Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Icke-canon-batterier till 5D mk2 (LP-E6) - 7.2 V vs. 7.4 V

Produkter
(logga in för att koppla)

nordblad

Medlem
Jag har köpt ett par icke-canon-batterier till min 5D mk2, dvs. mostvarigheten till LP-E6. Den angivna spänningen på dessa batterier är 7.4 V, att jämföra med canonbatteriernas 7.2 V. Som jag förstår saken anger detta volttal bara någon sorts genomsnittlig spänning under urladdning, och ska inte tas alltför allvarligt. Jag testade därför även att mäta spänningen från fulladdade batterier (laddade med canonladdare resp. icke-canon-laddare); Canon höll då 8.27 V, icke-canon 8.43 V. Ingen stor skillnad det heller , men lite fundersam blir jag ändå. Vet någon hur känslig kameran är för avvikelser i spänning? Har någon märkt av några problem med "piratbatterier" till 5D mk2? (Förutom att man inte ser batteristatus, alltså.)
 
Spänningen sjunker då batteriet belastas, men det är inte något som helst problem med 8,4V jämfört med 7,2V. Jag har läst om piratbatterier och aldrig läst att någon haft batterier som brunnit, kortslutit eller skadat kameran. Själv använder jag 7 stycken till min 20D och har inte något som helst problem med dem, förutom att en del inte laddar upp så bra längre.
 
Jag har köpt ett par icke-canon-batterier till min 5D mk2, dvs. mostvarigheten till LP-E6. Den angivna spänningen på dessa batterier är 7.4 V, att jämföra med canonbatteriernas 7.2 V. Som jag förstår saken anger detta volttal bara någon sorts genomsnittlig spänning under urladdning, och ska inte tas alltför allvarligt. Jag testade därför även att mäta spänningen från fulladdade batterier (laddade med canonladdare resp. icke-canon-laddare); Canon höll då 8.27 V, icke-canon 8.43 V. Ingen stor skillnad det heller , men lite fundersam blir jag ändå. Vet någon hur känslig kameran är för avvikelser i spänning? Har någon märkt av några problem med "piratbatterier" till 5D mk2? (Förutom att man inte ser batteristatus, alltså.)

Hej,

Anledningen till skillnaden i spänning mellan batterierna är antagligen att de har olika kemisk sammansättning - Li-ion/Li-poly där den förstnämnda har en cellspänning på 3.6 volt och den andra har en cellspänning på 3.7 volt. DSLR batterier har i allmänhet 2 celler vilket ger 7,2/7.4 volt,

Detta är i sig inget problem då de flesta produkter inte påverkas av den lilla lilla spänningsskillnaden. Sen är det ju som ni skrivit ovan att spänningen varierar beroende på belastning och laddning. Så för att runda av min utläggning. Det är inget att bekymra sig om, men nu vet de som vill veta varför också! :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.