Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Idé till förbättring av K10D med M-optik

Produkter
(logga in för att koppla)

Lage

Aktiv medlem
Hej.
Jag fick en idé häromdan.
Med M-optik på K10D har man att välja på manuell exponering eller tidsautomatik med max bländaröppning.
Men visst borde det vara möjligt att implementera en möjlighet att låta mig välja bländare manuellt med bländarringen på optiken, och ställa i det värde jag valt i kameran?
Naturligtvis kan inte kameran då själv känna av om inställda värden överensstämmer, men man skulle få möjlighet att använda fler bländarlägen i tidsautomatikläge.
Idén borde vara tillämpbar även på andra Pentax DSLR'er.
Vad tror ni?
Finns det något tekniskt hinder mot detta som jag förbisett?

/Lage
 
Senast ändrad:
Jag har också tänkt den tanken problemet var att jag inte hittade något sätt att ställa in bländarvärdet manuellt..
 
Precis, men det borde väl bara vara en mjukvaruförändring som krävs för att få till detta?
Eller?
 
ingen dum idé. Om man inte har tid att vänta på mjukvaruuppdateringan så kan man väl klippa av lite kablar till kontaktdonet som känner av vilket objektiv jag har :)
För det går väl att fotografera men kameran utan objektiv ? (bara ett linslock med litet hål i)
 
Fast frågan är om inte det tar längre tid att skriva in det än att räkna steg från full öppning..
 
tobias- skrev:
Fast frågan är om inte det tar längre tid att skriva in det än att räkna steg från full öppning..
Naturligtvis skall man välja detta med lämplig ratt, precis som man väljer bländare i övriga fall.
Räkna steg från full öppning kan du ju bara göra i manuellt läge, tanken med detta är att kunna få slutarautomatik med valfri bländaröppning.
 
Nu är ju mina kunskaper om pentax något begränsade, men det låter på era beskrivningar som om det fungerar precis som på canon med manuella objektiv. Där använder jag följande arbetsgång med gott resultat (vid långsamma motiv):

1. Mät ljuset med full öppning och se vad kameran vill ha för slutartid. Passa även på att fokusera.

2. Bestämm dig för vilken bländare du vill ha eller gör en snabb överslagsräkning vilken slutartid du vill ha beräkna bländare och vrid därefter in tagningsbländare med bländarringen.

3. Mät ljuset igen och ta bilden. Kameran exponerar rätt eftersom den inte ser någon skillnad på om du bländat ner eller att det blivit mörkare runtikring.

Borde inte detta fungera med pentax med?
 
skrinnare skrev:
Nu är ju mina kunskaper om pentax något begränsade, men det låter på era beskrivningar som om det fungerar precis som på canon med manuella objektiv. Där använder jag följande arbetsgång med gott resultat (vid långsamma motiv):

1. Mät ljuset med full öppning och se vad kameran vill ha för slutartid. Passa även på att fokusera.

2. Bestämm dig för vilken bländare du vill ha eller gör en snabb överslagsräkning vilken slutartid du vill ha beräkna bländare och vrid därefter in tagningsbländare med bländarringen.

3. Mät ljuset igen och ta bilden. Kameran exponerar rätt eftersom den inte ser någon skillnad på om du bländat ner eller att det blivit mörkare runtikring.

Borde inte detta fungera med pentax med?
Vad min idé här handlar om är att kunna få slutarautomatik på valfri bländare med pentax M-objektiv.
Idag kan du bara få det med största bländaröppning, det spelar ingen roll vad du ställer bländarringen på objektivet på så är det största bländare som används.
I manuellt läge går det bra att göra som du beskriver, man kan även med pentax gröna knapp låta kameran blända ner och mäta.Dock funkar detta inget vidare på just K10d av nån anledning.
 
Har pentax fortfarande stöd för "nerbländningspinne"? Är problemet i så fall att kameran inte trycker in den? För är pinnen intryckt så bländar ju objektivet ner när man vrider på bländarringen oavsett vad kameran gör.

Använder man gamla pentaxobjektiv med adapter så spärrar man pinnen i intryckt läge för att få funktionen jag beskrev ovan.
 
Hade inte haft något imot om objektivet bländade ner med sina lameller när det sitter monterat. På samma sätt som det gör när objektivet är borttaget. Då hade kanske ljusmätningen fungerat?
 
Lage skrev:
Hej.
Jag fick en idé häromdan.
Med M-optik på K10D har man att välja på manuell exponering eller tidsautomatik med max bländaröppning.
Men visst borde det vara möjligt att implementera en möjlighet att låta mig välja bländare manuellt med bländarringen på optiken, och ställa i det värde jag valt i kameran?
Naturligtvis kan inte kameran då själv känna av om inställda värden överensstämmer, men man skulle få möjlighet att använda fler bländarlägen i tidsautomatikläge.
Idén borde vara tillämpbar även på andra Pentax DSLR'er.
Vad tror ni?
Finns det något tekniskt hinder mot detta som jag förbisett?

/Lage
Om jag tolkar dig rätt så går din idé ut på att kameran skall slippa blända ner för att mäta vilken tid den skall använda. Som jag förstår så menar du att du skule ställa in bländaren på både objektivet och i kameran? Problemet är att även om man gjorde så så skulle det inte fungera, för kameran vet inte vilken bländare som är största bländaren på objektivet, och alltså kan den inte räkna ut hur många steg den skall kompensera för nerbländning till viss bländare. Moderna objektiv berättar vilken bländare det har elektroniskt. Gamla objektiv är jag osäker på om man kan läsa av det från, i vilket fall som helst så gör inte K10D det. Med gamla objektiv handlar det alltså inte så mycket om att veta vilken bländare man valt, utan hur många bländarsteg under full öppning man tänker exponera med. Det är alltså fråga om relativ bländare snarare än absolut. Men visst skulle man kunna tänka sig en meny där man matar in max bländare, och sedan så ställer man in vald bländare både på objektivet och i kemran......men blev detta enkelt??? Jag tycker det är trist att Pentax slutat stöda den mekaniska kopplingen, men man måste tyvärr släppa gamal teknik ibland, annars blir det för dyrt om man bara lägger till nytt hela tiden och aldrig tar bort något. Så med moderna kameror tror jag man helt enkelt får acceptera att vill man ha bländarförval så måste man ha moderna objektiv, och med tidsförval gäller A-serien. För M och K gäller manuellt.
Måhända kommer K1D med fullt stöd för gamla objektiv? Men frågan är väl hur stort problemet är och för hur många. Om man åtgärdar de problem som verkar finnas idag så räcker det för mig, men det beror ju på att jag inte använder gamla objektiv särskilt ofta.
 
skrinnare skrev:
Har pentax fortfarande stöd för "nerbländningspinne"? Är problemet i så fall att kameran inte trycker in den? För är pinnen intryckt så bländar ju objektivet ner när man vrider på bländarringen oavsett vad kameran gör.

Använder man gamla pentaxobjektiv med adapter så spärrar man pinnen i intryckt läge för att få funktionen jag beskrev ovan.

Det Pentax saknar, är den mekaniska avkänningen av vald bländare på objektivet. Detta innebär att kameran ej kan veta vilken bländare som är vald när man använder bländarringen.

Självfallet har Pentax fortfarande stöd för nedbländningen av objektiven, dvs när du har ställt in en bländare så bländar kameran ner till den bländaren när den tar bilden. Detta fungerar utmärkt.

Men, för att ljusmätningen ska fungera så behöver den ju veta bländaren innan bilden tas!

