Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

I backspegeln om tio år

Produkter
(logga in för att koppla)
Idag spelar folk redan in livet i realtid med sina mobiler. Frågan är när de tänkt uppleva livet? Att spara konserter för att se på dem senare i telefonen är ett märkligt beteende. Under pandemier kanske det finns tid att komma ikapp? Men det finns säkert annat att göra än att leta gamla filer i telefonen, om de ens finns sparade.

Lite av den tanken kommer när man tänker på alla bilder man sparat som "bra att ha". Om 10 år tänker man kanske "varför tog jag så många bilder" och framför allt "varför sparade jag så många?"

I framtiden vi kanske ”raljerar” över dagens kamerors onödigt stora förmåga att fånga och lagra många bilder. Kanske att ”slow photo” på riktigt har blivit normen för alla. Sportfotografer är supernöjda när de äntligen begränsad till 180 bilder för ett event (5*36 bilder) och skrattar nedlåtande åt hur man för tio år sedan brände iväg 180 meningslösa bilder på tio sekunder.
 
Det jag menade är att AI för det mesta kommer att ligga steget efter den mänskliga smaken. När AI-komponerade bilder blir ”mainstream” så har vi redan gått vidare. 🙂
En tid senare (flera år senare än om tio år från nu) så kommer vi att se tillbaka på fotokonsten från 20-talet och tycka att den var allt bra primitiv. Då har nämligen AI-styrd komposition, berättelse och estetik sprungit ifrån mänsklig dito.
 
En tid senare (flera år senare än om tio år från nu) så kommer vi att se tillbaka på fotokonsten från 20-talet och tycka att den var allt bra primitiv. Då har nämligen AI-styrd komposition, berättelse och estetik sprungit ifrån mänsklig dito.
Redan om tio år tittar vi tillbaka på dagens kamerors taffliga försök att automatiskt optimera exempelvis exponering och vitbalans utifrån rådande omständigheter. De försök till ”intelligens” och motivigenkänning som gjorts och finns i kameror av 2021 års modell är inget som vi rekommenderar till nybörjare 2031. Nä, så kassa bilder som kommer ur dessa historiska reliker passar inte ens på Instagram.
 
Antagligen inte. Redan nu kan man skicka bilder med Instagram som försvinner när mottagaren har tittat på dem. Att hela Instagram försvinner är den naturliga utveckligen av det.
 
Antagligen inte. Redan nu kan man skicka bilder med Instagram som försvinner när mottagaren har tittat på dem. Att hela Instagram försvinner är den naturliga utveckligen av det.
Nej nej, bilderna försvinner inte eftersom folk ”screenshottar” och sparar, och sedan postar om. Och om.
 
För tio år sedan trodde vi på konkurrens (även om den var liten). Idag finns endast Sony kvar som leverantör på hårdvarusidan, men de ägs i sin tur av Google som äger allt innehåll på nätet. Facebook och Instagram stod emot länge, och finns visserligen kvar i marginell skala, men det kinesiskt ägda Google äger all information.

Lite läskigt är det att alla bilder vi tar oavsett enhet (förutom de få bilder som fortfarande kan göras med gammal traditionell film efter att det förbjöds av miljöskäl) i realtid lagras hos Google i Kina, men bilderna har förstås blivit tekniskt mycket bättre och det finns inte längre någon risk att kränka någon eller publicera hemlig information eftersom bilderna granskas av AI direkt vid publicering. Minsta lilla tutte ryker direkt!

Det hade förstås varit kul om vi haft kvar åtminstone någon annan kameratillverkare att välja på, men Leica som höll ut längre än någon annan gav upp sin sista suck när EU helt gick under och Tyskland gav sig på ett nytt försök till ett enat rike (vilket förstås inte var så lyckat efter att Trump och Putin försökte samma sak 2025 - RIP).

Vi kan förstås som svenskar trösta oss med att varumärket Hasselblad lever i högsta grad till skillnad från för några år sedan. I stort sett alla kameror som sitter i bilar, lyktstolpar, eluttag och annat är märkta med den klassiska loggan från Göteborg. Dji var smarta som köpte den tidigt, och nu finns det i princip inget annat. Alla de olika kinesiska bolag som tidigare tillverkade den här typen av prylar ligger nu helt naturligt under samma varumärke, och även Apple hamnade förstås där eftersom de sedan länge använt samma komponenter.

En del tycker det var bättre förr, men eftersom jag själv blir pensionär snart (beroende på om de någon gång kan bestämma sig för om pensionsåldern ska vara 75 eller 80 år) tycker jag det är rätt så bra att kunna sitta hemma på muggen och skicka ut drönaren på stan och göra mina gatufoton. Det blir fan så mycket bättre nu än när jag själv stapplade runt!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.