Annons

Hyra/låna/samköpa Gretagmacbeth II?

Produkter
(logga in för att koppla)

Minita

Aktiv medlem
Hej alla.

Efter att läst alla möjliga inlägg om skärmkalibrering så finns en GRETAGMACBETH EYE-ONE DISPLAY II på min önskelista.

En liten fundering:

Finns intresse för att samköpa en?
Kan jag få hyra en någon dag eller två?
Kanske t.o.m. låna en?

Jag bor i Lerum men det kanske finns fler av oss i Gbg-området?

//Micke
 
Jag tycker du skall försöka köpa en egen, för annars lär du bli tvungen att låna en varannan vecka eftersom du bör kalibrera om skärmen vid dom intervallerna.

Själv kalibrerar jag alltid min skärm före jag skall redigera, tiden i mellan kör jag min skärm normalt i 9600 kelvin eftersom jag hatar den pissgula ton som skärmen ger i 6500 K.

Jag köpte min Eye-One 2 hos B&H i NewYork, jag gav ca: 2300:- med frakt och tull&moms från dom.

kent.
 
OK.

Visste inte att man behövde kalibrera så ofta. Dock så är det en del prylar som står på önskelistan men jag har förstått att kalibreringen bör stå väldigt högt upp.

Hoppas ändå på att kunna få hyra/låna/samköpa till att börja med.

//Micke
 
Hej

Hej

Själv så har jag en och bor i Partille. Gav drygt 3000kr ink mums på Scandinavian Photo men prisnivån i USA är oftast alltid lägre.

Tror inte att man behöver kalibrera så ofta som varje veckan om man inte är ute efter mycket bra resultat men då kanske man även ska skaffa sig en bättre monitor med.

Har nu testat lite på egna datorer och några kompisar och den datorn som visade mest fel är min Dell Latitude D5005 Laptop där den blåa färgen visat tok för stark. Den dator som visas bäst bild innan kalibreringen är nog min gamla PII med ett äldre Matrox PCI kort i. Där har jag inte märkt av någon större skildnad före och efter och det kunde jag även se på kurvorna efter kalibreringen.

Men ska man jobba med bilder på datorn så tycker jag att man bör andvända en kalibrerad montor.

Mvh
Fredrik
 
Re: Hej

fredrikru skrev:
Hej

Själv så har jag en och bor i Partille. Gav drygt 3000kr ink mums på Scandinavian Photo men prisnivån i USA är oftast alltid lägre.

Tror inte att man behöver kalibrera så ofta som varje veckan om man inte är ute efter mycket bra resultat men då kanske man även ska skaffa sig en bättre monitor med.

Har nu testat lite på egna datorer och några kompisar och den datorn som visade mest fel är min Dell Latitude D5005 Laptop där den blåa färgen visat tok för stark. Den dator som visas bäst bild innan kalibreringen är nog min gamla PII med ett äldre Matrox PCI kort i. Där har jag inte märkt av någon större skildnad före och efter och det kunde jag även se på kurvorna efter kalibreringen.

Men ska man jobba med bilder på datorn så tycker jag att man bör andvända en kalibrerad montor.

Mvh
Fredrik


Matrox korten är helt suveräna, jag skulle tveklöst använda ett sådant om jag inte behövde 3D prestanda till flygsimulatorn :)

kent.
 
Jag håller med .. köp en egen, med facit i hand inser jag att man satt och fumlade i mörkret innan.

Efter mycket forskande så köpte jag min Eye-one Display2 från england (www.colourconfidence.com) för 170 pund inkl. frakt och moms. Dagen efter jag beställde den hade de sänkt den ytterigare 8 pund...min vanliga tur !!, det tog mindre än en vecka innan den låg hemma i brevlådan, allt som allt blev det 2318 kr.

Första intrycket var att kalibratorn måste vara trasig, det ser ju för jävligt ut ..alldeles för gulbrunt och det blåa alldeles för kraftigt, men allt efter som ögat vant sig är det gulbruna ingen fara.
Men det var skönt att höra att det var fler som har problem med den starka blå färgen. men det är bara på min Sony laptop med X-black skärm som det visar sig...jag hittade på inköpsställets FAQ att den kunde vara problem med just sonys x-black skärmar, På crt-skärmen blir det alldeles perfekt.
Kalibratorn har gjort enorm skillnad, Det stämmer exakt mot de bilder jag fått tillbaka från Crimson. Värd varenda krona...

Kan tillägga att bästa kalibreringen gjorde jag i Easy-mode...Det vore kul att höra hur andra "kör" sin eye-one, vilka inställningar ni kör med och vilka skärmar ni använder och hur mycket fel det visar när ni kör Monitor Validator , på Sony Laptopen (VGN-A397XP) har jag ett snittfel (Average dE2000) på 3 men de blå färgerna är uppe och nosar på ca 10, crt-skärmen (samsung SyncMaster 957DF) ligger på 0.63 sista kalibreringen.


Eddy.
 
Korrekt profil?

Ville bara låta tråden leva lite till.

Eftersom det har varit lite stilla med inlägg, så tolkar jag det som att ingen vill samäga eller hyra ut en kalibrerings "mojäng".

Vidare att "alla" entusiaster bör äga en egen eftersom kalibreringen bör göras om tämligen ofta.

En liten fundering bara. Vad är det jag kalibrerar fram? En korrekt skärm enligt vilken profil?

//Micke
 
Nej jag har inte tittat. Även denna manick har förekommit i trådarna men eftersom jag inte riktigt vet hur det fungerar ordentligt, så ligger jag lite lågt och läser så många trådar som jag orkar.

Har även fått några mail med olika erbjudande om att hyra, så nu har jag lite olika alternativ.

Tack i alla fall för tipset.

//Micke
 
Minita skrev:
men eftersom jag inte riktigt vet hur det fungerar ordentligt

Läs den review jag postade så vet du hur den fungerar - det är en mycket bra genomgång och granskning av apparten. På samma sida finns även en hel del intressant läsning om andra bättre skärmkalibreringsverktyg bla. eye-one

Minita skrev:
Har även fått några mail med olika erbjudande om att hyra

Trevligt! Eftersom du läst en hel del om det här tänkte jag fråga om du fått en uppfattning om hur ofta man måste/bör kalibrera om sin monitor?

Minita skrev:
Tack i alla fall för tipset.

Varsågod! Jag får ut så mycket av det här forumet så man får försöka bidra med det lilla man kan ;)
 
fridhamre skrev:
Trevligt! Eftersom du läst en hel del om det här tänkte jag fråga om du fått en uppfattning om hur ofta man måste/bör kalibrera om sin monitor?

Det verkar som om "proffsen" kalibrerar innan varje "viktig" utskrift. Andra nöjer sig med 1 gång per månad.

//Micke
 
istället för att skapa en ny tråd tänkte jag passa på att fråga i den här eftersom folk med kalibreringsutrustning förhoppningsvis fortfarande kikar in här när det kommer nytt inlägg

i dagsläget är det lite av ett lotto för mig när det kommer till att få bilderna som jag vill ha dem från framkallningen men tanken är att jag precis som du Michael ska försöka få tag på utrustning som gör livet i photoshop lättare

har jag förstått allt rätt och stämmer detta:

1. skaffar kalibreringsutrustning och ställer in min skärm

2. laddar ner icc-profilen från företaget som ska göra mina bilder

3. laddar in deras profil i photoshop

4. bildbehandlar mina bilder så att de ser ut som jag vill ha dem

5. skickar in, får tillbaka o står sedan o ler när jag har bilderna i handen för att de blev som det var tänkt
 
Tja

Själv så har jag bara kalibrerat i Easy mode och jag är mycket nöjd med resultatet. Mitt problem nu är mera att jag skulle vilja kalibrera skirvaren som jag har (Canon IP-8500). Får inte riktigt rödfärgerna att stämma trots jag andvänder Canons papper.


// Fredrik
 
Bra, antar dock att jag riskerar att hamna i samma sits som dig gällande skrivare.

Jag har en Canon PIXMA IP5000 som jag inte vet om den vissar färger korrekt eftersom min övriga utrustning ej är kalibrerad men frågan är då: - hur kalibrerar man en skrivare?
 
Har sett att det finns flera olika program som kalibrerar skrivare genom scannern. Fast först får man införskaffa IT 8.7 Scanner Calibration Targets så scannern är kalibrerad rätt.

Själv så plåtar jag inte digitalt än utan scannar neg.

// Fredrik
 
Skrivarprofiler

Vet inte om jag är helt ute nu men till min skrivare i965 så hängde det med 4 ICC-profiler. Har laddat ner en liten skrift från Canon hur man ställer in för använda profilerna och vilken profil som är avsedd till vilket papper.

Sitter för stunden vid "fel" dator, så jag har inte tillgång till mer info men om du/Ni är intresserade, så kan jag återkomma med dokumentets namn och vilka profiler som jag har.

//Micke
 
Bra att du sa det Michael,

kollade upp mina installerade profiler och till min Canon Pixma ip5000 fanns det ett flertal profiler och jag antar att det som skillner dom är som du säger - pappret man använder.

För övrigt har även jag hittat en kalibrernigsutrustning av det bättre slaget som jag kunde låna, kan verkligen rekommendera att ni frågar runt lite bland era bekanta - folk har mer prylar än man tror! ;)

Använder mig av Gamma 2.2 samt 6500K finns det någon anledning till att använda sig av något annat?
 
Tjo alla erfarna färgkalibrerare,

jag antar att alla skärmar ser ut att stå fel direkt efter att man har kalibrerat dem o de inte ser ut som "vanligt" dock måste jag säga att nu efter ett dygn tycker jag att mättnaden på mina färger är väldigt stark men å andra sidan har jag aldrig arbetat med en kalibrerad skärm tidigare.

Dock vore det intressant att veta vilken inställning som påverkar färgmättnaden om man vill ta ner denna lite eller är det alla tillsammans: +gamma -kontrast +ljusstyrka?

Vad säger ni, ska jag lita på Pantone eller korrigera färgen lite så som jag "tycker"? Ett alternativ kanske vore att kalibrera om skärmen till Gamma 1.8 istället 2.2.

edit
efter lite mickel har jag kommit fram till att det är de "blåa" nyanserna som har för mycket mättnad. Enligt utrustningen ska min skärm stå på R:88, G:80, B100 men frågan är fortfarande om man ska lita blint på utrustningen och "vänja" sig vid de nya inställningarna.
 
Senast ändrad:
Jag har en EyeOne och upplevde först att bilden kändes helt fel... men efter att ha haft skärmen kalibrrerad ett tag nu så känns det helt rätt.

Har skrivit ut bilder på skrivaren och färgerna överrensstämmer riktigt bra även om jag inte har världens bästa skrivare. Skickade upp bilder till framkalla.com igår. Jag får se vad de säger och hur bilderna ser ut när de kommer tillbaka... men jag har stora förväntningar!

Det känns fel att först kalibrera för att sedan ställa om med ögat efteråt... stämmer inte bildskärmen med verkligheten är det antagligen skärmen som inte klarar av att återge bilderna tillräckligt bra.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.