Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

I köpartagen...

Produkter
(logga in för att koppla)

lilla_i

Medlem
Hej!
Ska som sagt köpa systemkamera inom snar framtid.:) Vill ha en bra kamera; lätt att få bra bilder m till en början, men även utmärkt sen när jag blivit mer van och vill sköta allt m bländare o slutartider själv. Har främst tittat på Canon EOS 300, Nikon F55, F80. Vill väldigt gärna höra om ni har erfarenheter av dem, hur de skiljer sig från varandra, bra och dåligt m dem osv.
Har kollat runt lite på affärer m priser o olika paketlösningar. Är det bara att köra på billigast/ mest grejor för pengarna eller nån som har bra erfarenheter från något speciellt företag? Scandinavian Photo verkar ganska billiga. Tillkommer det en massa styr o fraktpriser om man handlar från dem?
Vill hör allt vad ni har att säga ang det ovan! Tack på förhand!;)
MVH Ida

Det här är en av de mest ställda frågorna, så en sökning i arkivet ger en fullkomlig guldgruva av information. Prova att söka på t ex "EOS 300 Nikon F65".

Scandinavian är inte alls dumma att ha att göra med för övrigt.

Jag skulle hålla mig borta från De billigare Nikonvarianterna (F55, F60 och F65) av den anledningen att de saknar *minst* en viktigt funktion. Nämligen manuell inställning av filmkänslighet (ISO). Detta är en väldigt smidig funktion då det bland annat finns en uppsjö filmer som beroende på kamera och motiv permanent (till skillnad från kamerans exponeringskompensation) bör ges mer ljus (överexponeras) än vad originalindexeringen säger.

Under Menyn Köpa finns en kameraöversikt under uppbyggnad. Du kan läsa om 300:an där (om du inte redan har gjort det).

Annars skulle jag vilja säga...gå på din känsla... Kameran skall kännas skön att jobba med och reglage på de rätta ställena. Själv tycker jag att Canons 300 är ett jättebra val. Vet inte riktigt hur mycket som skiljer på Nikons gamla F60 och den lite nyare F65an... men jag provade min brors F60..... brrrr...kändes inte alls som en kamera som jag kunde fotografera med...t.ex. högt slutarljud, surrig frammatning. Men det är ju min personliga smak.

Så jag tycker du ska gå in till din lokala fotohandlare och känna på de olika kamerorna. De brukar ha F65:an och EOS 300:an hemma...

För att komplicera det hela så har Minolta också en som heter Dynax 5. :D

Dynax 5

Jag vill varmt rekommendera Minolta Dynax 5. Mer kamera för pengarna får du inte idag! Modellen har det mesta som Nikon F80 har - och det i ett kamerahus som är betydligt mindre och lättare att ta med sig. Kameran är mkt lättanvänd och i princip alla funktioner går att ställa in precis som man vill, oberoende av varandra (till skillnad från många av t ex Canons och Nikons modeller). Tillsammans med batteripacket BP-200 blir Dynax 5 dessutom riktigt skön att hålla i.

Dynax 5 har fått mycket fin kritik - bl a är den utsedd till "årets kamera" av tidningen Amateur Photographer.

/Axel

Kameran är mkt lättanvänd och i princip alla funktioner går att ställa in precis som man vill, oberoende av varandra (till skillnad från många av t ex Canons och Nikons modeller).

Vilka skulle de vara...mycket nyfiken på att veta vilka "funktioner" du kan ställa in oberoende av varandra...?

/Jeppe

Köp F80

Jag skulle helt klart köpa en F80, den har allt du behöver, plus lite till. Den har även manuell inställning av ISO, kanske inte en absolut nödvändig funktion, men den finns där.
F80 är en utmärkt kamera som du dessutom kan växa med, den duger både för amatörer och mer avancerade fotografer.

Vilken kamera du än väljer så är det viktigast att den känns bra i handen, så ta tid på dig och känn på många kameror innan du bestämmer dig.

Lycka till! :)

Såg att det fanns en beg F80 på www.cyberphoto.se (klicka på cyberbörsen) det kanske kan va nåt...
Vet inget om den utan såg den bara när jag var in och kollade. Tror det var 5500:-

Tack!

Som sagt, tack för att ni tar er tid o hjälper mig. Många bud, bara bra! Kommer ni på nå't mer så bara hör av er. Tacksam för alla råd jag kan få.
Kram på er!:D

Hej.

Av Canon EOS 300, Nikon F55, Nikon F80 så är valet självklart om ekonomin finns där... Nikon F80.

Som framgåtts i en tidigare forumtråd så finns det ingen anledning att köpa Nikon F55 när prisskillnaden inklusive objektiv är minimal jämfört med Nikon F65 (som alltså är en bättre kamera).

Jag är en enormt nöjd F80 användare. Som det känns nu finns det inte något jag saknar. Jämför man F65an med F80n så är den främsta anledningen att välja F80n att man manuellt kan ställa in ISO-talet tycker jag. Sedan är On-Demand-Gridlines, spotmätning och blixtsynken tre skäl till. Det tycker jag är dom mest vesentliga. Visserligen kostar F80n mer...

Ska du jämföra Eos 300 med Nikon är det F65an som är "motsvarigheten". Canons motsvarighet för Nikon F80 heter Canon Eos 30/33.

