Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Idéellt foto, med lite krav..

Produkter
(logga in för att koppla)

fenrus

Medlem
Hej.

Har fotograferat/dokumenterat litegranna åt svenska scoutförbundet.
Jag fick ett muntligt avtal precis vid fototillfället att mina bilder vid tryck (det var brådskande, press-stop för förbundstidningen 7 dagar före det tillfället) inte skulle användas utan mitt namn, vilket de heller inte gjordes.

Nu ska jag lämna över mina bilder på skiva till dem, och fick faktiskt frågan hur bilderna får användas.
Så fort någon får bilderna konkret på cd eller i handen tror de att de kan göra vad som helst med dem.
Att ta betalt för bilderna känns inte aktuellt, eftersom jag är och har varit scout hela mitt liv.
Däremot skulle jag vilja ha hjälp att formulera någonting i stil med att bilderna får användas, om följande kriterier uppfylls:
-Fotografens namn finns med
-Publiceringen strider inte mot svenska scoutförbundets policy eller idé
-Bilderna får inte under några omständigheter lämnas vidare från förbundskansliet.


Känns det vettigt, är det överflödigt, bör jag lägga till någonting ?
 
Tycker att det låter vettigt, men ger du dem då fritt fram att använda dina bilder hur många gånger de vill? Eller du kanske skulle begränsa det lite så att de blir tvungna att fråga !?

Bara en tanke!
 
Tycker att du ska lågga till att om någon annan än scoutförbundet vill använda bilderna så måste de ovillkorligen ta kontakt med dig före utlämnandet. Då kan du göra ett nytt avtal med den nya intressenten och tjäna en slant på ditt fotograferande. Bör kanske även stå att du har upphovsrätten till bilden? Gjorde själv misstaget att lämna en bild på cd för de som ville se en bild jag tog på en släktträff på datorn istället för på papper och då lämnade någon bilden till en reklamtidning som publicerade den utan att fråga mig och utan att sätta mitt namn under bilden eller erbjuda mig ersättning.
 
fenrus skrev:
....
Däremot skulle jag vilja ha hjälp att formulera någonting i stil med att bilderna får användas, om följande kriterier uppfylls:
-Fotografens namn finns med
-Publiceringen strider inte mot svenska scoutförbundets policy eller idé
-Bilderna får inte under några omständigheter lämnas vidare från förbundskansliet.
...

- Bild får endast användas i scoutförbundets publikationer.
- Byline skall visas och vara fullt läsbar vid normalt betraktande av bilden.
- Bild får ej överlåtas, säljas eller på annat sätt användas av någon annan än scotförbundet.

Något i den stilen kanske?
 
Varför inte kräva att du tillfrågas vid varje publicering så kan du ta ställning vid varje tillfälle huvida du vill låta dom använda dina bilder?
 
Re: Re: Idéellt foto, med lite krav..

hasse lundberg skrev:
- Bild får endast användas i scoutförbundets publikationer.
- Byline skall visas och vara fullt läsbar vid normalt betraktande av bilden.
- Bild får ej överlåtas, säljas eller på annat sätt användas av någon annan än scotförbundet.

Något i den stilen kanske?

detta verkar mycket bra.
att bli tillfrågad inför varje publicering verkar opraktiskt.. och jag tycker väl att det är rätt kul att mina bilder används. SSF ligger mig varmt om hjärtat. Kanske blir flera tillfällen då jag blir ivägbjuden till någon småstad för att delta på stora möten.. :)
 
Re: Re: Idéellt foto, med lite krav..

hasse lundberg skrev:
- Bild får endast användas i scoutförbundets publikationer.
- Byline skall visas och vara fullt läsbar vid normalt betraktande av bilden.
- Bild får ej överlåtas, säljas eller på annat sätt användas av någon annan än scotförbundet.

Något i den stilen kanske?

Ändra texten i sista meningen i så fall. Som det är skrivet nu kan det tolkas som om bara scoutförbundet får överlåta, sälja eller på annat sätt använda bilden. Då kan de ju överlåta den utan ditt medgivande eller sälja den och ta pengarans själva ju? Viktigt att texten blir grammatiskt riktig om det skulle uppstå tvister. Med den texten har du inget som helst rättsligt skydd för din bild. Du kan heller inte publicera den själv, t.ex här på fotosidan.
 
Även första meningen måste ändras om du själv ska kunna publicera din bild i andra sammanhang än scotförbundets publikationer..
 
- Bild får av Svenska Scoutförbundet endast användas i Svenska Scoutförbundets publikationer och på Svenska Scoutförbundets hemsida.

- Byline skall visas och vara fullt läsbar vid normalt betraktande av bilden.

