** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

ICC-profiler

Produkter
(logga in för att koppla)

jtkarlsson

Aktiv medlem
Om man har konverterat en TIFF-fil till t.ex Fotolabos färgprofil, kan man då konvertera tillbaka den till t.ex Adobe RGB utal förlust av bilddata?
 
Att konvertera tillbaka innebär ju ingen förlust, eftersom du bara förlorar data som inte "får plats" i profilen, och den fanns ju inte där från början.

Däremot får du ju inte tillbaka något av den information som försvann vid den första konverteringen. Hur mycket det är, är jag dock inte tillräckligt insatt för att svara på...
 
Nån som vet vad skillnaden mellan att tilldela en fil en profil & att konvertera en fil.

Blir det samma sak eller?

Larsa
 
larsaz skrev:
Nån som vet vad skillnaden mellan att tilldela en fil en profil & att konvertera en fil

En profil är en liten dataklump som man hänger på en bildfil för att tala om hur RGB- (eller CMYK, eller vad man nu har)-värdena i filen ska tolkas. När man tilldelar en profil trycker man helt brutalt dit den nya profilen och slänger bort den som eventuellt fanns där, men utan att räkna om RGB-värdena i filen. Det innebär att bilden kommer att byta utseende om man betraktar den i ett program som begriper sig på profiler (t.ex. Photoshop).

Att konvertera till en annan profil innebär att man byter ut profilen, men också att man räknar om RGB-värdena så att man får samma färger med den nya profilen.

Väldigt många program, t.ex. i praktiken alla webbrowsers, begriper sig inte på profiler utan tittar bara på RGB-datat. När man tilldelar en profil ändras inte RGB-datat, och således ser man inte heller någon skillnad i dessa program. När man konverterar till en annan profil ändras RGB-datat och bilden ser annorlunda ut i icke-profilbegripande program.
 
Fundering; Varför räkna om värden med en profil, när det istället gäller för skärmar och skrivare att tolka informationen så att resulatet blir rätt.

Grönt är ju grönt oavsett vilken utrustning som används, vilket inte kan vara svårt för fabrikanterna att begipa så att vi slipper tala om att rött är grönt med vår profil....
 
Roland, RGB är inte standardiserat. Hur 36|117|51 ser ut är upp till varje tillverkare av utrustning att bestämma själv. Så det finns inget "rätt". Det finns alltså ingen definition av hur "grönt" ser ut inbyggt i systemet. Det är där profilen kommer in. Den definierar "grönt".

Det finns väl däremot färgsystem som är standardiserade på hur de ser ut. LAB tror jag är ett exempel. Men även med ett sånt färgsystem måste vi ju tala om för datorn hur vår skärm tolkar det. Eller den utskjutningsenhet vi använder. Och sånt kan ju variera med åldrande eller egenskaper hos förbrukningsmaterialet.
 
Jim, oki, fast det vore ju trevligt om vi alla kunde bli överens om hur världen ser ut, vad mycket enklare det skulle bli. Fast sRGB och Adobe RGB är väl en profiler som de flesta har enats kring?
 
Visst vore det trevligt, vi skulle alla åka trabant, äta havregrynsgröt till frukost, ha en IBM PS/2 50z på skrivbordet och en 12" MCGA skärm :)
 
RolandM skrev:
Jim, oki, fast det vore ju trevligt om vi alla kunde bli överens om hur världen ser ut, vad mycket enklare det skulle bli. Fast sRGB och Adobe RGB är väl en profiler som de flesta har enats kring?
Japp, det råder ingen tvekan om hur grönt ser ut i dessa abetsrymder.

Men det finns ändå behov av andra enhetsspecifika profiler eftersom olika enheter har tekniska begränsningar som gör att de inte kan återge alla färger.

Adobe RGB t ex är en väldigt stor färgrymd med många färger varav väldigt många inte kan återges i en tryckpress. Och sRGB kan vara för begränsad så att man inte utnyttjar allt man kan få ut av vissa processer.
 
Nej det skulle det inte vara Henrik. Men däremot är det rätt skönt att alla (jag nästan alla) kör bil på höger sida av vägen, och att folk pratar svenska i sverige, och att det verkligen går att köpa mat i en livsmedelsbutik. :)
 
ture skrev:
En profil är en liten dataklump som man hänger på en bildfil för att tala om hur RGB- (eller CMYK, eller vad man nu har)-värdena i filen ska tolkas. När man tilldelar en profil trycker man helt brutalt dit den nya profilen och slänger bort den som eventuellt fanns där, men utan att räkna om RGB-värdena i filen. Det innebär att bilden kommer att byta utseende om man betraktar den i ett program som begriper sig på profiler (t.ex. Photoshop).

Att konvertera till en annan profil innebär att man byter ut profilen, men också att man räknar om RGB-värdena så att man får samma färger med den nya profilen.

Väldigt många program, t.ex. i praktiken alla webbrowsers, begriper sig inte på profiler utan tittar bara på RGB-datat. När man tilldelar en profil ändras inte RGB-datat, och således ser man inte heller någon skillnad i dessa program. När man konverterar till en annan profil ändras RGB-datat och bilden ser annorlunda ut i icke-profilbegripande program.

Tack för ditt uttömmande svar Ture.

Thomas som startade tråden frågade:

"Om man har konverterat en TIFF-fil till t.ex Fotolabos färgprofil, kan man då konvertera tillbaka den till t.ex Adobe RGB utal förlust av bilddata?"

Jag vet inte om Thomas använder fel ord men om man ska skicka in en bild till ex. fotolabo så ska man väl tilldela filen deras profil, inte konvertera filen till den profilen, eller?

Larsa
 
Senast ändrad:
larsaz skrev:
Jag vet inte om Thomas använder fel ord men om man ska skicka in en bild till ex. fotolabo så ska man väl tilldela filen deras profil, inte konvertera filen till den profilen, eller?

I det läget ska man konvertera. Fotolabo bara dumpar de RGB-värden man ger dem rakt ut till sin exponeringsutrustning, så det gäller att ge dem rätt RGB-värden. Således konvertering.

Lätt förenklat kan man nog säga att de enda tillfällen man ska tilldela en profil är om man har en fil som är helt omärkt men som man vet hur den borde vara märkt, eller om man har en fil som av någon anledning blivit felmärkt.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar