Annons

Ideer för bröllop (Vad tycks?)

Produkter
(logga in för att koppla)
hailstorm skrev:
påstod killen att han var duktig eller!?
Han sa bara att han tyckte att erat sätt att försöka visa er på styva linan är löjligt.
Ja men ta då förarrangerade kort då för höge farao men fråga inte efter åsikter. Lägg på en rem så kan tackkorten vara ute långt före vigseln ägt rum.
Us
 
kronqvist83 skrev:
Kan man inte få tyst på killen? Avstängningsknapp?
Du kan ju testa med att komma med ett enda (1) gott råd beträffande bröllopsfotografering - ur din egen stora erfarenhet givetvis - till frågeställaren.
Us
 
hmm, för att backa något till upprinnelsen för tråden...
Eftersom du är så nära bekant med åtminstone bruden vore bilder som speglar HELA dagen något att tänka på. Själv följde jag ett bekant par från det att de vaknade, åt frukost, borstade tänderna, gick till frissan...gifte sig...- ja du fattar. Plåtade även de blivande svärföräldrarna när de klädde sig inför bröllopet. Jag valde att hålla det enkelt, befintligt ljus och "vardagliga vinklar" det mesta i SV. Kontrasten mellan de SV bilderna från förberedelserna mot själva vigseln i färg blev underbar. I albumet har de monterat bilderna i kronologisk ordning, blir som att bläddra i en film. Att sedan arra bilder dagarna innan måste väl vara upp till dig och bröllopsparet. Jag ser definitivt värden i att göra kul bilder av t.ex. tårtskärandet i förväg som symboler eller en slags vinjetter kanske - med möjlighet att sätta ett helt annat ljus än vid det äkta tillfället (som du ju åxå plåtar!)
Fota på - ha kul!

kokko
 
Jaha.. så åker man iväg några dagar, för att fira påsk... Så kommer man hem till ett forum som mest liknar lunarstorm ;)

Trodde i min enfald att vi var vusna människor som kunde diskutera här.. men men..

Det är bara att lägga ner om man inte har något att tillföra diskutionen.... vilket jag inte har, så därför lägger jag ner nu..
 
bra tips innan fotograferingen

Jag håller med tidigare inlägg från Cristel, gud vad det är hetsigt...killen frågade om råd!
Jag skall själv plåta ett bröllop (mitt första btw) om 2 månader och jag lider av den ångest jag har att misslyckas....och längtar efter de bilder som skall bli bra!
Mitt råd till oss nybörjare är, kolla på bilder från proffsen, försök att efterapa. Det är ju så man lär sig. Min dotter är 12 månader, hon lär sig gå eftersom hon ser mig gå. Jag har plåtat i 2 år, jag lär mig genom att kolla hur andra gör.
Sen när man har fattat refrängen, då fixar man versen själv...typ.
 
Blev riktigt upprörd över Mikael Nilssons svar på Rönnbäck, Hardestam och Sjögrens första inlägg i tråden. Utifrån inläggen innan framgick inte att det var syrrans bröllop och ideerna om att fota brölloppet i förväg med tårta håruppsättning etc (vilket initialinlägget gav sken av att Mikael ville ha kommentarer om) uppfattade även jag som rätt befängd utifrån de beskrivna premisserna. Att sedan bli kallad skrattretande och bli beskylld för att ha förutfattade meningar och bli anklagad för att villja peta i saker och ting (jag läser: lägga näsan i blöt) uppfattar jag som mycket oförskämt. Mikael ber om vad som tycks, men när han får några åsikter och tipps tillbaka av sådana som fotat bröllop tidigare som han inte gillar kastar han ur sig elakheter. Det är sådant som får en att sluta vilja hjälpa. Tacka fan för att inte Sjögren och kompani förblir lena i mun tillbaka. Men nu försöker jag lämna sandlådan.

Jag har bara fotat ett bröllop tidigare och visst är det en nervpers första gången. Att arrangera och ta bilder i förväg i det almänna fallet skulle jag som kund uppfatta som icke seriöst och en smula fräckt emot mot brudparet. Det är som sagt ett minne för livet som för mig skulle vara viktigt att det var äkta och inte taget vid ett annat tillfälle än bröllopsdagen. Är det din syrra som vill pressa priset på sitt bröllop (det ligger väl i regel hos brudens föräldrars intresse ;-)) genom att låta någon vän/släkting fota är det förståss hennes och brudgummens avvägning. Att fota i förväg för att ändå känna sig säker på att få bra bilder är väl då kanske ett vettigt alternativ till att riskera allt på "ett kort" på bröllopsdagen. Men som sagt det är en avvägning för var och en som gifter sig. Inte något som en fotograf skall bestämma eller ens föreslå tycker jag. Däremot är det nog mer än lämpligt att reka stället där bröllopet skall ske i god tid innan och prata igenom med brudparet vad de förväntar sig, kolla upp väderprognoser och på andra sätt förbereda sig på bästa möjliga sätt.
 
Senast ändrad:
Kan bara hålla med Rickard

... och ofta är det väl just så man får sitt första bröllopp, vänner/släktingar som gillar ens bilder och därmed tror att man är proffs och fixar även ett bröllop..... trots att de kanske inte tänker på att de får se de bästa 100 av kanske 10.000 som man tagit.

Önskar öndå trådskaparen lycka till..... och skaffa en backup kamera.....om något kan gå åt h-vete gör det det vid värsta tänkbara tidpunkt.....

// Anders
 
Jag har själv alldrig plåtat bröllop men kan tänka mig att det är lite trixit med exponeringen. jag menar kontrasterna kan ju vara rätt stora vid sådana tillfällen. Mitt lilla tips är väll att köra med manuell exponering på kameran för ett mera lyckat resultat.

Men det kanske inte var frågan riktigt.
 
Det är väl ett jättebra tips Anders! Det är såna saker man ska dela med sig av här inne. Jag ska fota mitt första bröllop i sommar och har funderat mycket på vad man kan göra för att "säkra upp" vid bröllopstillfället.

Mitt brudpar ska gifta sig utomhus. Bra att det inte är en kyrka (blixten studsar i konstiga religiösa artefakter) men samtidigt blir det extremt jobbigt om vädret blir dåligt. Jag är en vän till en vän till bruden och har därför avsagt mig de "officiella" bilderna. Mycket på grund av att jag aldrig gjort detta tidigare och känner mig lite osäker. Den dagen kommer ju aldrig tillbaks... Jag ska vara "bröllps-dokumentär-fotograf" och följa henne hela dagen och fånga de där schyssta bakom kameran tillfällena som ingen annan ser.
 
Galaxens President skrev:
... Utifrån inläggen innan framgick inte att det var syrrans bröllop och ideerna om att fota brölloppet i förväg med tårta håruppsättning etc (vilket initialinlägget gav sken av att Mikael ville ha kommentarer om) uppfattade även jag som rätt befängd utifrån de beskrivna premisserna. ...

Vad spelar det för roll att det är syrran? Är det okej att misslyckas då helt plötsligt eller?

Om herrarna du försvarar hade avhållit sig från sin spydiga ton så hade de säkert inte heller blivit kallade för skrattretande.

Det är ju pinsamt låg nivå på de svaren och enligt min åsikt borde en del av dem rendera i utvisning från sidan. Killen har bett om råd och det kan man svara på utan att vara spydig.

Mitt egna råd är att kolla och se om det går att köra några pre-shoots. Personligen tror jag det blir svårt, det brukar vara så mycket annat bröllopsparet ska fixa med. Så utgå från att du får göra det riktiga jobbet på bröllopsdagen.

/Maverick
 
Tänk på att du skall fånga ett unikt ögonblick i brudparets liv. Du skall fånga olika intressanta händelser som utspelar sig under hela bröllopet. Detta kan du inte planera i detalj utan sätt upp stolpar så du inte glömmer bort det viktigaste. Plåta in o utgång i kyrkan. Se till att brydparet stannar till framme vid altaret innan de kliver ut så du får med det vackareste i kyrkan. Alla gästerna måste med på bild oxå, glöm inte det. Var med när bruden visar upp sitt strumpeband för väninnorna. Fäst större uppmärksamhet vid att plåta händelsen än att finlira med inställningar. Har du ställt kameran på S läge så fixar din kamra rästen till bra kvalitet. Du skall se till att ha en bra vidvinlel för festbilderna och en bra blix som du styr snett i taket. Bilderna får lite mera stuns med blixten inomhus fast en del förespråkare aldrig vill använda det. KÖR SÅ DET RYKER!!!!!!
 
Maverick skrev:
Vad spelar det för roll att det är syrran? Är det okej att misslyckas då helt plötsligt eller?
I min ögon spelar det en stor roll i sammanhanget. Det tyder på att syrran är villig att kompromissa mellan tryggheten i att anlita en erfaren bröllopsfotogram och det ekonomiska i att låta brorsan fota.

