ANNONS
Annons

Idé till förbättring av K10D med M-optik

Produkter
(logga in för att koppla)
lunma skrev:
Roland, den svenska översättningen av det engelska ordet okay (ok) innebär "godkännande", "helt i sin ordning", "fint", "bra". När du skrev "Ok att det blir lite felexponerat" så godkänner ju du felexponeringen eller "helt i sin ordning att det blir lite felexponerat". Om du tycker att det är helt i sin ordning så har du väl accepterat?

/Mats

Mats, nu var ju inte frågan den om jag accepterar felet eller inte, utan du skrev "Så du tycker att man bara ska acceptera felet?"

Notera ditt bruk av "man"! Nu vet inte jag vem du riktar dig till när du använder ordet "man". I normalt svenskt språkbruk så brukar ordet "man" innebära allmänheten, dvs i det här fallet de flesta. Huruvida allmänheten ("man") ska acceptera felet har jag fortfarande inte skrivit någon åsikt om, det är ju upp till var och en att tycka som de vill.

Så som svar på din fråga - nej, och var skulla jag ha antytt att "man" ska göra det? Jag har inte uttalat mig någonstans om vad "man" ska eller inte ska göra. Det är du som har använt "man" här, inte jag!

(för övrigt kan sägas att jag är starkt kritisk till det patriarkaliska användandet av genustyngda ord i det svenska språket)

Bara för att jag tycker att något är ok, så innebär ju inte det automatiskt en uppmaning till att "man" också ska tycka det är ok. Det är fortfarande så att du tolkar och jag är fortfarande ej ansvarig för dina personliga tolkningar.

Hälsar
R
 
Tillbaka till ämnet nu!

Evftersom vi nu hamnat ca 7 mil offtopic med diskussioner om svenska språket, styr jag tillbaka tråden till det den egentligen handlar om:

Jag vill ha möjlighet till tidsautomatik på valfri bländare med M-optik på K10D.
Detta bör vara möjligt med en firmwareuppgradering.
Vad tycker ni?
(Om nu nån orkar läsa tråden så här långt...)
 
Re: Tillbaka till ämnet nu!

Lage skrev:
Evftersom vi nu hamnat ca 7 mil offtopic med diskussioner om svenska språket, styr jag tillbaka tråden till det den egentligen handlar om:

Jag vill ha möjlighet till tidsautomatik på valfri bländare med M-optik på K10D.
Detta bör vara möjligt med en firmwareuppgradering.
Vad tycker ni?
(Om nu nån orkar läsa tråden så här långt...)

Det är fortfarande så att K10D saknar den mekaniska avkänning av bländarringens position som är en förutsättning för den funktionalitet som du önskar (det är därför som läget Av på kameran bara fungerar med bländaren vidöppen när du använder objektivets bländarring, för den vet inte vilken bländare du kör på), och du kan ej få dit en mekanisk avkänning via en uppdatering av kamerans mjukvara.

Användandet av "gröna knappen" i läge M, innebär i praktiken tidsautomatik med valfri bländare. Då bländar kameran ner till den valda bländaren på objektivet och mäter ljuset där.

Hälsar
R
 
Re: Re: Tillbaka till ämnet nu!

Roland Mabo skrev:
Det är fortfarande så att K10D saknar den mekaniska avkänning av bländarringens position som är en förutsättning för den funktionalitet som du önskar

Nej, det är fortfarande så att om jag ges möjlighet att själv ställa in på kameran vilken bländare jag valt på bländarringen, så behövs ingen mekanisk avkänning.

Användandet av "gröna knappen" i läge M, innebär i praktiken tidsautomatik med valfri bländare

Om jag före varje exponering manuellt måste mäta mha gröna knappen kan jag inte med bästa vilja i världen kalla det tidsautomatik.
Hur skall jag förklara så du förstår vad jag menar?
 
Senast ändrad:
För att få detta att fungera måste kameran veta hur många steg du bländat ner.

Det kan ske på två sätt:

* Du anger hur många steg du bländat ner.
* Du anger största bländare på objektivet och den bländare som är inställd på bländarringen. Då kan kameran räkna ut hur många steg du bländat ner.

Vilken bländare som är inställd är ointressant så länge kameran inte vet vid vilken bländare du mätt ljuset vid.

En variant är att kameran alltid bländar ner. Men det blir ju inte så kul att fokusera då.

//Lars
 
holmbo skrev:
För att få detta att fungera måste kameran veta hur många steg du bländat ner.

Det kan ske på två sätt:

* Du anger hur många steg du bländat ner.
* Du anger största bländare på objektivet och den bländare som är inställd på bländarringen. Då kan kameran räkna ut hur många steg du bländat ner.

Vilken bländare som är inställd är ointressant så länge kameran inte vet vid vilken bländare du mätt ljuset vid.

En variant är att kameran alltid bländar ner. Men det blir ju inte så kul att fokusera då.

//Lars
Precis som ditt andra alternativ är det jag menar.
Lämpligt är att man får möjlighet att ange bländare på samma sätt som man får ange brännvidd för SR när man monterar M-objektivet.
 
Är inte en fungerande grön knapp enklare? På det sätt som beskrivs ovan måste du ju ställa in bländaren två gånger, dels på objektivet, dels på kamerahuset varje gång du vill ändra bländare. På äldre objektiv måste ju bländaren ställas in så att objektivet mekaniskt vet vilken bländare som ska användas vid exponeringen.

Det är ju bara att hoppas på att Pentax löser felet med exponeringen i M-läget snabbt.

/Mats
 
lunma skrev:
Är inte en fungerande grön knapp enklare? På det sätt som beskrivs ovan måste du ju ställa in bländaren två gånger, dels på objektivet, dels på kamerahuset varje gång du vill ändra bländare. På äldre objektiv måste ju bländaren ställas in så att objektivet mekaniskt vet vilken bländare som ska användas vid exponeringen.

Det är ju bara att hoppas på att Pentax löser felet med exponeringen i M-läget snabbt.

/Mats
Med gröna knappen måste du trycka på den före varje exponering, det slipper du med tidsautomatik.
 
Senast ändrad:
Visst måste jag trycka på gröna knappen varje gång men jag slipper dubbelkolla att jag har valt samma bländare på både objektiv och kamerahus.

/Mats
 
lunma skrev:
Visst måste jag trycka på gröna knappen varje gång men jag slipper dubbelkolla att jag har valt samma bländare på både objektiv och kamerahus.

/Mats
Visst är det så, men om möjligheten fanns kan man ju välja om man vill använda den eller inte.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.