Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hyfsat skarpt

Produkter
(logga in för att koppla)
>> F.Eliasson skrev: NU kommer vi i alla fall få ett slingrande inlägg om att det inte är fel att skriva/säga bps ändå.

Så nu tycker du alltså att det är fel att säga bps oxå, vad vill du man ska säga, b-snestreck-s?

edit: Bedrövlig retorik du använder för övrigt.

Ferrovie Federali Svizzeri? (Schweiziska järnvägen, heter CFF på franska och SBB på tyska)
Föreningen Frimärks Samlaren?
Föreningen För Samhällsplanering?
Försvarets Författningssamling?
Eller kanske helt henkelt Food from Sweden, som är en organisation som främjar svensk matvaruexport.

:) :) :) :) :) :) :)

Försvarare För Svammeldebatter kanske? :)

Okej, jag har dock svårt att se det komiska i kommentaren.

Eftersom jag inte upplever några problem med förståelsen av förkortningen bps i samband med kameror så tänker jag fortsätta använda det.

T.o.m. du förstod ju vad jag menade visade det sig, så ditt argument faller väl rätt hårt?

Kim, det har ALDRIG varit någon tvekan om vad DU menade. Jag och alla andra fattar precis att du menar bilder per sekund. Du får gärna fortsätta att använda bps och jag skulle inte bli förvånad om jag själv drar till med det samma någon gång. ;)

Om du går tillbaka i tråden ser du att:

1) Någon skämtar med ditt inlägg.

2) Du förstår inte skämtet.

3) Jag försöker förklara skämtet.

4) Du förstår fortfarande inte det komiska.

Slutsats: Vi har olika humor och olika uppfattning om vad som är korrekt svenska.

Ha en fortsatt trevlig helg!

Anders

Lungt i betydelsen "inga problem" är ett välanvänt svenskt uttryck jag ser inga som helst problem med det.

Sen har jag inte påpekat det viktiga med korrekt svenska, jag påpekade däremot det olämpliga i att använda engelsk text mitt i en svensk text.

Aha, du menade stavningen, det är givetvis fel. Men det har ju inget med ordvalet att göra.

lugnt, så ska det givetvis stå, tack.

Aha, du menade stavningen, det är givetvis fel. Men det har ju inget med ordvalet att göra.

lugnt, så ska det givetvis stå, tack.

Inga problem, tänka sig att jag förstod vad du menade ändå. Ungefär som man kan förstå vad fps betyder även om det inte är korrekt svenska.

Absolut att man förstår vad fps betyder, iaf om man syftar på den engelska betydelsen, det har jag inte förnekat.
Likväl så tycker jag inte man ska använda engelska ord om det finns bra svenska alternativ.

Det är dock bra att du påpekade stavningen, den var ju åt fanders.

Senast ändrad:
Det var ett av citaten som jag anser vara bedrövlig retorik, japp.
Tänkte mest på att du skrev svar på " NU kommer vi i alla fall få ett slingrande inlägg om att det inte är fel att skriva/säga bps ändå."

Trådarna behöver lättas upp ibland, skrev nyligen ett inlägg på Pentaxforums/News and Rumors: tråden "K30D Rumor" som eventuellt var skämtsamt startad. Jag skrev "Pentax show it on PMA, and K30D has 4 colours, black, white, camouflage and invisible.".
Och jag tror det blev en propp som drogs ur, sida upp och sida ner kom skämtsamma inlägg ...

stog med några nikon användare som hadde finvästen på och viftade med sina dyrgripar under sm rallyt igår och visst det lät som blandar ett kortlek när dom burstar men när bilderna visades upp på en lapptop fick jag bita mig i läppen för det såg ut som s**t :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar