Annons

Huvud till Velbon Carmagne 540??

Produkter
(logga in för att koppla)

John Dow

Aktiv medlem
Hej!
Jag kommer förmodligen att köpa ett Velbon Carmagne 540 men vet inte vilket stativhuvud jag ska välja. Huvudet ska vara så lätt som möjligt och inte kosta en krona mer än 2000.
Har funderat lite på Velbon PH-263QL, någon som har erfarenhet av det? Passar huvuden från andra fabrikat? Jäkligt svårt, riktig jungel där ute!

Väldigt tacksam för alla tips!!!
 
Senast ändrad:
om du har en så stor budget så tycker jag du skall kolla på Kirk BH-3.

Det ligger på runt 2000, lite beroende på dollarkurs, frakt, tull & moms.

Några fotohandlare i England säljer Kirks prylar, där slipper man tullen iaf. Kolla bak i Outdoor photography eller pratical photography.

/Jonas
 
lite för dyrt.

warehouseexpress.com har huvudet men du hade ju sagt inte en krona mer än 2000 och den kostar £189 plus frakt.

Jag tycker dock att du skall titta på den ändå. Du får en underbar kulled med arca-swiss systemet för att koppla kameran till kulleden.

Du kommer inte behöva byta kulleden så länge du lever om du tar hand om den förutom om du köper ett objektiv större än 300/2.8.

Jag har huvudet här bredvid mig sittande på ett velbon sherpa pro 730 (samma som ditt men aningen större) och det är verkligen ett underbart huvud
 
John Dow skrev:
... Har funderat lite på Velbon PH-263QL, någon som har erfarenhet av det? Passar huvuden från andra fabrikat? ...

Jag har ett Velbon 530 med 263-huvudet och snabbfäste. Det funkar bra. Jag tycker att huvudet är "okej". Velbons 273-huvud har större kula och orkar bära mera vikt. En kul liten detalj är att både 263 och 273 har inbyggda dubbla vattenpass.

Jag håller med om att det är formitabel djungel bland alla stativ och tillbehör. Om jag skulle köpa nytt kulledshuvud idag så skulle det nog bli ett Manfrotto 486RC2 eller 488RC4. Annars skulle jag satsa på att komplettera med ett trevägshuvud, typ Velbon PH250...

Lycka till!
 
Jag vill nog helst handla här i sverige och det verkar inte vara möjligt. Priset jag skrev är nog är redan i överkant av vad jag klarar så gärna billigar alltså. Vikten känns väldigt viktig då jag tänkte ha stativet som ett "släpa med över allt-stativ "
Så stadigt som möjligt i förhållande till vikten, jag vet att det är en kompromiss...

Tack för tipset i alla fall!
 
Kan ju föresten säga att jag kommer förmodligen inte använda särskilt tunga telen, så det behöver inte vara jättekraftigt. Däremot skulle jag uppskatta om det är "lagom trögt" så man får lite känsla när man ställer in det.
Vattenpass är nog inte så dumt, kan nog vara både roligt och bra.

Sami hur tycker du 263 är när det kommer till att inställningen? Sjunker det ihop något att tala om efter man har låst det, och hur lätt är det att hitta ett lagom trögt läge?
 
Josef, jag tycker att 263:an är lättanvänd. Jag har iofs inga jättetunga gluggar och huvudet klarar det utan problem. Jag är nöjd som det är nu, men om jag skulle investera i vassare optik=tyngre, så skulle jag förmodligen behöva investera i ett nytt huvud.

En kul detalj med Velbon-stativet är att det följer med en stenpåse, en tom påse färdig att hänga i mittpelaren under stativet. När du kommit fram till fotoplatsen med ditt lätta stativ, och du inser att du behöver ett tyngre stativ så fyller du helt enkelt påsen med så mycket sten eller andra vikter att stativet blir tyngre och stabilare. Så slipper du kånka omkring på onödig vikt :)
 
Jag har själv exakt den kombinationen alltså Velbon Carmagne 540 + PH-263QL med snabbfäste. Tycker stativet är väldigt smidigt o lätt men ändå stabilt. Har bara en 350D själv men har testat m t ex en 20D + ett 100 mm macro. Absolut inte ostabilt. Klarar nog def tyngre grejor än så.

Vill du ha mindre knäppen på benen så kan du ju välja ett av de tredelade (530?) men jag ville att det skulle vara så litet som möjligt ihopfällt.

Jag är de väldigt nöjd m denna kombination. Kommer nog def överleva kamerahuset några ggr.
 
Tack för hjälpen! Det verkar nog som det blir 540 + 263 så fort jag sparat ihop slantarna. Fast jag är väldigt sugen på Nikons nya 18-200 vr, få se vilket som hamnar överst på inköpslistan....
 
Tjeena,

Kan varmt rekomendera en Cambo kulled!

Den har en grym låskraft, samt mkt stabil. Kör denna själv på mitt manfrotto 440 karbon stativ med ett lyckat resultat. Köpte den på Scan. Foto i Gbg för ~1400kr.

Mvh // Martin
 
Kan också rekommendera 263:an..tycker den är mycket stabil och lättanvänd! Har förresten carm 630 som stativ och combon är super!!
 
Tack för alla svar, känner mig ganska säker på mitt val nu. 263:an är ju dessutom inte så blodigt dyr. tack tack!
 
Så, nu har jag inhandlat ett Velbon 540 och en QHD-61Q. Det ska tydligen vara efterföljaren till 263. Känns stabilt och bra, jag tror jag kommer bli nöjd.
Tack för hjälpen!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.