Annons

Hyfsat skarpt

Produkter
(logga in för att koppla)

gunnargren

Aktiv medlem
Såg en tråd på Canon-delen om hur skarp 1D mark III är, och tänkte bara visa att Pentax klarar sig hyfsat bra alla fall.

Bilden tagen med en Pentax K20D och ett Pentax Da* 50-135/2,8, 100% crop.

1/125 sek
f4
ISO 200
Flash Did fire

0901_web_001.jpg

Orginalbilden
0901_web_001-2.jpg

K20D är ett väldigt fint kamerahus, ingen tvekan om den saken. Hade den snabbare serietagning skulle man t.o.m. bli sugen.

K20D är ett väldigt fint kamerahus, ingen tvekan om den saken. Hade den snabbare serietagning skulle man t.o.m. bli sugen.

Jag håller med dig, det var nära att just den långsamma serietagning fick mig att gå över till "The dark side", Canon i det här fallet ;-), men nu blev det till slut så att jag blev kvar hos Pentax. Rätt eller fel får tiden utvisa...

Gissningsvis så kommer det en K30D med betydligt bättre serietagningsmöjligheter snart.

Gissningsvis så kommer det en K30D med betydligt bättre serietagningsmöjligheter snart.

Välkommen in i Pentaxgemenskapen isåfall :) Men vilka fotosituationer är det du efterfrågar > 3 fps? Jag är så ignorant att jag knappt aldrig ens har kameran inställd på seriebildstagning, så därav frågan.

Tur att vi har möjlighet till olika tänk.
För min del hade jag inte ens K20 som alternativ om det inte varit för burst-funktionen (20 bilder sek).
Fast det är klart, den har även andra fördelar. Kontinuerlig bildtagning t.ex.
lm

Tur att vi har möjlighet till olika tänk.
För min del hade jag inte ens K20 som alternativ om det inte varit för burst-funktionen (20 bilder sek).
Fast det är klart, den har även andra fördelar. Kontinuerlig bildtagning t.ex.
lm

Men vad använder du 20 bilder/sek till för slags fotosituationer? Obs, det är ingen retorisk fråga utan jag är ärligen nyfiken och vill veta hur ni använder det.

Med 20 bilder sek får man en kraftigt bantad bild som egentligen inte duger något till. Men det kan ändå vara användbart när bildens kvalitet får vika för att fånga en unik situation.
Jag fotar mycket brukshundar (skydds)och det som händer händer snabbt. Med 3 fps är det lätt att missa just det man vill betona.

Eller rent praktiskt: Försök fota en golfsving där klubban träffar bollen...

Men just begränsningen i kvaliten gör att man inte använder funktionen så ofta. Men det känns skönt att den finns.

lm

Välkommen in i Pentaxgemenskapen isåfall :) Men vilka fotosituationer är det du efterfrågar > 3 fps? Jag är så ignorant att jag knappt aldrig ens har kameran inställd på seriebildstagning, så därav frågan.
Det är ett långt steg att byta system, så det är inte troligt även om jag uppfattar huset som väldigt attraktivt, men inget är omöjligt antar jag.

5 bps är minimum, gärna snabbare, framförallt för fågelfotografering men även för annat.

Hej
Jo jag postade en bild då jag var väldigt nöjd med kvaliteten på bilderna med min nya 1Dmk3 =)
Ser bra ut skärpemässigt med din kamera också! ;)

Har faktiskt köpt en Casio F1 som komplement. Fascinerande, men den går inte att använda fullt ut på vinterhalvåret. För dåligt ljus. Sen kommer bildkvalitén inte ens i närheten av en systemkamera. Men var sak har sin tid...
lm

Av vilken anledning tror du jag syftar på bits per sekund?

Därför att du blandar språken.

På svenska skriver man b/s och menar "bilder per sekund" eller så kan man kanske använda engelska fps och mena "frames per second".

bps måste nog utläsas som "bits per second".

Därav skämtet, som jag tycker var helt OK! :)

Därför att du blandar språken.

På svenska skriver man b/s och menar "bilder per sekund" eller så kan man kanske använda engelska fps och mena "frames per second".

bps måste nog utläsas som "bits per second".

Därav skämtet, som jag tycker var helt OK! :)
Jag har alltid skrivit bps och det är första gången det hänt att folk inte förstår att jag syftar på bilder per sekund, så förkortningen bps verkar fungera fint på svenska.

"Frames per sekund" känns helt fel, inte bara för att det är engelska utan oxå för att frames syftar på filmrutor, vilket inte existerar i en digitalkamera.

edit: Jag kan ju för övrigt tillägga att jag är långt ifrån ensam om att skriva bps i betydelsen bilder per sekund, ett par exempel:
http://www.nikon.se/family/sv_SE/categories/broad/318.html
http://www.fotosidan.se/cldoc/19197.htm

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar