Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

I köpartagen...

Produkter
(logga in för att koppla)
Tjaa.. innan tråden spårar ur fullständigt så:

Tja om EOS 3 är tätad så är det inget som Canon skryter om i sina broschyrer... men strunt samma.. bättre än 300 och 30 an är den i vart fall.

Axel: Absolut är priset en faktor, kanske den avgörande. Men jag tycker att avgörandet skall ligga i att man trivs med kameran och att den ligger bra i handen.

Jeppes råd är nog ganska bra. Känn hur den ligger i handen.

Jag tycker denna diskussionstråden är ett typexempel på att man som nybörjare blir nöjd oavsett vilken kameramärke man väljer.

Jag har varken behov av spegeluppfällning eller ögonstyrd autofokus (använder AF-låset till 99% istället för att välja en autofokuspunkt), kanske lika lite som en trogen eos 30-användare har av exempelvis spotmätning eller on-demand-gridlines. Däremot är nog behovet ganska stort på respektive efter att man fått in vanan.

Spännande med alla åsikter som ventileras!
Om man nu tänker framåt i tiden, när man förhoppningsvis blivit en någorlunda rutinerad amatörfotograf: Vad letar jag då efter för funktioner mm hos en kamera? Tänkte om man får veta det nu kan man försöka få in dessa i kameraköpet på en gång, så slipper man kanske lite utgifter.
Har hört många som tycker att helt manuell är det allra bästa, finns det något hos de helt manuella som inte de automatiska kamerorna har (som är önskvärt)?
När vill jag som fotograf använda mig av spegeluppfällning? Som sagt är ganska mkt nybörjare :eek: men vill satsa hårt på foto ;) .
Vill skapa bilder som vanliga människor och fotokunniga tycker är vackra/bra och vill ha en kamera som inte gör mig besviken.
Har nog tänkt ett maxpris för hela affären på ca 7000kr.
Är det nå't förutom kamerahus, objektiv o väska som jag bör införskaffa innan kan känna mig nöjd? Min pojkvän har ett stativ, passar stativen alla kameror?
Många frågor igen, kanske nå't ni kan hjälpa till med?
Kramix! :D

Alla stativ med standardgänga passar till normala systemkameror. Undantag kan ju finnas men jag kan verkligen inte säga varför.

Största användningen för spegeluppfällning är vid makro- och landskapsfoto för att minska skakningarna av att spegeln slår upp. Stativ är ju liksom en förutsättning för att tjäna på det. Trådutlösare är också ett måste vid stativfotografering. Det är en orsak till varför jag rekommenderar EOS 300. - Trådutlösaren är relativt billig (några hundralappar). Jag har sett trådutlösare från t.ex. Minolta som går på över tusen spänn...

Kan vara ett extremfall men det kan vara värt att undersöka vad såna här "måstetillbehör" kostar till det system man är intresserad av.

Om du inte tänker använda stativ (mer åt gatufoto, etc) är det ju en annan femma.

Ida, här har du ett förslag på ett paket som i mina ögon ser bra ut till en nybörjare.

EOS 300 + 28-90/4-5.6 + 75-300/4-5.6 5188:-
Motljusskydd till ovanstående (EW-60C, ET-60) 404:-
Alternativt
EOS 300 + 28-90/4-5.6 + 80-200/4-5.6 4993:-
Motljusskydd till ovanstående (EW-60C, ET-54) 404:-
Blixt Sunpak PZ4000AF till Canon EOS 1419:-
Väska LowePro Nova 3 619:-

Summa: 7630:- resp 7435:- plus 100:- i frakt, men det kan man nog pruta bort..:D

Bara ett kort inlägg: Som fler mycket riktigt påpekat är KÄNSLAN av hur kameran uppför sig viktig. Detta varierar från person till person. De flesta nya kameror har NÄSTAN alla funktioner man behöver. Man behöver nog veta vilken typ av fotografering som skall utföras mest. Är det mycket macro är det bra med spegelfällning och skärpedjupskoll. Actionfoto kräver snabb och säker autofokus. Filmsnutt ute om man vill byta rulle mitt i ofta osv osv. Fundera lite över detta, lilla i, så kommer du att få det lättare att välja. Ingen kamera i 4-5000 kr klassen i dag är ett dåligt köp, de passar bara lite olika fotografer... Lycka till!:D

Och glöm inte begagnatmarknaden! Den kamera du vill ha men inte tycker du har råd med kanske finns där till just det pris som passar dig. En kamera som är några månader bör väl oftast (självklart finns det undantag) var i nästan nyskick...
Tex såg jag en Nikon F80 med 2 objektiv (28-105 & 70-300), fotoväska och stativ på www.cyberphoto.se för 7 papp. Håller man ögonen uppe så dyker det mesta upp har jag insett.
Sen är ju problemet att veta vilket köp som är bra! Förhoppningsvis har du någon som kan hjälpa dig med det.

Sen håller jag med övriga, känns inte kameran bra i handen och reglagen på rätt plats osv så blir man nog aldrig nöjd.

I vanlig ordning vill jag slå ett slag för Minolta 800si som är mycket prisvärd för tillfället. Utgående modell och därmed ett lågt pris på de ställen där den finns kvar. Det följer med en hyfsad glugg att börja med.

Att tänka på är att begagnatmarknaden är begränsad när det gäller Minolta. Där får man ha tålamod för att hitta det man vill ha.

Nikon och Canon har kanske också utgående modeller till lägre pris.

Min bedömning är att 800si kan jämföras med F80 och eos30. Priset ligger väl strax över 6000.-

Mvh
Maverick

Jeppe skrev:
Tjaaa. den sidan jämförde Dynax 5:an med EOS 30 och Nikon F80...

Det som Dynaxen inte har som EOS 30:an har... Blixtsync på andra ridån, blixtkompensation, spegeluppfällning.. det är väl bara de tre viktigaste sakerna på en kamera....efter ögonaktiverad autofokus då...:rolleyes: fast det är ju klart att EOS 30 kontrar med att styra sin autofokus med ögat...:p

Nä men visst är Dynax 5 ett alternativ men inte riktigt i EOS 30/F80 klassen även om den ibland kan visa sig bättre än dessa så får jag nog påstå att helhetsintrycket är sämre hos Dynax 5..

Alltså jag är inte helt insatt i Canon och Nikon, men det är väl inte helt "fair" att jämföra Dynax 5 med F80 och eos30? Det borde väl vara mot eos300 och F65? Minolta har väl inga kameror som ska ses som direkta konkurrenter till F80/eos30, skulle vara den utgående 800si då. Nästa steg blir Dynax 7 men den ska väl närmast jämföras med F100/eos3.

Mvh
Maverick

Ja Fredrik..det var ju det jag skrev som svar...;)

Orginalfrågeställningen var:
För ytterligare intressant läsning, se http://creekin.net/m5revue.htm
/axel
Mitt svar blev:
Nä men visst är Dynax 5 ett alternativ men inte riktigt i EOS 30/F80 klassen även om den ibland kan visa sig bättre än dessa så får jag nog påstå att helhetsintrycket är sämre hos Dynax 5..
/Jeppe

Alltså som du säger.. inte "fair " att jämföra dessa modeller...Eller så är det jag som inte riktigt förstår vad jag skrev...:p

Det var inte kritik mot ditt inlägg. Jag tog det mest som exempel för påvisa min synpunkt.

Jag tycker som de flesta andra här att man ska klämma och känna på prylarna. Det är ingen katastrof om man väljer "fel" första gången. Då kan man fortfarande byta system till rimmliga kostnader.

Personligen skulle jag nog inte välja Dynas 5. Jag tycker den känns lite hämmande och plastig. Fast jag är ju van med 700si och Dynax 7. Därför rekomenderar jag 800si där man får en semiproffsmodell till nästan ett nybörjarpris.

/Maverick

Hehehe...tog det inte som kritik heller, skulle bara förklara mit kanske något otydliga inlägg :D

Håller med föregående. När jag nyligen skulle uppgradera min autofokuskamera, efter att ha haft både Canon EOS 5, EOS 10, Minolta 9xi och 600si, så fick jag MINA specifika prestanda uppfyllda bäst av Minolta 800si. Att den sedan reas ut gjorde inte saken sämre... Jag kände också på Nikon F80, men den är för liten för mina grabbnävar. Dessutom vet jag att det är lättare att hitta begagnade objektiv billigt till Minolta jfrt med Canon och Nikon. Å andra sidan är ju Nikonobjektiv kompatibla bakåt med de flesta nya hus...:confused: KÖR PÅ KÄNSLAN! Är mitt stående tips!

190 kr + moms + frakt på www.intervision.se eller köp en filmutdragare. Måste nog säga att det skulle vara bra om det gick att ställa in som på Canon men det kan ju å andra sidan inte vara ngn katastrof. Det finns ju lösningar ;)

klerk skrev:
Håller med föregående. När jag nyligen skulle uppgradera min autofokuskamera, efter att ha haft både Canon EOS 5, EOS 10, Minolta 9xi och 600si, så fick jag MINA specifika prestanda uppfyllda bäst av Minolta 800si. Att den sedan reas ut gjorde inte saken sämre... Jag kände också på Nikon F80, men den är för liten för mina grabbnävar. Dessutom vet jag att det är lättare att hitta begagnade objektiv billigt till Minolta jfrt med Canon och Nikon. Å andra sidan är ju Nikonobjektiv kompatibla bakåt med de flesta nya hus...:confused: KÖR PÅ KÄNSLAN! Är mitt stående tips!

Vart hittar du dessa någonstans? När jag är ute efter prylar till Minolta hittar jag aldrig något som känns värt att köpa. Visst det går att hitta billiga objektiv, med det är ju oftast de sämre objektiven. Dvs de som folk vill bli av med för att de inte har någon nytta av dem.

Mvh
Maverick

Hur är det förresten med olika filter? Vilka är bra att ha, hur mkt kostar de? För macrofoto kan man köpa vad-det-nu-heter och sätta på objektiven för att komma närmre. Vad är det de heter nu igen och hur mkt kostar dessa?
;)

Vilka filter du behöver beror ju på vad di vill fotografera. För natur och annat utomhus är ju polfiltret en ganska självskriven första investering. Skall du fotografera stilleben inomhus kanske ett färgkorrigeringsfilter för fotografering med dagsljusfilm i glödljus är roligare.

Närbildslinser eller försättslinser brukar de där grunkamojerna man skruvar på vid makro kallas. Det är som förstoringsglas ungefär. Inte så dumma för att komma lite närmare.

Beträffande beg Minoltaobjektiv (och annat Minolta också för den delen), så har jag kanske haft tur, men jag har hittat något på nätet, men det mesta av en slump hos olika fotohandlare. Ofta har inte grejorna legat länge, så kanske jag har hunnit före... Tokina 100-300/4, Cosina 19-35 (som fö är jättebra!) mm har jag funnit för bra peng. Blixtar är värre. Därför använder jag ofta 800si:s inbyggda blixt tillsammans med en eller två små slavar (ledtal runt 10-12). Fick faktiskt fatt i en bra blixt för 50 kr på loppis (ledtal 30 zoom 28-105, vinklingsbar i alla led och en liten "ansiktsslav"), ingen högkvalité men det funkar ok för mitt behov. Proffsgrejor har jag däremot inte hittat... Lycka till!

Närbildslinser

De kostar lite olika beroende på fabrikat samt filter diameter, men ett set med +1, +2 och +3 får man för ungerfärt 600 kr och +4 för 300. priserna är något avrundat uppåt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar