Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hyra Leica M

Produkter
(logga in för att koppla)

Prime

Medlem
Hej! Har länge velat börja fotografera med en Leica.
Har varit och klämt på kameror på Schönners och Japan tidigare, även provfotograferat lite i butiken.
Men jag skulle gärna vilja ha kameran för mig själv under en dag och verkligen känna ifall det är en Leica jag faktiskt är i behov av.
Har försökt att hitta någon som hyr ut M-kamerorna, men inte kunnat hitta något.

Någon här som vet hur man skulle kunna hyra en M8/M9/M9-P för en dag?
Finns det någon annan metod för mig att få tag i en? Köpa från butik och lämna tillbaka, kontakta Leica direkt?

Jag tror att en seriös fotobutik kan låta dig prova under en dag. Jag har för många år sedan lånat en bladare då och då, det var inga problem att låna en kamera man spekulerar på.

Risken är ju att man fastnar, en Leica har en oöverträffad känsla och inger ett stort habegär.

Jag tror att en seriös fotobutik kan låta dig prova under en dag. Jag har för många år sedan lånat en bladare då och då, det var inga problem att låna en kamera man spekulerar på.

Risken är ju att man fastnar, en Leica har en oöverträffad känsla och inger ett stort habegär.

Har tänkt den tanken också,.
Det ända är att kanske butiker kanske är lite motvilliga till att låna ut så pass dyr utrustning till "vem som helst". Men jag borde helt klart ringa och fråga! Och sedan förhoppningsvis fastna också ;)

Bäst är nog att hitta någon fotograf här som fotar med Leica och provfota lite tillsammans. Men akta dig för M kameror är väldigt beroendeframkallande. Grejen med en mätsökare är fokuseringen och man måste ju känna att man gillar det. Rent bildmässigt lär du inte bli besviken om du inte är ute efter höga ISO iofs. Jag rekommenderar begagnat och rekommenderar verkligen Schönherrs. En begagnad M8 kan man kanske få för runt 15-20 tusen och en begagnad M9 för runt 35 - 40 tusen men objektiv kostar och kan vara svåra att hitta.

Simon, jag har varit i precis samma sits! Hade till och med ett leasing-avtal färdigt på en M9a med optik..

Det slutade att jag skaffade en Fuji-film Xpro-1, och är jättenöjd med den!

Kunde inte motivera den stora prisskillnaden helt enkelt, kvalitén är nästintill lika bra som från M9an (bättre på vissa punkter), jag kan använda leica-optik med adapter.

Det jag saknar är den fina manuella fokusen med OVF, den manuella fokuseringen är inte jättekul med XPro-1an och du är tvingad att använda EVF om du vill köra MF.

Har efter någon månads användning vant mig (lärt mig) hur autofokusen fungerar.

Har även insett hur pass bra fujis gluggar är, tveksamt om jag investerar i adapter plus Leica-optik...

Kunde inte motivera den stora prisskillnaden helt enkelt, kvalitén är nästintill lika bra som från M9an (bättre på vissa punkter), jag kan använda leica-optik med adapter.

Det jag saknar är den fina manuella fokusen med OVF, den manuella fokuseringen är inte jättekul med XPro-1an och du är tvingad att använda EVF om du vill köra MF.

Har efter någon månads användning vant mig (lärt mig) hur autofokusen fungerar.

Har även insett hur pass bra fujis gluggar är, tveksamt om jag investerar i adapter plus Leica-optik...

Jo, har tänkt i dom banorna också
Har prövat XPro-1 jag med, men kände inte att den riktigt var något för mig. Tyckte att det var för mycket stök kring kameran i sin helhet. Det som jag värdesätter i en Leica är just det simplistiska.
Du funderade aldrig på att köpa en M8? Går ju att hitta för ungefär somm pris som Xpro-1

Håller med dig där, känslan finns inte riktigt där om man jämför med M9an. Men för mig var det good enough, m8an skulle jag säga är likvärdig xpro-1an i bildkvalitet, och med xpro-1an har jag tillgång till mer prisvärda objektiv tycker jag.

Om något år är det mycket möjligt att jag uppgraderar till M9an ändå, men just nu var xpro-1an ett bättre val för mig..

Köper dock det du säger, enkelheten i M9an och MF saknar jag fortfarande...

Kan tillägga att jag igår bytte min Xpro-1 med gluggar mot en leica M8 med 40/2.0, supernöjd! Äntligen hittat helt rätt!

Kan tillägga att jag igår bytte min Xpro-1 med gluggar mot en leica M8 med 40/2.0, supernöjd! Äntligen hittat helt rätt!

Härligt!!! Du lär inte ångra dig. Och jag kan tillägga att jag ska handla Leica M-E nu i helgen!
Hittade inget ställe som hyrde ut, men har varit och känt å den några gånger och känner mig helt säker på att det är rätt ändå :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar