Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

I vilket format skall jag bildbehandla?

Produkter
(logga in för att koppla)

Gunnar Lindholm

Avslutat medlemskap
Antag att jag fotograferar i JPEG. Jag vill behandla bilden, t ex skärpa den etc. Nu är ju JPEG ett förstörande format, dvs varje bildbehandling försämrar kvalitén (Fråga 1: Hur försämras bilden?). Alltså bör jag innan jag gör någonting överhuvudtaget med bilden spara om den i ett icke-förstörande format och först därefter påbörja bildbehandlingen.
Fråga 2: Stämmer detta?
Fråga 3: Till vilket icke-förstörande format skall jag i så fall spara om bilden?

Gunnar Lindholm
 
Hej Gunnar,

Det stämmer att en JPG-bild tappar i kvalitet varje gång den öppnas och sparas om.

Första gången duändrar något i en JPG bör du alltså använda kommandot "Spara som" och spara den i TIFF-format istället, som är ett icke komprimerande format.
 
Det är inte bildbehandlingen i sig som förstör bilden, (visserligen kan alltför tuff behandling också förstöra bilden) utan det är i själva sparandet komprimeringen sker och då sker en kvalitetsförlust.

Jpeg försöker att hitta så stora ytor som möjligt att komprimera, dvs datan i bilden skrivs ner till ett så lågt tal som möjligt beroende på komprimeringsgrad. Testa att spara en himmel i lägsta kvalitet så ser du vad jag menar, man får tydliga "avgränsningar" eller artifakter som det kallas. Vid högsta kvalitet delas himlen upp i mindre fält i komprimeringen och då upplevs inte artifakterna lika tydligt.

Om man då redigerar samma bild flera gånger kommer bilden att bli sämre för varje gång den sparas, även om man kör i högsta kvalitet.

Icke förstörande format:

• Tiff
• PSD
• Scitex CT
• EPS

m.fl. Visserligen kan man komprimera ovanstående format också, (utom Scitex CT) men man kan välja själv.
 
Fråga

Om som jag har en canon 400D Jag forograferar i RAW finns det någon vits att redigera dom i CR2 filen
och när allt är klart spara dom till jpeg
 
Jag fotograferar i raw, "framkallar" bilden i camera raw, fixar lite småpill med rawfilen, öppnar sen den i PS och sparar som psd, när jag är nöjd med redigerinen så sparar jag i Jpg oftast runt 800px längsta sidan, vill jag ha större till nått går jag bara in i psd filen och sparar en större. Sparar alltid raw, psd och jpg.

Vet inte riktigt vad som händer när jag går från camera raw till PS, är det fortfarande en raw fil jag jobbar med eller är blir det en psd?
 
Jag redigerar och sparar ändrade filer i Photoshops eget PSD-format, och sparar sedan ut filer i olika storlekar och färgrymder beroende på vad jag ska ha dom till. TIFF fungerar väl också lika bra men jag ser egentligen ingen anledning att använda det istället.
 
Cyberhamster skrev:
...
Vet inte riktigt vad som händer när jag går från camera raw till PS, är det fortfarande en raw fil jag jobbar med eller är blir det en psd?

Du arbetar aldrg i raw-formatet, det är en kameraspecik datafil som behöver räknas om till något standardformat innan du fortsätter arbeta med bilden. Beroende på raw-konverterare blir det en PSD, en TIFF, en JPEG eller vad du nu vill. Det kan kanske se ut som om du gör ändringar i bilden i ACR men du sparar bara inställningarna i en separat datafil, själva raw-datat förändras inte.
 
Re: Fråga

kinesen skrev:
Om som jag har en canon 400D Jag forograferar i RAW finns det någon vits att redigera dom i CR2 filen
och när allt är klart spara dom till jpeg

Ja, om du vill ha funktionerna som Canon DPP erbjuder, bildstilar, brusreducering och de andra inställningarna. Råfilen kan du ju konvertera flera gånger till vad du vill, t.ex. en TIFF senare om du vill ha max kvalite för en större papperskopia.
 
Anders Östberg skrev:
Du arbetar aldrg i raw-formatet, det är en kameraspecik datafil som behöver räknas om till något standardformat innan du fortsätter arbeta med bilden. Beroende på raw-konverterare blir det en PSD, en TIFF, en JPEG eller vad du nu vill.

Ok, tackar för svaret. Har precis börjat fotografera i raw. Har jobbat med photoshop ett längre tag så det får bli psd eftersom man är van.

Finns det någon fördel med nått annat t.ex TIFF?
 
Öppenhet och framtidssäkerhet är väl något som brukar framföras av en del som gillar olika "standardiserade" format som DNG, TIFF m.fl. men jag ser inte att dom egentligen är bättre än PSD. Eftersom jag valt att jobba i Photoshop och Lightroom så resonerar jag som så att PSD är Adobes eget format och det som förmodligen fungerar bäst och innehåller stöd för allt dom verktygen innehåller. Om det skulle visa sig nödvändigt av något skäl kan man väl konvertera alla bilder i batch till något annat format i framtiden, men tills vidare ser jag PSD som det naturliga valet för mig.
 
Anders Östberg skrev:
Du arbetar aldrg i raw-formatet, det är en kameraspecik datafil som behöver räknas om till något standardformat innan du fortsätter arbeta med bilden. Beroende på raw-konverterare blir det en PSD, en TIFF, en JPEG eller vad du nu vill. Det kan kanske se ut som om du gör ändringar i bilden i ACR men du sparar bara inställningarna i en separat datafil, själva raw-datat förändras inte.

Man kan arbeta med råfilen också och spara sitt arbete. DPP frågar mig varje gång om jag vill spara ändringar i filerna. Sen kanske allting är återställbart i råfilen, utan kvalitetsförlust, men ändringarna finns där till nästa gång, om man vill.
 
paco skrev:
Man kan arbeta med råfilen också och spara sitt arbete. DPP frågar mig varje gång om jag vill spara ändringar i filerna. Sen kanske allting är återställbart i råfilen, utan kvalitetsförlust, men ändringarna finns där till nästa gång, om man vill.

Nej, du arbetar inte i råfilerna, du sparar bara inställningar och ändringar i en separat datafil parallellt med rådatafilen. När du öppnar filen nästa gång läses också inställningarna in och appliceras igen på ditt rådata.

EDIT: Jag ber att få ändra mig, DPP skriver nog faktiskt inställningarna i raw-filen till skillnad från t.ex. Adobe Camera Raw som skriver i en separat fil, men i vilket fall ändrar inte någon av dom i själva datat från kameran. Dom noterar bara ändringarna du gjort och applicerar dom på rådatat igen när du öppnar filen.
 
Senast redigerad av en moderator:
Anders Östberg skrev:
Nej, du arbetar inte i råfilerna, du sparar bara inställningar och ändringar i en separat datafil parallellt med rådatafilen. När du öppnar filen nästa gång läses också inställningarna in och appliceras igen på ditt rådata.

EDIT: Jag ber att få ändra mig, DPP skriver nog faktiskt inställningarna i raw-filen till skillnad från t.ex. Adobe Camera Raw som skriver i en separat fil, men i vilket fall ändrar inte någon av dom i själva datat från kameran. Dom noterar bara ändringarna du gjort och applicerar dom på rådatat igen när du öppnar filen.

Jag ville bara förtydliga att man kan jobba "på" eller med råfilen också. Själv sparar jag aldrig nånting permanent på råfilerna, om det nu ens går, som du påpekade.
 
Det beror nog mest på att bilddatat i raw-filen är komprimerat (s.k. "lossless compression") men i TIFF-filen är det okomprimerat.
 
Men om RAW filen är komprimerad utan att tappa information så bör det gå att komprimera den igen redigerad motsvarande RAW storlek. Vad jag är ute efter är att kunna spara ner mina redigerade bilder med en lite storlek utan att tappa info...RAW är på 10-11mb och lägre än så begär jag inte. TIPS?
 
Jag bearbetar bilden lite i ACR och öppnar därefter upp den i CS3. När ändringarna är gjorda så gör jag om bilden till en 8 bitars och sparar ner den till JPEG. RAW-filen ligger kvar i samma mapp som jag lägger JPEG-filerna i. Missar jag något? de flesta tycks spara bilden även som PSD eller Tiff. Själv tycker jag det räcker med RAW-filen som back up.
 
Nja, tack för svar, men med JPEG så tappar bilden information vilket jag inte vill att den ska göra. Om jag oformulerar:
- Hur kan jag spara en redigerad fil i så liten storlek som möjligt utan att bilden tappar information/data?
 
Stadsbyggaren skrev:
Nja, tack för svar, men med JPEG så tappar bilden information vilket jag inte vill att den ska göra. Om jag oformulerar:
- Hur kan jag spara en redigerad fil i så liten storlek som möjligt utan att bilden tappar information/data?

Det enda sättet jag vet är att packa ihop bilden i ett separat program efteråt. Finns många olika sätt, Zip, Sit, SitX, Rar, m.m.

En större extern hårddisk tror jag är en bättre investering.
 
Hm, du har helt rätt i hårddiskfrågan, men det är dock ändå det där med hanteringen av filer som plågar mig när alla ligger på 30 mb så blir det tungt i totalen. Nåja. man kan inte få allt så jag får väl nöja mig med tiff. Men nog känns det som lätt borde kunna spara ner det i motsvarande storlek som RAW-filen direkt från redigeringsprogrammet.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.