På mitt “gamla” företag skulle vi skapa en central bildbank för våra produkt- och miljöbilder där press, återförsäljare m fl kunde registrera sig och se vilka bilder vi kunde tillhandahålla för tidningsartiklar, broschyrer, säljkampanjer mm.
Vi valde att teckna ett abonnemang på webbtjänsten Imagedesk (
http://www.imagedesk.se ).
Vi utsåg internt en administratör som bedömde om bilderna var bra nog, som såg till att vi hade ordentlig dokumentation mm från upphovsrättsinnehavarna, och som laddade upp och taggade bilderna så de blev sökbara i systemet.
Bildkonsumenterna registrerade sig med id och personligt lösenord så man bl a i efterhand kunde se vem som laddat hem vilken bild, få fram statistik mm.
I nedladdningsprocessen fick de även godkänna våra användarvillkor så de skulle förstå att bilder inte får användas hur som helst.
Imagedesk blev ett driftsäkert och billigt system som skötte sig själv utan större handpåläggning.
Vi hade max tusen bilder i systemet, tror jag.
Att ha bilderna taggade så de var sökbara var superviktigt på det sätt vi använde bildbanken mot våra kunder.
Imagedesk drivs (precis som Fotosidan) av White Balance AB.