Ubbe 1 skrev:
Jo....men det skiljer mellan kamerahus och kamerahus också. Skillnaden mellan D80 och D200 är ju marginell, så här blir jämförelsen lite haltande. Om du däremot jämför D80 huset mot D2x eller D3 så blir läget ett annat. Här är jag övertygad om att D80 huset på många punkter, blir akterseglat.Det finns i dag optik som är riktigt bra och skarp för nästan inget i pengar räknat (tex. Nikon 50mm 1.8D eller Nikon 85mm 1.8D ). Dessa ligger strax under tusenlappen respektive dryga 2k begagnat. Nikons kitoptik 18-70 har flertalet ggr rosats för sin prestanda, kontra dess pris. Vidvinkel typ Tokina 12-24/4 Atx-pro som i dag kan hittas begagnat för ca. 3k. Man bör också vara medveten om att den riktigt fina pro-optiken är byggd för att spela i samma division som deras dyrare pro-hus. Tyngd och byggkvalite kan,i mitt tycke, bli ett bekymmer då dessa kombineras med billigare instegskameror. Aedningen är att det blir en obalans i viktfördelning mellan hus/optik. Tänk dig en d40 och ett Nikon 17-35 2.8....För min egen del har jag hellre ett tyngre hus och en lättare optik.