Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur visar ni era bilder med digital projektor?

Produkter
(logga in för att koppla)
En enkel fråga:
Vad använder ni för datorprogram att visa bilderna i fullskärmsläge på projektorn?
//Bosse
 
Jag matar en 46" Sony LCD (Full HD) med en PS3. Jag sitter 3-4m från skärmen och det ser extremt bra ut.
Knallskärpa, och färgerna blir helt godkända. Dessutom är bilden 100% stabil, dvs inget flimmer från pixlar(DLP) eller roterande färghjul. En perfekt lösning för mig.
Med dagens priser måste det vara en svårslagen kombination pris/kvalitet även om inte bilden kan bli stor som med projektor.
En stor fördel är också att man slipper mörklägga.
 
I mitt fall hat jag en Panasonic PT-AX200 (HD-ready). Dessutom har vi en 40 tum Sony (full HD). Båda matas med en Sony Playstation 3 80 GBöver HDMI, upplösning 1080.
Efter allt prat om att man måste storleksanpassa bilden till den aktuella visningsapparaten har jag nu provat med en bild som i original är 4272x2848 och kopierat den till 1620x1080. Bilden kopierades in till PS3 och visades i projektorn.
Resultatet är strålande från båda bilderna. Bara den skillnaden att originalbilden låter sig delförstoras med bibehållen upplösning till 200%. Givetvis blir resultatet lika bra i TV:n!
Jag kommer nu att ha en offentlig visning av c:a 200 st skannade svartvita diabilder på stor skärm. Bilderna är 2792x1815 och de ska visas med en DLP-projektor 1024 x 768.
Programmet de ska visas med är Picasa och för varje bild kan vi välja om vi vill visa bildtexten eller ej (behövs eftersom biltexten skymmer en del av bilden). Vi har bärbar dator och överföringen till projektorn sker med vanlig vga-kabel.
Jag vill nämna att denna uppställning har jag använt vid ett flertal offentliga visningar med bilder både i färg och svartvitt.
Jag vill med detta säga att det inte alltid behöver krånglas till in absurdum för att visa bilder för en stor publik med gott resultat.
//Bosse
 
Windows XP eller Jalbum (När jag vill ha toning mellan bilderna)
Tack för svaret!
XP kan väl inte visa bildtexter. Jalbum har väl olika Skins och de jag har provat utnyttjar inte hela skärmen och då bortfaller pixelmappingen (om man nu kräver detta). Däremot går det fint att visa bildtexter.
//Bosse
 
Jag använder en media extender.
Tvix (http://www.tvix.co.kr/Eng/products/HDM6500A.aspx), mest för film och musik men det går att visa bilder också.
Använde dator förut men det här är smidigare.
För en tusenlapp till får du en PlayStation 3 med nätverk, 80G hårddisk och en Blue-Ray-spelare som anses vara en av branschens bästa. Dessutom har den en Cell-processor med åtta kärnor à 3,2 GHz (varav sju stycken är aktiverade). Med en teoretisk maximal kapacitet på cirka 218 gigaflops.
//Bosse
 
Ja men Dan, bilden blir väl inte större på duken, såvida du inte skaffar en större duk....Däremot är det ju bra att pixlarna sitter tätare.

Nästa steg vore att gå upp på "Full HD" (1920*1080). Då blir vertikala bilder iaf 1080 på höjden.

Självklart, menade inget annat heller, ursäkta om jag var otydlig i min iver. Projicerad storlek är densamma i båda fallen. Avsåg just pixeldimensionerna och därmed högre upplösning vid bibehållen dukstorlek. :)

När jag jämförde på skärmen testade jag vid olika avstånd i resp. fall så att kvoten avstånd/bildbredd var lika i båda fallen, ändock upplevs betydande skillnad i detaljnivå.
 
Tack för svaret!
XP kan väl inte visa bildtexter. Jalbum har väl olika Skins och de jag har provat utnyttjar inte hela skärmen och då bortfaller pixelmappingen (om man nu kräver detta). Däremot går det fint att visa bildtexter.
//Bosse

Med helskärmsläge trodde jag du menade att bilden skulle visas i helskärmsläge och inte en massa annat! Jalbum har skins för helskärmsläge som visar bilden i original om du valt detta när du skapat albumet. Vill du visa bildtexter gör du bäst att infoga dessa i en ny bild (tillsammans med bilden du vill visa) om du ska använda XP eller Jalbum i helskärmsläge.
 
Så blev det till slut

Yes, två år efter övergång till digitalt så har jag nu möjlighet att visa bilderna lika trevligt som med den tidigare småbildsdian. Fast nu även retuscherade bilder och med en överlägsen upplösning. =)

Skaffade en full-HD projektor, till en början endast använd för filmtittande. 77" duk på ett kort tittavstånd (ca 2,5m) så det blir stort och fint.

För bildvisning blev det till slut en laptop. Kopplas via HDMI och skickar ut bilder som jag anpassat och skärpt efter projektorpanelens maximala upplösning. Använder för stunden Fastone Image Viewer som jag tycker är smidig och bra för mitt manuella blädrande i mappstrukturen på datorn.

Kalibrerat själva projektorn så gott det går via dess inställningar med hjälp av referensbilder på DVE, Digital Video Essentials, en skiva från Joe Kane Productions. Man kommer väldigt långt med den, och det duger kalasbra till filmtittandet. Men för att vara petig med stillbilder så har jag även profilerat datorn till projektorn med en Spyder 3 Elite från Datacolor.

Grymt nöjd nu. På Stefan Ohlssons testbilder, Projektor Utbildning AB ser jag allt utom de två sista svarta fälten och det sista vita fältet.


Tack för all input i tråden! /Mvh Danne
 
Numera

hmmm var det inte så att man uppskattar ett dias upplösning till drygt 20 Mp... :)

Ja, vissa kanske gör det idag. För 5-6 årsedan när digitalkamerorna låg på 3 Mpix så kunde man läsa inlägg att diat hade den otroliga upplösningen på 6-8 Mpix. Tror inte man kan jämföra så rakt av. Med en upplösning av 20 Mpix skulle man få kornstrukturer stora som bläckplumpar i 100% betraktning. Samma betraktningsläge med en 5DMKII ger i alla fall inga plumpar vid 200-400 ISO.
 
Vilket fall som helst så har vi i fotoklubben tittat på bilder med diaprojektor bredvid digitalprojektor och den digitala hänger inte med.
Det kanske finns bättre digitala än den vi använder men den gamla analoga är RIKTIGT gammal.

Och givetvis så är en billig analog inget alternativ för en digitalfotograf.
 
Vilken projektor blev det?

Mitsubishi HC5500. Kändes mest prisvärd i segmentet full-HD under 20'000. Sedan stämde brännvidden/zoomen bra hos mig som har kort avstånd till duk och sitter på samma avstånd som projektorn i förhållande till duken. Den ultralåga ljudnivån vägde tungt för min del med tanke på filmtittandet.
 
Det vore kul att få reda på vilken typ och fabrikat ni använde vid jämförelsen.
//Bosse
tja... Den är vit...
Skall försöka komma ihåg när jag ser den nästa gg. Borde bli andra torsdagen i oktober.

Anledningen att vi tittar är inte att jämföra projektorkvalitéer.
Vi tittar på bilder som vi tävlar med.
I just detta fallet är det endast en tävlingsklass för både dia & digitalt.
 
Vi använder dia och digitalprojektorer på samma sätt som Erik berättar. De projektorer som jag har erfarenhet av är dels min egen Panasonic PTAE 700 med upplösningen 1280x720 och dels Kameraklubbens Infocus 34 med upplösningen 1024x768. En bra digital bild ger vanligen ett bra skärpeintryck, men om man växlar över till en diabild så inser man vad skärpa är. Digitalprojektorerna med de här upplösningarna matchar inte en diabild i en bra diaprojektor när det gäller skärpa men kan i många fall i andra avseenden ge en bildkvalitet som är väl så bra.
 
Ja, vissa kanske gör det idag. För 5-6 årsedan när digitalkamerorna låg på 3 Mpix så kunde man läsa inlägg att diat hade den otroliga upplösningen på 6-8 Mpix. Tror inte man kan jämföra så rakt av. Med en upplösning av 20 Mpix skulle man få kornstrukturer stora som bläckplumpar i 100% betraktning. Samma betraktningsläge med en 5DMKII ger i alla fall inga plumpar vid 200-400 ISO.
Förstår nog inte hur du menar.

Hur jag än vrider på det så blir en projektor med 1024x768 ca 0,75 Mp.
Om då 20Mp är bläckplumpar... vad är 0,75Mp?
Och vad skall jag med ISO till med en projektor?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.