Håkan Bråkan
Aktiv medlem
Låg det vinst i att hyra ut objektiv till privatpersoner så skulle väl marknadskrafterna se till att det fanns sådan. Tydligen ligger ingen profit i det.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jo det är relevant för det förklarar varför det ser ut som det gör.Ditt exempel är ju inte relevant då det mer liknar snatteri/stöld. Att polisen inte behandlar en anmälan om stöld är ju märkligt.
Om man tvingas teckna en fullvärdesförsäkring innan du ens får grejorna i sin hand, så ska väl knappast en fullvärdesdeposition behövas.
Snatteri innebär att värdet på det som stulits är under 801 kr. Om jag kom ihåg rätt.Ditt exempel är ju inte relevant då det mer liknar snatteri/stöld. Att polisen inte behandlar en anmälan om stöld är ju märkligt.
Om man tvingas teckna en fullvärdesförsäkring innan du ens får grejorna i sin hand, så ska väl knappast en fullvärdesdeposition behövas.
Precis. Där borta hyr man grejer fastän man egentligen inte behöver. Man hyr enbart för skojskull och för att prova på, helt utan större anledning, bara för att det är så billigt.jag hyrde massor av kameragrejer sist jag var i USA.
Ett stycke Canon 800, en 1Dx, en 400 2.8 osv bara för att det var så sjukt billigt.
För en hel helg kostade hela kitet 269 US ink försäkring.
Skulle något hända var självrisken 200US.
Precis. Där borta hyr man grejer fastän man egentligen inte behöver. Man hyr enbart för skojskull och för att prova på, helt utan större anledning, bara för att det är så billigt.
Jag törs knappt tänka på vad samma kit skulle kosta att hyra i Sverige, om man nu ens hittar ett hyrställe.. Enligt vad som sägs i den här tråden så ser det ganska mörkt ut.
Nej nu ska jag sluta spy galla rakt ut i tomma intet. Det är som det är!
Scandinavian Photo i Mölndal har en del grejer men de har samma krav som övriga uthyrare i tråden, du måste vara företagare för att få hyra. För ett år sedan kostade det 1200 kr/dygn ex moms att hyra en 1D mk IV, 600 kr/dygn för en 5D mk II. Då var det Kent som hade hand om uthyrningen.Lånar tråden lite.
Vart kan man hyra fotoprylar i Göteborg?
Jag behöver hyra en 1D modell hyfsat ny (alt ngn tråkig 5D) inför en viktig dag då jag inte vågar vara utan backup. ..
/Niclas
Hyra på Rajala som ett exempel :
Canon 1DX
Canon 24-70/2,8 L
Canon 300/2,8 L
Ovanstående hyrs till det facila priset av...*trumvirvel*...2450 kr.
Per dygn.
Ex moms.
(!!!)
184 FS-medlemmar ngn borde väl hinna med...Men chansen att hitta en privatperson som kan tänka sig hyra ut sitt kamerahus i lilla Alingsås är kanske lite väl liten.
Hyra på Rajala som ett exempel :
Canon 1DX
Canon 24-70/2,8 L
Canon 300/2,8 L
Ovanstående hyrs till det facila priset av...*trumvirvel*...2450 kr.
Per dygn.
Ex moms.
(!!!)
Provat Scandinavian Photo i Stockholm?
När jag var där i ett annat ärende såg jag en skylt om uthyrning och frågade om det. Expediten påstod att de hyrde ut till privatpersoner. Jag kommer inte ihåg några priser nu, men det var klart överkomligt att hyra en 70-200/2,8 en dag. Jag tänker prova vid lämpligt tillfälle. Och hoppas att expediten inte sade fel...
Det är ju ganska svårt att försvinna med sommarstugan eller hotellet. Men ofta får man betala en deposition eller garanti med ett kreditkort även med de tre exemplen som du för fram