Jag håller med .. köp en egen, med facit i hand inser jag att man satt och fumlade i mörkret innan.
Efter mycket forskande så köpte jag min Eye-one Display2 från england (
www.colourconfidence.com) för 170 pund inkl. frakt och moms. Dagen efter jag beställde den hade de sänkt den ytterigare 8 pund...min vanliga tur !!, det tog mindre än en vecka innan den låg hemma i brevlådan, allt som allt blev det 2318 kr.
Första intrycket var att kalibratorn måste vara trasig, det ser ju för jävligt ut ..alldeles för gulbrunt och det blåa alldeles för kraftigt, men allt efter som ögat vant sig är det gulbruna ingen fara.
Men det var skönt att höra att det var fler som har problem med den starka blå färgen. men det är bara på min Sony laptop med X-black skärm som det visar sig...jag hittade på inköpsställets FAQ att den kunde vara problem med just sonys x-black skärmar, På crt-skärmen blir det alldeles perfekt.
Kalibratorn har gjort enorm skillnad, Det stämmer exakt mot de bilder jag fått tillbaka från Crimson. Värd varenda krona...
Kan tillägga att bästa kalibreringen gjorde jag i Easy-mode...Det vore kul att höra hur andra "kör" sin eye-one, vilka inställningar ni kör med och vilka skärmar ni använder och hur mycket fel det visar när ni kör Monitor Validator , på Sony Laptopen (VGN-A397XP) har jag ett snittfel (Average dE2000) på 3 men de blå färgerna är uppe och nosar på ca 10, crt-skärmen (samsung SyncMaster 957DF) ligger på 0.63 sista kalibreringen.
Eddy.