stort lycka till med detta fotoäventyr och jag hoppas att få se en del av resultat på denna sida.

ge järnet!!

med vänlig hälsning

fredrik
 
Jag har fotat ett par bröllop och har funderingar angående pre-shots.

Några saker brukar vara unika för bröllopsdagen och kan kanske vara svårt att få till flera dagar innan:

Tårtan: brukar ju vara unik för bröllopet

Håret/smink: Frisyren på bruden brukar ju vara komplicerad och ordnad av frisör men hon kanske ska göra en provuppsättning?
Även smink kan vara saker som man låter något proffs göra.

Blommorna: Sist men inte minst, bröllopsbuketten, den hämtar man ju samma dag som bröllopet.

Lycka till Johan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.