Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

hyperfokal va e de?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ilves

Aktiv medlem
Har läst en liten snabb förklarning men kan någon redogöra lite mer va det är och hur det används och hur man ställer in det?

Gärna också hur man kan testa det för å se skillnaden.

Tack på förhand. =)

MvH Henrik Ilves
 
Ilves skrev:
Har läst en liten snabb förklarning men kan någon redogöra lite mer va det är och hur det används och hur man ställer in det?

Gärna också hur man kan testa det för å se skillnaden.

Tack på förhand. =)

MvH Henrik Ilves

www.dofmaster.com kan man nog läsa en del. Eller på google i allmänhet, eller i en bok från bibblan.

Skärpedjup innebär ju att bilden är godkänt skarp en bit hitom och en bit bortom det exakta skärpeplanet (det avstånd man fokuserar på). Ju längre bort man fokuserar desto större blir skärpedjupet, och speciellt så sträcker sig skärpedjupet längre och längre bortom det exakta skärpeplanet. Vid en viss punkt når skärpedjupet oändlig långt bort. Det sker då man fokuserar på hyperfokalavståndet. (Större delen av skärpedjupet ligger bortom skärpeplanet om man fokuserar på längre avstånd, och vid hyperfokalavståndet är alltså det bortre skärpedjupet oändligt långt.)

Det svarar mot det största skärpedjupet, eftersom man har skärpa från en bit innan fokusavståndet ända till oändligheten.

Med en kraftig vidvinkel kan man med rätt bländare få skärpa från någon meter till oändligheten, genom att fokusera på hyperfokalavståndet (som naturligtvis varierar med bländaren).

Kolla på dofmaster vad du har för hyperfokalavstånd på något objektiv du har och testa!
 
coolt... å allt detta för å vara mer diskret och att inte behöva vänta på en seg autofocus?

hur mäter man avstånden eller det e bara på ett ungefär?
 
Hyperfocalpunkten är det avstånd som ger optimalt skärpedjup vid en viss bländare. Mycket användbart vid t.ex gatufoto. Hyperfocalavståndet är inställt när allt från halva detta avstånd till oändligheten blir skarpt (ligger inom skärpedjupet).

Hyperfokalavståndet beräknas enligt

H = B i kvadrat/f x Oc


där

H är hyperfokalavståndet
B är brännvidden
f är bländar-talet
Oc är oskärpecikelns storlek
 
Ilves skrev:
coolt... å allt detta för å vara mer diskret och att inte behöva vänta på en seg autofocus?

hur mäter man avstånden eller det e bara på ett ungefär?

Du sa det! Precis så. Åtm för mig är den här metoden mkt snabbare än autofokus.

Avståndet är bara på ungefär, eftersom skärpedjupet är så omfattande på denna typ av optik. Men om det finns tid så försöker jag uppskatta avståndet och ställa in det på avståndsskalan.
 
ok bara så ja fattar den där sidan rätt
de hade ju ingen 400d i räkneprogrammet där men tog på en 30d

35mm objektiv bländare 8

så om ja är 2 meter från objektet så har ja skärpa
mellan 1.61 2.64 ???


PS avståndsskalan... förklara lite mer var denna skalan sitter? vet ej om ja hat nått sånt på mina gluggar... har ett ef 35-80mm
 
Mitt gamla olympusobjektiv har en bra detalj för att hålla reda på var skärpan hamnade.
 

Bilagor

  • hyper.jpg
    hyper.jpg
    19.7 KB · Visningar: 770
aha har inget sånt på min fokus
så man får ratta lite snabbt å se skärpan men så att säga feltoleransen att hitta skärpan blir större me hyperfokal???
 
Ilves skrev:
ok bara så ja fattar den där sidan rätt
de hade ju ingen 400d i räkneprogrammet där men tog på en 30d

35mm objektiv bländare 8

så om ja är 2 meter från objektet så har ja skärpa
mellan 1.61 2.64 ???


PS avståndsskalan... förklara lite mer var denna skalan sitter? vet ej om ja hat nått sånt på mina gluggar... har ett ef 35-80mm

Det krävs en "riktig" kamera-optik med skärpedjupsskala. De "moderna" kan man inte se sådant på direkt utan måste in och leta i menyer och liknande (om det över huvud taget går).

Vid bl 8 och 35mm optik är hyperfokalavståndet ca 5 m. Då har du skärpedjup från 2,5m (halva hyperfocalavståndet) till oändlighet.
 
Ilves skrev:
Har läst en liten snabb förklarning men kan någon redogöra lite mer va det är och hur det används och hur man ställer in det?

Gärna också hur man kan testa det för å se skillnaden.

Tack på förhand. =)

MvH Henrik Ilves


Hyperfokalare, är en litet lat grupp fotografer,
ofta gatufotografer,
som inte orkar ställa om skärpan jämt!

Därför sätter dom en vidvinkel på sin kamera, och sätter i en Tri-X,
så dom kan blända ned ordentligt! :)

Och ser då på den skärpedjupskala som finns på objektivet,
inom vilket område man har en skarp bild! :)
Tex. på en Leica med 35 mm,
med bl. 8 avstånd 5 meter, så blir det en skarp bild mellan 2,5 meter till oändligt! :)

Kallas då gatufotohyperfokalfotografering.

Ps. har inte läst hela tråden...någon kanske har svarat på ett bättre sätt! :) ;)
 
okok jag är nästan me... det som är kvar är hur ja ska hitta det. Men det kommer väll


Men va för objektiv rekommenderar ni till gatufotografering så man kan använda denna teknik?
Gärna nått prisvärt då ja e novice




PS aha rätta mig om ja har helt fel. Så det du säger me då bländare 8 avständ 5 får man ett hyperfokalavständ på 2.5 meter i ditt fall. Är svständet det du sätter på gluggen?
 
Ilves skrev:
ok bara så ja fattar den där sidan rätt
de hade ju ingen 400d i räkneprogrammet där men tog på en 30d

35mm objektiv bländare 8

så om ja är 2 meter från objektet så har ja skärpa
mellan 1.61 2.64 ???


PS avståndsskalan... förklara lite mer var denna skalan sitter? vet ej om ja hat nått sånt på mina gluggar... har ett ef 35-80mm

Hehe! Gissade att det kommer snabbt svar här !!!

Ett ex på en Jupiter-8 50mm f/2.0 fotograferad med en E-1 och 50 f/2.0 macro.
 

Bilagor

  • coffe.jpg
    coffe.jpg
    45.2 KB · Visningar: 749
Ilves skrev:
35mm objektiv bländare 8

så om ja är 2 meter från objektet så har ja skärpa
mellan 1.61 2.64 ???

Blanda inte ihop avståndsinställningen vid en viss bländare, och det skärpedjup som då blir, med hyperfocalavståndet.
 
Ilves skrev:
okok jag är nästan me... det som är kvar är hur ja ska hitta det. Men det kommer väll


Men va för objektiv rekommenderar ni till gatufotografering så man kan använda denna teknik?
Gärna nått prisvärt då ja e novice




PS aha rätta mig om ja har helt fel. Så det du säger me då bländare 8 avständ 5 får man ett hyperfokalavständ på 2.5 meter i ditt fall. Är svständet det du sätter på gluggen?

Nej, hyperfocalavståndet är 5 m vid bl 8.
 
kanske ska börja citera:)
mena int editt exempel men vi kan ta det...
så då ställer du in skärpelsedjupet på avständsskalan på objektivet? eller vart kommer de siffrorna in?

Känns som om ja blandar ihopa allt...


bara säga att ni e snälla som har tålamod me mig:)

Graal skrev:
Nej, hyperfocalavståndet är 5 m vid bl 8.
 
Ilves skrev:
kanske ska börja citera:)
mena int editt exempel men vi kan ta det...
så då ställer du in skärpelsedjupet på avständsskalan på objektivet? eller vart kommer de siffrorna in?

Känns som om ja blandar ihopa allt...


bara säga att ni e snälla som har tålamod me mig:)

Jag ställer in 5 m på skalan på optiken. Jag använder enbart manuella objektiv då de moderna AF inte passar mitt sätt att fotografera. På mina objektiv har jag även en skärpedjupskala där jag direkt ser skärpedjupet, 2,5m - oändligt i det här fallet.
 
Det du frågar efter kanske inte är hyperfocalavståndet utan skärpedjupet som blir vid olika avstånd och bländare?
 
Ilves skrev:
nej ja vill bara veta va hyperfocal är. =)

Citerar mitt första inlägg:

"Hyperfocalpunkten är det avstånd som ger optimalt skärpedjup vid en viss bländare. Mycket användbart vid t.ex gatufoto. Hyperfocalavståndet är inställt när allt från halva detta avstånd till oändligheten blir skarpt (ligger inom skärpedjupet).

Hyperfokalavståndet beräknas enligt

H = B i kvadrat/f x Oc


där

H är hyperfokalavståndet
B är brännvidden
f är bländar-talet
Oc är oskärpecikelns storlek"

På modern AF-optik finns i regel inga skärpedjupsskalor där man direkt kan se skärpedjupet och då även hyperfocalavståndet. Bara att ställa använd bländare mot oändlighet så får man det direkt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.