Och ja... Kör på billigast/mest för pengarna. En Nikon F65 är alltid en Nikon F65. Däremot kan objektiven som ingår skilja. Tvärtemot många andra säger jag, hellre en bättre kamera med ett billigare objektiv än en billigare kamera och ett bättre objektiv. Nikkor 28-80 är ett bra val. Har sedan jag köpte min kamera skaffat fyra objektiv till men använder fortfarande 28-80 ganska flitigt. :)

/Robert

Annars vill jag rekommendera mitt nya fynd:
En liten söt Polaroid Land, med tidsautomatik.
Känsla och åter känsla.
Kärlek och åter kärlek. ;)

Funktioner

Jeppe skrev:

Vilka skulle de vara...mycket nyfiken på att veta vilka "funktioner" du kan ställa in oberoende av varandra...?

/Jeppe

Tänkte t ex på möjligheten att fritt kunna välja automatisk, fast eller kontinuerlig autofokus i alla motivvalsprogram. På Nikon F65 kan man vad jag vet bara använda kontinuerlig autofokus i sportprogrammet och Nikon F80 saknar motivvalsprogrammen, vilka känns välkomna hos nybörjare. Vidare kan man i alla lägen välja ögonaktiverad autofokus, olika blixtinställningar mm. Dessutom finns ett flertal custominställningar som anpassar handhavandet av kameran efter individuell smak. Exempel på smarta funktioner är markering av autofokuspunkt i sökaren, helt eller "inte riktigt helt" tillbakaspolad film, ett särskilt Ps/Pa-läge som gör att kameran automatiskskt går över från helautomatiskt (P) till valfritt halvautomatiskt läge så fort man scrollar på funktionshjulet (mkt smidig funktion!), olika val för spotljusmätningens och autofokusvalsknapparnas funktioner mm mm. Många av dessa "förvalsfunktioner" ligger kvar när man trycker på P-knappen, som gör att man snabbt kommer tillbaks till sitt egenanpassade helautomatläge.

För ytterligare intressant läsning, se http://creekin.net/m5revue.htm

/Axel

Senast ändrad:
Mmmm Minoltan har mycket finesser, dock finns många av dess även på EOS 300 och framförallt på övriga modeller. Du skrev att detta saknas på många av canons modeller...Njaaa... det saknas till viss del på EOS 300 och 3000 (är det nån som köper den?)
Olika AF-lägen går att välja i alla lägen (utom då i motivzonen, som då är anpassade till nybörjare). Men det är riktigt, något som saknas på bl.a. Canons 300-modell är CF..ögonaktiverad AF...jaaaa....eller i greppet va?

Nästa kamera i serien EOS 30 har de flesta av funktionerna och vidare upp i serien blir det bara bättre och bättre.. Min EOS 5:a t.ex. har det mesta men då hamnar man i en helt annan prisklass. Så visst är minoltan ett mycket bra val. Dock tycker jag personligen att den är alldeles för liten och ligger inte bra i handen (stora labbar), men det är ju min personliga åsikt.

Uhuh? Av ett flertal inlägg här på fotosidan framgår att det inte går att ställa in F-80 så att den lämnar startsladden ute utan att lämna in den till en verkstad...?

Tjaaa. den sidan jämförde Dynax 5:an med EOS 30 och Nikon F80...

Det som Dynaxen inte har som EOS 30:an har... Blixtsync på andra ridån, blixtkompensation, spegeluppfällning.. det är väl bara de tre viktigaste sakerna på en kamera....efter ögonaktiverad autofokus då...:rolleyes: fast det är ju klart att EOS 30 kontrar med att styra sin autofokus med ögat...:p

Nä men visst är Dynax 5 ett alternativ men inte riktigt i EOS 30/F80 klassen även om den ibland kan visa sig bättre än dessa så får jag nog påstå att helhetsintrycket är sämre hos Dynax 5..

Det enda jag egentligen saknar på EOS 300 är: Spotmätning, spegeluppfällning och väderskydd. I omvänd prioriteringsordning.

Ganska användbara saker men kanske ingenting som en nybörjare borde fyrdubbla priset för att få. När det gäller EOS skulle man ju måsta gå upp till EOS 3 för att få allt det där.
Spegeluppfällningen har man på 30 men varken spot eller väderskydd (?).

Hur mycket tål en EOS 30 egentligen? Är den tätare än 300:an?

Erik: Tja jo.. funkar bra med en filmutdragare också... tycker det är många här som hänger upp sig på saker som:

- den kan inte lämna filmänden ute
- det går inte att ställa in ISO manuellt
osv...

istället för att oroa sig över saker som:

- blixtkompensation
- blixtsynk på andra ridån
- känslan när kameran ligger i handen
- att kotroller och reglage sitter där det känns naturligt.

Men det är ju klart...jag har en EOS 5:a och den har ALLT..som behövs;)

Nej erik..inte ens EOS 3 är tätad... visserligen mycket bättre än 300/30 men ska du ha en riktigt tät kamera så blir det EOS 1v

Priset viktigt!

Vid köp av kamera - inte minst om man är nybörjare - är priset en mycket viktig faktor! "Vilken prisklass man tänker sig" är nog den första frågan man får av försäljaren vid ett köp och priset blir således vägvisande för vilka modeller valet sedan står mellan.

Minolta Dynax 5 hamnar snarast i prisklassen EOS 300/Nikon F65 och inte Nikon F80 eller EOS 30/33, som kostar dubbelt så mycket! Och betalar man flera tusenlappar till vore det väl konstigt om man inte fick en bättre kamera!

I sin prisklass är Dynax 5 den idag bäst rustade, sett till funktionerna (som i många fall faktiskt tål att jämföras med både F80 och EOS 30/33). Sedan är det naturligtvis viktigt att väga in känslan. Om man då har råd och värdesätter känslan är det säkert inte dumt att gå upp i pris och välja Nikons och Canons modeller - som alldeles säkert är utmärkta val. Men åter igen - priset är viktigt och får inte utlämnas vid jämförelse av funktioner/prestanda.

/Axel

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar