Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ideell upphovsrätt

Produkter
(logga in för att koppla)

timkristensson

Ny medlem
Jag jobbar som fotograf på The Studio. Vi gjorde ett evenemang tillsammans med Metro, fashion days, och jag tog bilderna till deras reklamkampanj.
Jag gjorde detta gratis eftersom det är ganska stort! Det jag ville ha var mitt namn vid bilderna i bla. tidningen. ADn på metro frågade mig vad jag ville att det skulle stå i bildbylinen.. jag skrev då tillbaka, som jag även har kvar dokumenterat; det ska stå: Foto: Tim, The Studio.
sen när detta väl kom i tidningen stod mitt namn inte någonstans...
Jag hävdar nu att dom har gjort ett stort fel. Vilket jag har helt rätt med.
Ideella upphovsrätten säger att jag ALLTID har rätten till att ha mitt namn vid mina bilder när det används!

Hur ska jag gå tillväga för att möjligen få ersättning för detta..?
Jag har mailat lite med ADn, det hon har sagt hittills är bara att dom ber om ursäkt för missförståndet.. jag tror att hon bara försöker spela dum..
 
Jag jobbar som fotograf på The Studio. Vi gjorde ett evenemang tillsammans med Metro, fashion days, och jag tog bilderna till deras reklamkampanj.
Jag gjorde detta gratis eftersom det är ganska stort! Det jag ville ha var mitt namn vid bilderna i bla. tidningen. ADn på metro frågade mig vad jag ville att det skulle stå i bildbylinen.. jag skrev då tillbaka, som jag även har kvar dokumenterat; det ska stå: Foto: Tim, The Studio.
sen när detta väl kom i tidningen stod mitt namn inte någonstans...
Jag hävdar nu att dom har gjort ett stort fel. Vilket jag har helt rätt med.
Ideella upphovsrätten säger att jag ALLTID har rätten till att ha mitt namn vid mina bilder när det används!

Hur ska jag gå tillväga för att möjligen få ersättning för detta..?
Jag har mailat lite med ADn, det hon har sagt hittills är bara att dom ber om ursäkt för missförståndet.. jag tror att hon bara försöker spela dum..

Om man kikar i BLF:s lista så ska bild utan namnangivelse debiteras dubbelt. I ditt fall blir det alltså 0x2= 0:-
Med andra ord... JOBBA INTE GRATIS! Du kan alltid ge rabatt och ett bra pris till kunden, men gratis....
 
Det kan du få ersättning för. Hur mycket beror på tidningens upplaga. Kolla BLF, bildleverantörernas förbund, de har ett häfte man kan beställa som innehåller prislistor och all information du behöver.
Lycka till!
 
Om man kikar i BLF:s lista så ska bild utan namnangivelse debiteras dubbelt. I ditt fall blir det alltså 0x2= 0:-
Hmm, kan vara så. Men den överenskomna "betalningen" var ju att namnet skulle stå med. Om det inte står med anser jag att det är skäligt att få ersättning i pengar eftersom de som publicerat faktiskt brutit mot det överenskomna avtalet.
 
Hmm, kan vara så. Men den överenskomna "betalningen" var ju att namnet skulle stå med. Om det inte står med anser jag att det är skäligt att få ersättning i pengar eftersom de som publicerat faktiskt brutit mot det överenskomna avtalet.

Det handlar inte om vad som är min betalning.. Metro frågade "the studio"
om dom kunde fixa dessa bilder.. mot att dom får sin logga där.. sen frågade the studio mig om jag ville göra detta.. men dom hade ju då ingen budget för dethär. men jag gjorde det ändå för att det är en stor grej för mig att få ha mina bilder och mitt namn där.. men sen fick jag inte mitt namn ändå, som sagt..
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.