Ubbe 1 skrev:
Martin....
Om nu många yrkesfotografer tros svära över storlek och tyngd på sina kamerahus, så är det väl bara för dom att köpa ngt mindre i så fall (ex. en D80). Tror dock inte att det är aktuellt för de flesta....Undrar varför?
För att en D80 är av plast och ger sämre bildkvalitet än de aktuella proffskamerorna.
Angående storlek/vikt...
Metall och gedigna konstruktioner väger....så är det bara. Vissa delar av kameran kan givetvis göras lättare genom att materialvalet väljs med omsorg, men det finns förklaringar till att prohusen, på många punkter, har långt mkt bättre "slitagestyrka" än olika instegskameror. En av förklaringarna ligger i noga utvalda material, med för ändamålet god hållfasthet.
Magnesiumlegeringar kan vara nästan lika lätt som plast. Jag tror att den utvecklingstakt som är rådande gör att man helt enkelt inte lägger så mycket energi på att göra kamerorna lätta.
Det är givetvis upp till var och en vad man vill införskaffa...bra optik och ett mindre avancerat/tåligt kamerahus eller ett bättre kamerahus och en bra men billig optik. Oavsett vad man väljer så är huvudsaken att det faller en själv i smaken och att man är nöjd med sitt köp. Jag har haft både och, men kompromissar i dag inte på ngn av punkterna....kvalite´och känsla är viktigt för mig.
Nu har jag ändå inte råd med varken eller, men om jag vore stormrik så skulle jag garanterat svära över att det är svårt att hitta något som passar. Kanske inte om jag vore så rik att jag hade råd med en mellanformatare.
Om vi spolar tillbaka tiden till då jag köpte min D200 så vet jag inte om jag hade gjort det en gång till. Den är för klunsig i förhållande till innehållet, så att säga. Jag hade antagligen bränt alla pengar på en 5D istället och kört med manuella objektiv och adapter.
ErlandH skrev:
Vi lever i en marknadsekonomi. Canon, Nikon och andra kameratillverkare vill tjäna så mycket pengar som möjligt. Om det förhöll sig så som du hävdar skulle de kameror du efterlyser finnas. Men tyvärr är det nog inte så enkelt att bygga en kamera som är lika slitstark som Canon 1D -- men liten och lätt som en 350D.
Så liten behöver den inte vara. 350D är för liten för mina händer, särskilt med tanke på det usla greppet.
Vad gäller marknadsekonomin så tar det uppenbarligen väldigt lång tid innan "idiotiska" trender bryts. De kan bero på att tillverkarna fokuserar på fel saker eller att köparna inte begriper bättre. Se på kompaktkameramarknaden till exempel. Det finns EN kompaktkamera med skapligt stor sensor. Även där finns ett hål att fylla, det är jag övertygad om.
Om jag fick utforma drömkameran så skulle den vara ungefär lika stor som en D80, ha ett lätt hus av metall, STOR sökare och ingen inbyggd blixt, 24x36-sensor, inte mer än 3 bps (eftersom det bara kostar massa pengar i onödan), typ 5 AF-punkter (vad ska man med resten till??). Rent funktionsmässigt så vill jag egentligen bara ha lättåtkomliga knappar för ISO och spegeluppfällning. Ta bort allt annat jox. Ett inmatningshjul skulle räcka finfint. Displayen kan vara rätt liten, bara man kan zooma ordentligt för att se om skärpan ligger rätt.
Är jag ensam om att önska mig något sådant? Det tror jag verkligen inte.