- Bild får av Svenska Scoutförbundet ej överlåtas, säljas eller på annat sätt användas av någon annan än Svenska Scoutförbundet utan fotografens medgivande.

Verkar det vettigt?
Stort tack för all snabba feedback och åsikter/ideér!
 
Förslag till ändring av text:

1. Bilderna (identifikation måste anges) får, förutom fotografens eget fria användande, endast användas i Scoutförbundets publikationer.

2. Fotografens namn (är det byline?) skall visas och vara fullt läsbar vid normalt betraktande av bilderna.

3. Bilder får ej överlåtas, säljas eller på annat sätt användas utan fotografens medgivande.
 
När jag lämnat ut lite bilder under liknande omständigheter (även om jag inte var lika restriktiv) använde jag följande text:

XXX har en icke-exklusiv rätt att fritt använda dessa bilder i både tryckt och elektronisk form i syfte att marknadsföra XXX och dess framträdanden i annonser och redaktionella artiklar.

XXX medlemmar äger också rätt att använda bilderna för personligt och icke-kommersiellt bruk.

Fotografens namn måste tydligt framgå vid all publicering.

Vid all annan användning skall fotografen tillfrågas i god tid innan och det står honom fritt att neka eller begränsa sådan användning.
 
Tack än en gång för alla svar,
Det är så skönt att man inte behöver göra allting själv från grunden varje gång! :)
 
Fast Scoutförbundet är lite luriga.
Var på Sörunga och där fick man lägga sina bilder på arrangörens dator och i lägrets slutskede få de brända på CD. Hadde på omvägar hört att bilderna kunde komma att användas, kul att jeppen som håller på med allt inte kan säga det själv. Hämtar CD-skivan i slutet av lägret, inte ett ord om någon användning eller liknande. Finner sedan flera av mina bilder på någon samlings-DVD från lägret där de inte bara stavat mitt namn fel utan även nästan bara tagit med bilder på min kompis. Varken han eller jag var så glada över detta.

Kan säga att jag nu har med mig eget lagringsmedia, märker alla bilder och ser jag någon publicering jag inte gillar så tänker jag inte tveka att skicka krav på ekonomisk ersättning.
 
FILM) (Caffe skrev:
Fast Scoutförbundet är lite luriga.
Var på Sörunga och där fick man lägga sina bilder på arrangörens dator och i lägrets slutskede få de brända på CD. Hadde på omvägar hört att bilderna kunde komma att användas, kul att jeppen som håller på med allt inte kan säga det själv. Hämtar CD-skivan i slutet av lägret, inte ett ord om någon användning eller liknande. Finner sedan flera av mina bilder på någon samlings-DVD från lägret där de inte bara stavat mitt namn fel utan även nästan bara tagit med bilder på min kompis. Varken han eller jag var så glada över detta.

Kan säga att jag nu har med mig eget lagringsmedia, märker alla bilder och ser jag någon publicering jag inte gillar så tänker jag inte tveka att skicka krav på ekonomisk ersättning.

Att anklaga ett helt förbund för ett fåtal personers misstag är dumt. De erfarenheter jag har från förbundet (i mitt fall är det förbundskansliet) är att de är duktiga på att fråga vad som gäller.

Tvärtemot dig har jag haft en bra upplevelse vad det gäller hantering av bilder på läger. På Boomerang(ssc/roverläger på vässarö 2003) fanns det som en service till lägerdeltagare (och funk) att man kunde tömma sin digitalkameras minneskort i deras datorer, och vid slutet av lägret få dem utbrända på cd-skiva till självkostnadspris. Dessutom, så blev man vid varje tömning av minneskort tillfrågad huruvida man kunde tänka sig låta bilder man hade tagit användas i scoutsammanhang som t.ex. i tidningar och på internet. Mycket bra service till lägerdeltagare och kul med bildvisningar.. :)
 
Väldigt bra tråd. Ska snart plåta ett evenamang idéelt, så det är bra att veta vad man ska ställa för krav.

Räcker det att avtala muntligt, eller måste man komma med ett avtal som dom ska skriva på?
Om man gör ett avtal skriftligt (vilket det antagligen blir) hur ska man då utforma det? Ska det t.ex. så avtal eller kontrakt?

Om folk börjar bryta mot det här och publicera och sprida hej vilt, vad har man då för rättigheter?
 
fenrus skrev:
Att anklaga ett helt förbund för ett fåtal personers misstag är dumt. De erfarenheter jag har från förbundet (i mitt fall är det förbundskansliet) är att de är duktiga på att fråga vad som gäller.

Jo, det var lite klumpigt formulerat. Vad jag menar är något i stil med "Kolla upp hur lägerledningen ser på upphovsrätten, det här blev jag utsatt för:"
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.