Det är detta som händer när man trycker ner "gröna knappen" på K10D och *ist D, eller AE-L knappen på övriga Pentax digitaler - när kameran är satt i Manuellt läge. Då bländar kameran ner till vald bländare på objektivet och *mäter* ljuset med objektivet nerbländat, sedan matchar den slutartiden efter det uppmätta bländarvärdet. Detta är alltså en form av tidsautomatik.

Vad frågeställaren önskade sig, var att kamerans läge för tidsautomatik skulle fungera när man använder bländarringen på objektivet, så att man slapp blända ner objektivet med en knapp för att mäta ljuset och på så sätt få tiden.

Nu är det ej möjligt eftersom kameran saknar pinnen som talar om bländarringens position.

Hälsar
R
 
Re: Re: Idé till förbättring av K10D med M-optik

quarc skrev:
Om jag tolkar dig rätt så går din idé ut på att kameran skall slippa blända ner för att mäta vilken tid den skall använda. Som jag förstår så menar du att du skule ställa in bländaren på både objektivet och i kameran? Problemet är att även om man gjorde så så skulle det inte fungera, för kameran vet inte vilken bländare som är största bländaren på objektivet, och alltså kan den inte räkna ut hur många steg den skall kompensera för nerbländning till viss bländare. Moderna objektiv berättar vilken bländare det har elektroniskt. Gamla objektiv är jag osäker på om man kan läsa av det från, i vilket fall som helst så gör inte K10D det. Med gamla objektiv handlar det alltså inte så mycket om att veta vilken bländare man valt, utan hur många bländarsteg under full öppning man tänker exponera med. Det är alltså fråga om relativ bländare snarare än absolut. Men visst skulle man kunna tänka sig en meny där man matar in max bländare, och sedan så ställer man in vald bländare både på objektivet och i kemran......men blev detta enkelt??? Jag tycker det är trist att Pentax slutat stöda den mekaniska kopplingen, men man måste tyvärr släppa gamal teknik ibland, annars blir det för dyrt om man bara lägger till nytt hela tiden och aldrig tar bort något. Så med moderna kameror tror jag man helt enkelt får acceptera att vill man ha bländarförval så måste man ha moderna objektiv, och med tidsförval gäller A-serien. För M och K gäller manuellt.
Måhända kommer K1D med fullt stöd för gamla objektiv? Men frågan är väl hur stort problemet är och för hur många. Om man åtgärdar de problem som verkar finnas idag så räcker det för mig, men det beror ju på att jag inte använder gamla objektiv särskilt ofta.
Precis, idén är att få tidsautomatik med valfri bländare med M-optik.
Men är bländarläget relativt blev det ju knepigare.
Skulle vara att man fick välja max bländare samtidigt som man väljer brännvidd då.
Då vore det hyfsat enkelt.
Att pinnen saknas som Raphael/roland skriver är ju oväsentligt om man manuellt talar om vald bländare.
Så om jag fick välja max bländare när jag sätter på gluggen, sedan ange vald bländare på t.ex. bakre hjulet när jag är i Av-läge, då vore det möjligt?
Mad alla alternativ som det redan är att välja på så kunde dom väl klämma in detta också under C-menyn ;-)
 
Re: Re: Re: Idé till förbättring av K10D med M-optik

Lage skrev:
Så om jag fick välja max bländare när jag sätter på gluggen, sedan ange vald bländare på t.ex. bakre hjulet när jag är i Av-läge, då vore det möjligt?
Mad alla alternativ som det redan är att välja på så kunde dom väl klämma in detta också under C-menyn ;-)

Ärligt talat så tycker jag den idén verkar krångligare än att helt enkelt och lätt trycka ner gröna knappen i M läget. :)

Hälsar
R
 
Re: Re: Re: Re: Idé till förbättring av K10D med M-optik

Roland Mabo skrev:
Ärligt talat så tycker jag den idén verkar krångligare än att helt enkelt och lätt trycka ner gröna knappen i M läget. :)

Hälsar
R
Ja det hade ju varit ett alternativ om den hade funkat tillfredsställande och inte exponerat fel.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Idé till förbättring av K10D med M-optik

Lage skrev:
Ja det hade ju varit ett alternativ om den hade funkat tillfredsställande och inte exponerat fel.
Jo fast då är det väl det de borde fixa. Jag är fortfarande övertygad om att det är ett hastighetsproblem någonstans. När de optimerade kameran för att vara så snabb som möjligt så hinner helt enkelt inte vissa gamla objektiv med. Jag är helt övertygad om att man i framtida firmware verioner kommer att ha lägre hastighet på kameran, t.ex. 2bps med gammal optik för att komma tillrätta med problemen. Då jag misstänker att firmwaren inte var byggd med dubbla parametrar från början, så kan det vara en ganska komplicerad operation att fixa till, så kanske dröjer lite innan det fixas.
Vad jag har hört så byggde v1.1 inte på några erfarenheter från användarna, utan var redan under utveckling då kameran släpptes. Vi har alltså fortfarande inte sett den första firmwaren med 'buggfixar'. Skall vi gissa på att nästa fw-version kommer i slutet av mars, eller början av april, samtidigt som de nya objektiven blir tillgängliga? Vi kan ju hoppas på att de löst problemet tills dess då säkert väldigt många som köpt K10D har gamla gluggar som de vill kunna använda.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Idé till förbättring av K10D med M-optik

quarc skrev:
Jo fast då är det väl det de borde fixa. Jag är fortfarande övertygad om att det är ett hastighetsproblem någonstans. När de optimerade kameran för att vara så snabb som möjligt så hinner helt enkelt inte vissa gamla objektiv med. Jag är helt övertygad om att man i framtida firmware verioner kommer att ha lägre hastighet på kameran, t.ex. 2bps med gammal optik för att komma tillrätta med problemen. Då jag misstänker att firmwaren inte var byggd med dubbla parametrar från början, så kan det vara en ganska komplicerad operation att fixa till, så kanske dröjer lite innan det fixas.
Vad jag har hört så byggde v1.1 inte på några erfarenheter från användarna, utan var redan under utveckling då kameran släpptes. Vi har alltså fortfarande inte sett den första firmwaren med 'buggfixar'. Skall vi gissa på att nästa fw-version kommer i slutet av mars, eller början av april, samtidigt som de nya objektiven blir tillgängliga? Vi kan ju hoppas på att de löst problemet tills dess då säkert väldigt många som köpt K10D har gamla gluggar som de vill kunna använda.
Hastighetsproblem tror jag inte på, då skulle fenomemet inte uppstå nämnvärt på långa slutartider, men det gör det enligt min erfarenhet.
Dessutom verkar det ju funka bra på tidigare modeller, och de har väl korta slutartider de också?
Trist att pentax verkar vara kamervärldens motsvarighet till pinnacle. Dom är ju (ö)kända för att släppa sina produkter i ett skick som andra skulle kalla betaversioner.
Jag har ingen lust att betala för att vara med i produktutvecklingen och göra acceptansteter åt tillverkarna...
Nej, fram för opensource-firmware! Då skulle det hända saker!
Då kunde vi till och med få svenska menyer som inte är ett skämt, eller vad tycker ni om att TAv = Bländar- och tidsautomatik!?
Kan det bli mer galet? :-D
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Idé till förbättring av K10D med M-optik

Lage skrev:

Dessutom verkar det ju funka bra på tidigare modeller, och de har väl korta slutartider de också?
Kan det bli mer galet? :-D

Jag har en DL och har precis samma problem med den som användare med K10D har.
Kamerans ljusmätare mäter fel när man bländar ned. Slutartiden blir alldeles för kort vid små bländaröppningar. Detta gäller även på FA50/1.4, som har elektrisk kontakt med kameran, vid användning av bländarringen.

/Peder
 
För kort slutartid? Jag tyckte den blev för lång när jag bländade ned. Jag bländade iofs inte ner helt när jag testade.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.