Jag ser inte det spydiga i Sjögren, Hardestam och Rönnbäcks första inlägg. Jag uppfattar det som de tycker det är fel att ta för lätt på någons bröllop då det ofta är största dagen i någons liv och försöker illustrera det ifrån bröllopsparets perspektiv. De önskar även Mikael lycka till varpå de får galla i gengäld. Svaret tycker jag tyder på att Mikael inte är intressead av att få feedback utan bara beröm för sin ide.
 
Ragnar Tryggvason (Fläsk-Tarzan) skrev:
.....och en bra blix som du styr snett i taket. Bilderna får lite mera stuns med blixten inomhus fast en del förespråkare aldrig vill använda det. KÖR SÅ DET RYKER!!!!!!

Yeah.... prova dock att ta bilder även utan blixt, som Camilla skrev, mycket blänkande prylar vilka kan ge konstiga ljus i bilden.

KÖR SÅ DET RYKER = Mycket minne eller många rullar, eller varför inte både och =D

... och för guds skull, om du använder rulle, framkalla vid minst två olika tillfällen eller två olika firmor, allt för att undvika försvunna rullar..... :(

Vid digitalt, kopiera till HD,bränn råkopiorna direkt till CD/DVD innan någon som helst omstart, sortering eller borttagning från minneskortet...... återigen allt för att minska risken för försvunna bilder

// Anders
 
Glömde skriva att jag plåtat ett 10 tal bröllop och planerar alltid bilderna innan ,men tar inga bilder innan bröllopsdagen. Om man vill rekonstruera ett bröllop innan för att ha som backup om man misslyckas på dagen så är det upp till var och en.
 
Jag tycker Michael har en sund grundinställning. Han har tidigt gjort en planering för vilka moment han vill ha med, vilket borgar för att han kommer att lyckas med sitt uppdrag.

Jag har inte fotat på ett bröllop, utan endast blivit fotad. Då hade jag en polare som följde mig hela dagen, medans polarens fru följde min blivande fru och ävenfotade en del där. Dessa bilder är roliga att de finns idag.

Har lite svårt för att pre-foto-tillfällena, men det kan mycket väl fungera.

En tips som vi gjorde var att efter bröllopet, innan vi gick ut, så stannade vi kvar inne i kyrkan och fotade lite i miljön. På så sätt slipper man massa fotande under akten, eller kan hålla detta till ett minimum (ringbytescermoni, kyssen mm).

Sist men inte minst Michael, försök även att upplev din systers bröllop utanför sökaren. Bröllop är ju en rolig tillställning - njut!

Mvh

Johan Maxe
Gift sedan 2003
 
Är det första gången och du känner brudparet så är det väl en jättebra idé att fota lite innan, för att sen också kanske "göra om det" på bröllopsdagen. Jag tror dom kommer att tycka att du tar det väldigt seriöst, känner dom dig vet dom ju också läget

Hela för-fotograferingen kommer att bli en mycket bra genomgång för er tror jag och det ger definitivt bättre bilder när det är dags igen.

Och som sägs här, fota på många olika platser och testa en massa grejer, då "tryggar du upp"!

MVH // Patrik
 
Ytterligare ett tips är att reka platserna som allt detta skall ske på vid ungefär samma tid på dygnet, för att få en uppfattning om ljuset mm. Provplåta även för att se resultatet, med/utan blixt, handhållet, stativ, vinklar osv . . .

Ta med en lap-top så ser du resultatet direkt. Notera tider, bländare, blixt på/av mm mm

På detta sätt har du gjort alla förberedelser du kan göra och kan koncentrera dig på det konstnärliga dvs ta bra bilder.
 
Galaxens President skrev:
I min ögon spelar det en stor roll i sammanhanget. Det tyder på att syrran är villig att kompromissa mellan tryggheten i att anlita en erfaren bröllopsfotogram och det ekonomiska i att låta brorsan fota.

Jag ser inte det spydiga i Sjögren, Hardestam och Rönnbäcks första inlägg. Jag uppfattar det som de tycker det är fel att ta för lätt på någons bröllop då det ofta är största dagen i någons liv och försöker illustrera det ifrån bröllopsparets perspektiv. De önskar även Mikael lycka till varpå de får galla i gengäld. Svaret tycker jag tyder på att Mikael inte är intressead av att få feedback utan bara beröm för sin ide.

Okej, i så fall uppfattar vi det olika på många punkter. För det här "Vad använder du för utrustning på Dagen D? En KonicaMinolta Z3? *LOL*" kan jag inte uppfatta som något annat är spydigt.

Jag tycker heller inte att släktskapet är relevant heller. Min erfarenhet är att det allra flesta är villiga att kompromissa på säkerheten och det är skälet till att de vänder sig till en amatör från första början, släktskap eller inte.

Mvh
Maverick
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.