danordgren
Aktiv medlem
Mer om konvertrar: http://www.cyberphoto.se/support/konverterguiden.htm
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Men gäller detta endast med telekonverter eller uppstår samma problem om man kombinerar ett crophus med exempelvis en billigare telezoom som ju kan ha 6,3 som största bländare i den övre delen av brännviddspannet (t ex Tamron 150-600), alltså utan TC?
Nu har jag dålig koll på prisbilden på begagnat men skulle jag leta ett hus för fågelfoto så skulle jag nog försöka hitta en beggad 1D IV i fint skick, om det går att hitta en med tanke på TS budget vet jag inte men det borde ju finnas hus till salu i närheten av den summan...
Visst finns det fördelar med ett kompakt system, men det är inte vad jag efterfrågar för detta ändamål. För min del är inte vikten någon stor nackdel, och jag upplever det lättare att manövrera en större kamera när det går undan, som t ex vid flygande fågel. Mindre kameror passar i mitt tycke bättre för "lugnare" foto, som landskap-, porträtt-, gatufoto till exempel. För gömsle eller bara vistas i naturen så brukar jag ha med mig allt från 2,5 till 8 kg utrustning utan att tycka att det är något problem. Visst, en 800/5,6 med ett FF-hus är ju inget man går runt med till vardags, men det är ju inte heller mitt mål, utan det är något som ska användas för ett specifikt syfte. Sen är ju också 800/5,6 lite utanför budgeten som jag nämnde i första inlägget, så jag behöver nog inte fundera så mycket på den vikten.
Och en del av oss tycker ju inte att vikten är ett problem, tex TS... =)
Att jag inte hade med 1D mk IV som alternativ var bara en fråga om budget - jag trodde inte att den skulle gå att få ens begagnad till ett pris som jag har råd med. Och jag har som sagt inget problem med vikten och ser inte proffsgrejer som någon nackdel heller (varför skulle jag det???).
Va kul, hoppas du hittar ett fint ex av både 1D IV & 400/5,6L, du kommer bli galet nöjd!! =)