För tio år sedan trodde vi på konkurrens (även om den var liten). Idag finns endast Sony kvar som leverantör på hårdvarusidan, men de ägs i sin tur av Google som äger allt innehåll på nätet. Facebook och Instagram stod emot länge, och finns visserligen kvar i marginell skala, men det kinesiskt ägda Google äger all information.
Lite läskigt är det att alla bilder vi tar oavsett enhet (förutom de få bilder som fortfarande kan göras med gammal traditionell film efter att det förbjöds av miljöskäl) i realtid lagras hos Google i Kina, men bilderna har förstås blivit tekniskt mycket bättre och det finns inte längre någon risk att kränka någon eller publicera hemlig information eftersom bilderna granskas av AI direkt vid publicering. Minsta lilla tutte ryker direkt!
Det hade förstås varit kul om vi haft kvar åtminstone någon annan kameratillverkare att välja på, men Leica som höll ut längre än någon annan gav upp sin sista suck när EU helt gick under och Tyskland gav sig på ett nytt försök till ett enat rike (vilket förstås inte var så lyckat efter att Trump och Putin försökte samma sak 2025 - RIP).
Vi kan förstås som svenskar trösta oss med att varumärket Hasselblad lever i högsta grad till skillnad från för några år sedan. I stort sett alla kameror som sitter i bilar, lyktstolpar, eluttag och annat är märkta med den klassiska loggan från Göteborg. Dji var smarta som köpte den tidigt, och nu finns det i princip inget annat. Alla de olika kinesiska bolag som tidigare tillverkade den här typen av prylar ligger nu helt naturligt under samma varumärke, och även Apple hamnade förstås där eftersom de sedan länge använt samma komponenter.
En del tycker det var bättre förr, men eftersom jag själv blir pensionär snart (beroende på om de någon gång kan bestämma sig för om pensionsåldern ska vara 75 eller 80 år) tycker jag det är rätt så bra att kunna sitta hemma på muggen och skicka ut drönaren på stan och göra mina gatufoton. Det blir fan så mycket bättre nu än när jag själv stapplade runt!