Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

I backspegeln om tio år

Produkter
(logga in för att koppla)
På vårvintern år 2031 så har ingen kamera mekanisk slutare eller mekaniska delar för IBIS, allt detta är digitalt. Även kameror för avancerade amatörer har fast optik utan zoommekanik eftersom optiken numera är den allt överskuggande kostnadsdrivaren.

Flera kameror har separata sensorer/optik för olika bildvinklar.

*****

Jag tycker mig se flera tendenser redan nu. Light 16-kameran blev ju ingenting, men den utvecklingen går nog vidare. Att elektroniska slutare inte tagit över ännu och att man fortfarande envisas med mekaniks lösningar för IBIS är mig faktiskt en gåta.


...tycker jag
 
Jag tror tyvärr att risken är stor att man kommer att fnissa åt att fotografen faktiskt var tvungen att rikta kameran åt rätt håll, hålla den rakt och anstränga sig för att ta en bra bild. Allt tyder på att folk vill göra mindre och mindre själva och överlämna så mycket som möjligt åt utrustningen, vilket också förmodligen leder till artistiskt haveri och/eller att det känns meningslöst att fotografera något som kräver att man tänker efter, tar sig tid och lägger ner arbete på bilden. Man kommer undra varför det fanns kameror och datorer när mobilen kan göra precis allt. Kanske upplösningskriget också avstannar när 99% av alla människor bara har en 3"-skärm att titta på, för att det ju är så praktiskt att man stänga av verkligheten och sitta med näsan i luren och uppleva något annat, om än i miniformat, precis när som helst (gärna alltid). Varför inte VR-glasögon för jämnan så man helt slipper se den värld man lever i?

Den stora frågan är vad människorna ska göra med all den där tiden som de "tjänat" på att inte göra nåt. Förmodligen inget vettigt. Kanske kommer man då börja undra varför bara några procent var psykiskt sjuka på det glada 2020-talet.
 
Jag tror tyvärr att risken är stor att man kommer att fnissa åt att fotografen faktiskt var tvungen att rikta kameran åt rätt håll, hålla den rakt och anstränga sig för att ta en bra bild. Allt tyder på att folk vill göra mindre och mindre själva och överlämna så mycket som möjligt åt utrustningen, vilket också förmodligen leder till artistiskt haveri och/eller att det känns meningslöst att fotografera något som kräver att man tänker efter, tar sig tid och lägger ner arbete på bilden. Man kommer undra varför det fanns kameror och datorer när mobilen kan göra precis allt. Kanske upplösningskriget också avstannar när 99% av alla människor bara har en 3"-skärm att titta på, för att det ju är så praktiskt att man stänga av verkligheten och sitta med näsan i luren och uppleva något annat, om än i miniformat, precis när som helst (gärna alltid). Varför inte VR-glasögon för jämnan så man helt slipper se den värld man lever i?

Den stora frågan är vad människorna ska göra med all den där tiden som de "tjänat" på att inte göra nåt. Förmodligen inget vettigt. Kanske kommer man då börja undra varför bara några procent var psykiskt sjuka på det glada 2020-talet.
Om tio år - när vi alltså inte behöver ägna så mycket tid åt bildskapande - ägnar vi dagarna åt intressanta diskussioner på Fotosidan. Vi inte bara raljerar över högt brus och taskigt dynamiskt omfång i förra årets nyheter. Vi raljerar också över våra tidigare spekulationer om framtiden i de gamla trådarna.
 
Den stora frågan är vad människorna ska göra med all den där tiden som de "tjänat" på att inte göra nåt. Förmodligen inget vettigt. Kanske kommer man då börja undra varför bara några procent var psykiskt sjuka på det glada 2020-talet.
Folk kommer att hänga mer på sociala media och hata dom andra, förstås.
 
Om tio år kommer vi att konstatera att Canon EOS R5 är en helt urmodig kamera. Den kan visserligen känna igen ögon, men det kan ju för tusan inte känna igen nånting annat alls.
 
Tänk så hemskt det var när folk kunde skriva vad som helst i forum, oavsett om det hade med ämnet att göra. Nu modereras allt automatiskt!
 
Mekanisk IBIS var en dyr lösning som nu ersätts av digital dito via mer processorkraft, bättre utläsning/buffert och bättre algoritmer.
 
Mekanisk IBIS var en dyr lösning som nu ersätts av digital dito via mer processorkraft, bättre utläsning/buffert och bättre algoritmer.
Ja sannolikt kommer vi att dödförklara och håna alla kvarvarande försök till mekanisk lösning på något som elektroniken fixar snabbare, billigare och bättre.
Förutom då i några smala retroforum där vi fortsätter att beundra mekaniken i kameror från mitten av 1900-talet.
 
