@lkerdun skrev:
Bad jag om att du skulle vara elak, var då i texten? Just alla dessa egenskaper du rackar ner på i min bild är själva tanken med min bild, ett visst tung-sinne ska finnas bl.a.
Ingenstans, det var min egen kommentar om hur mitt inlägg kanske kunde uppfattas.
Du frågade, jag svarade. Jag tycker att det visar att man gjort rätt som inte kommenterat bilden, då en nedslående kommentar oftast sårar mer än att man låter bli. Det är helt naturligt, och jag förstår att du tycker att jag är elak, och det var ju precis vad jag trodde att du skulle tycka.
Så man måste alltså "dra i spakarna" och låta PS göra om bilden för att den ska gå hem här?
Absolut inte! Det sade jag bara som "hjälp", eftersom de allra flesta vinterbilder ser tämligen trista ut direkt ur kameran. Det handlar inte om att "göra om" bilden, utan att förstärka den.
Den känsla som fotografen ser vid fotograferingstillfället blir så mycket svagare på bilden, och därför är det väldigt effektivt och ganska enkelt att dra upp kontrast, färg och skärpa för att "kompensera" för betraktaren. Jag ser det som något som ingår i själva bilden. Det som jag vill att kameran ska se, så att säga.
Nej, jag är redan jätte-nöjd/glad/stolt över bilden som nu pryder en släktings vägg. Med tanke på det kanske jag aldrig skulle ha lagt upp bilden här då det är av osäkerhet inför bilden, om den är bra eller inte som ju är huvud-anledningen för kritik-möjligheten här, men jag ville ändå höra kommentarer på den på kul.
Tråkigt fick jag aldrig vare sig träffar eller kommentarer på den (tills denna tråd skapades...), därav denna tråd.
Jag förstår. Men det finns ju inget jag, du eller nån annan kan göra nåt åt att det
krävs vissa saker av en bild, för att en betraktare ska finna den intressant. Det är liksom bara att köpa läget, hur trist det än är.
Dessutom är det förstås att vissa fotografers personliga stil väcker mer uppmärksamhet, även om den inte behöver vara
bättre så att säga. Det viktigaste är ju trots allt att DU tycker att det är kul att fota, och att du är nöjd med dina bilder, eller hur?
Men, vill du ha kommentarer (och då förstås glada tillrop, positiva sådana, vilket ju alla vill), så finns det inget alternativ utom att pressa sig själv, förnya sig och försöka igen.