ANNONS
Annons

I behov av stor hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

AdamNorberg

Aktiv medlem
Jag köpte nån skit från tradera, som tydligen skulle hjälpa till med närgränsen. Testa den idag, men händer inget speciellt, men nu är det så att jag får inte loss skiten från objektivet. Nån som har vart med om nått liknande som vet hur man gör, får verkligen inte av den.
Här är bilder som visar hur den sitter.

Såhär ser den ut:
IMG_2851.jpg


Såhär sitter den sista ringen på objektivet:
IMG_2854.jpg


Hoppas ni kan hjälpa mig. Mitt favoritobjektiv :)

Förlåt för mina väl valda ord med ;)
 
Ser ut som en kinasats me mellanringar :).. Det flyttar närgränsen ja..å lite lär du märka men skit samma.. Det ska vara nån spärr för att lossa det från objektivet likaväl som huset det finns ju en liten pigg som låser fast det för d inte ska lossa oavsiktligt.. borde sitta en sån mellan kamera å mellanring å en motsvarande mellan mellanring å objektiv.
 
Jag har en lika dan. För mig funkar den fint att få tokigt kort skärpedjup.

Den silvriga grejen på en av dina bilder ska neråt mot bordet om du håller åt samma håll som i bilden där den syns.
Den drar ur en pigg som fäster objektivet.
 
Tack! Nu fick jag loss den :)

Då har jag en fråga till när jag slipper ora mig för att den inte lossnar, hur får ni den att funka? Blir bara svart för mig.
 
Här är en artikel som kan vara bra, http://www.fotosidan.se/cldoc/2872.htm, annars så är det bara att söka på mellanringar här på forumet.

Tänk på att med en kort brännvid (var det ett 50mm på bilden?) så kan du inte använda alla mellanringarna på en gång för då blir närgränsen så kort att den hamnar inne i objektivet. Pröva med att bara använda den tunnaste mellanringen först.

Det är också så att du förlorar ljus när du använder mellanringar.
 
Jag använder samma ringar till min eos 350d men bara med MF objektiv. Problemet med AF objektiv är ju att du helt förlorar kontrol över bländaren och därmed skärpedjup ocksá. Vill du bara ha riktigt korta skärpedjup funkar AF objektiv bra.
Jag använder mina med främst tvá carl zeiss objektiv frán 70-talet (135/3.5 och 50/2.8 ) och dá funkar dessa ringar fin fint

Andreas
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.