Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

i väntan på CS2

Produkter
(logga in för att koppla)

supermax_fred

Aktiv medlem
Ofta vill jag ha "2 bilder i en! ", dvs ponera att jag tar en bra bild i raw, framkallar en underexponerad och en överexponerad, alternativt anv. bracketing. Nu vill jag "smasha", eller "merga" ihop dessa 2 bilder och utnyttja det bästa av vad dessa 2 bilder har att erbjuda, så att jag får teckning i både de mörka partierna och i de ljusa. Jag inbillar mig att detta vore kanon vid ett bröllop där man vill få teckning i både killens svarta kläder och i brudens vita tyg, typ.

Finns det några bra tekniker att få till detta?

Jag har gjort ett flertal försök och de blir aldrig riktigt bra, för att inte snacka om vilken tid det tar.
Jag har förstått att CS2 har 32 bitars stöd och att detta då kommer att underlättas, men! jag vill göra det nu!!

Jag har ett exempel på gamla stan som jag försökte få till, men blev aldrig riktigt nöjd med, se här för er som orkar. Jag stod i en gränd och ville få med tornet på södermalmn och den mörka gränden. Jag hade stativ och tog bilden endast för detta syfte.



http://jannes.homelinux.net/cgi-bin/album.cgi/Fredriks_Foto_Album?cmd=thumbs:photoshoppade
 
Mit forsøg

Hej Frederik

Jeg har lige siddet og leget med dine billeder. Du kan se mit resultat på www.jepsenphoto.dk/test.

Det eneste jeg har gjort er at ligge billederne oven på hinanden, hvorefter jeg har lavet en "vector mask" på det øverste lag. Herefter kan du tegne/male (med sort farve) ovenpå de områder i billedet du vil ændre.

Håber du forstår, ellers er du velkommen til at skrive igen.

Med venlig hilsen
Søren

(PS. Med lidt træning, så klare du dig fint med PS CS)
 
tack sören!
Jag skall definitivt testa vector mask...jag e inte så superhaj på CS bara.

Problematiken tycker jag är när det är en oregelbunden form, dvs inte bara en horisontlinje som skiljer från under/över exp.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.