Om tio år kommer vi att konstatera att Canon EOS R5 är en helt urmodig kamera. Den kan visserligen känna igen ögon, men det kan ju för tusan inte känna igen nånting annat alls.
De kameror som om tio år saknar ”individ-tracking” kommer att få utstå mycket spott och spe.
Som någon skrev tidigare i tråden. Att peka kameran mot en viss spelare som den sedan följer, kommer naturligtvis att gälla även inom naturfoto. Den kamera som inte klarar att följa ett enskilt bi i en svärm kommer inte vara någonting att ha.
Kamerorna kommer också ett minne för vilka individer vi brukar följa och kan automatiskt hitta just denna/dessa i valfri scen.
 
Kameror är uppkopplade 6g ska komma 2030. Laddas alla bilder direkt upp i en molntjänst

Det finns inte många modeller att välja på utan alla kameror har slagits ihop till 1-3st

Färre tillverkare av kameror, flera har gått i konkurs.

Ingen mekanisk slutare

Men framförallt så kommer mobilen klara av mycket mera saker och kunna hörna kameror med stor sensor. Så jag tror de flesta kommer kunna ta mycket bättre bilder utan att ha några kunskaper
 
Men framförallt så kommer mobilen klara av mycket mera saker och kunna hörna kameror med stor sensor. Så jag tror de flesta kommer kunna ta mycket bättre bilder utan att ha några kunskaper
Tekniskt bättre: ja.
Bättre vad gäller mjuka värden som estetik, komposition, budskap och berättelse: nej.
 
Spegellösa kameror var en fluga på 20-talet. Det känns lika hett idag 2031 som instamatic-kameran gjorde då. :)
 
Tekniskt bättre: ja.
Bättre vad gäller mjuka värden som estetik, komposition, budskap och berättelse: nej.
Om tio år kommer vi att tänka tillbaka på sådana brister och tycka att det är mycket bättre nu när vi har AI i kamerorna som tar hand om de "mjuka" värdena.
 
Bortsett från given utveckling kring bildkvalité och prestanda så tror jag på konstant uppkopplade kameror, bilder direkt till molnet. Tekniken finns ju redan. Kameran blir mer och mer operativsystemsorienterad. Möjlighet att skräddarsy sin kameras funktionalitet/prestanda genom att köpa olika appar/tillägg till kameran.

Eller så försvinner kamerorna i större utsträckning. Apple lanserar snart sina VR glasögon som i det närmsta är att betrakta som... vanliga glasögon. I framtiden sitter vi med glasögon som spelar in livet i realtid. Spara din dag i molnet eller streama live på youtube och säg adjöss till all integritet. Plocka ut filer från filmen om du vill göra "ett sånt där foto som man gjorde förr".

Fast det där sista är nog lite mer än 10 år framåt...men vem vet.
 
Om tio år kommer vi att tänka tillbaka på sådana brister och tycka att det är mycket bättre nu när vi har AI i kamerorna som tar hand om de "mjuka" värdena.
Nja, jag tror inte att de mjuka värdena är statiska. De är kulturellt beroende och förändras över tid. När AI tar hand om kompositionen så kommer vi att tycka att den blir trist och förutsägbar.
 
AI är inte heller statisk, men givetvis måste den anpassas till olika marknader.
Det jag menade är att AI för det mesta kommer att ligga steget efter den mänskliga smaken. När AI-komponerade bilder blir ”mainstream” så har vi redan gått vidare. 🙂
 
Bortsett från given utveckling kring bildkvalité och prestanda så tror jag på konstant uppkopplade kameror, bilder direkt till molnet. Tekniken finns ju redan. Kameran blir mer och mer operativsystemsorienterad. Möjlighet att skräddarsy sin kameras funktionalitet/prestanda genom att köpa olika appar/tillägg till kameran.

Eller så försvinner kamerorna i större utsträckning. Apple lanserar snart sina VR glasögon som i det närmsta är att betrakta som... vanliga glasögon. I framtiden sitter vi med glasögon som spelar in livet i realtid. Spara din dag i molnet eller streama live på youtube och säg adjöss till all integritet. Plocka ut filer från filmen om du vill göra "ett sånt där foto som man gjorde förr".

Fast det där sista är nog lite mer än 10 år framåt...men vem vet.

Idag spelar folk redan in livet i realtid med sina mobiler. Frågan är när de tänkt uppleva livet? Att spara konserter för att se på dem senare i telefonen är ett märkligt beteende. Under pandemier kanske det finns tid att komma ikapp? Men det finns säkert annat att göra än att leta gamla filer i telefonen, om de ens finns sparade.

Lite av den tanken kommer när man tänker på alla bilder man sparat som "bra att ha". Om 10 år tänker man kanske "varför tog jag så många bilder" och framför allt "varför sparade jag så många?"
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.