Annons

ICC-profiler. Varför använda?

Produkter
(logga in för att koppla)

rowingtobbe

Medlem
För tillfället fotar jag mest med min kompaktkamera och för det mesta så blir det inte så mkt mer efterarbete än att korrigera röda ögon och liknande. Har dock planer på att skaffa mig en systemkamera och då lära mig mer om RAW-formatens stora värld.

Men den här tråden skulle ju handla om ICC-profiler. Det ställe jag framkallar digitalbilder på har en ssådan profil att ladda ner, men vad gör denna egentligen för nytta? Har testat att konvertera ett par bilder men jag kan iaf inte se någon skillnad.. Är det lönt att konvertera bilder som man är nöjd med utan efterarbetning? Eller skall man först konvertera bilden och sedan börja med efterarbetet?
Och om man nu fotat i RAW och sen lagt ner arbete på att få bilden som man vill, ändrar då ICC-profilen på färger och liknande igen??
 
rowingtobbe skrev:
Det ställe jag framkallar digitalbilder på har en ssådan profil att ladda ner, men vad gör denna egentligen för nytta? Har testat att konvertera ett par bilder men jag kan iaf inte se någon skillnad..
Att du inte ser så stor skillnad beror på att ditt program först skapar färgerna utifrån de basfärger som du har när du bearbetar bilden. När du sedan konverterat din bild utgår bilden från de basfärger som skrivarprofilen innehåller. Därför ser bilden ganska lik ut före och efter konverteringen.

Men om du vill se hur stor skillnaden egentligen blir kan du göra detta genom att utnyttja funktionen Korrekturinställningar, som du hittar under Visa > Egen. Jag utgår från Photoshop och tyvärr finns inte liknande funktioner i alla bildbehandlingsprogram. Men så här ska du i alla fall ställa in denna dialogruta för att se hur bilden ser ut om inte du eller labbet konverterar till skrivarprofilen.

Stefan
 

Bilagor

  • korrektur.gif
    korrektur.gif
    10.8 KB · Visningar: 191
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.