** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Icke cirkulärt polfilter

Produkter
(logga in för att koppla)

calle.th

Avslutat medlemskap
Hej är på jakt efter ett icke cirkulärt polfilter... heter det linjärt då?
hittar bara cirkulära...
vet någon var jag kan hitta ett linjärt i 86mm till en vettig peng?

Finns det någon särskild anledning till att du vill ha detta? Om du inte depolariserar ljuset så kommer inte ljusmätning och autofokus att fungera (de behöver icke-linjärpolariserat ljus).
Cirkulära polarisationsfilter är egentligen en linjär polarisator följt av en depolarisator av något slag (just för att AF och ljusmätning ska fungera). Du kan alltså inte uppnå någon annan slags filtrering med ett linjärt polarisationsfilter, den enda fördelen jag kan se med ett sådant är att det antagligen skulle släppa igenom lite mer ljus.

Senast ändrad:
Det finns faktiskt en användning till den äldre sortens polfilter. Om man sätter ett sådant framför ett annat polfilter och vrider så kan man få ett nästan svart filter. Bra när man ska fota solförmörkelser. Annars har jag för mig att bägge sorterna var lika dyra när dom fanns i butikerna samtidigt, så för prisets skull kan man lika gärna köpa cir-pol.

P.S. Bägge släpper föresten igenom lika mycket ljus. D.S.

jag har idag lånat, två st gamla linjära polfilter.
håller jag dessa framför varandra och vrider det ena filtret kan jag ju bestämma hur mycket ljusigenomsläppet blir.

jag ska inte använda detta till fotografi... utan att ställa upp bländaren på en dag/natt kamera (cctv) och för att se fokuskiftningen. vid övergång till natt läge. eller det finns smidigare sätt?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar