Annons

Ideén till porträtt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Rudie

Avslutat medlemskap
Något av det som jag jobbar (eller försöker) mest med just nu är att ta bra porträtt. Tänker på porträtt för dagspress eller magasin. Hur kommmer man på ideén som gör att porträttet sticker ut? Vad ska man använda sig av?

Ja, jag vet att man "ska fotografera så mycket som möjligt" men vad och hur ska man tänka under tiden man gör det? Nån som har några konkreta tips?

Vi ses! /Jens

en sak är ju att jobba med modellen, allså inte vara för mycket bakom kamran med titta upp, få personen att skratta etc.
Annars kan man ju följa personen rundt och ta kort när han/hon inte vet att du tar bilden, inte lika kontrolerbart men man kan fånga speciella ögonblick som ingen annan har fångat.

Min fundering var egentligen hur man kommer på en lite annorlunda idé till porträtt. Typ porträttera en deckarförfattare genom att få det att se ut att han blivit mördad. Vill ha lite tips på att få igång kreativiteten.

Jens, tror du ska tänka på dina porträttbilder som en teaterscen med mycket rekvisita.

När jag ska fotografera något vanligt motiv som jag inte försökt mig på tidigare brukar jag kolla bilder här på FS för att studera hur det brukar se ut. Sedan brukar jag fråga mig hur jag kan och vill göra det annorlunda, på mitt eget personliga vis.

När det gäller porträtt på deckarförfattaren ser det ut som lite dålig reklam om författaren blir mördad. Låt denne istället stå i en verktygsbod med massa ruskiga mordvapen ;-)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar