Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur viktig är utbildningen?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jimpawa

Aktiv medlem
Har ni skickat iväg lite mail till mindre tidningar, nämner inte vilka, det är ganska ointressant egentligen, men Lockaltidningar m.m och får jag svar alls så är det ungefär det samma svar

"Tack för din ansökan men tyvärr har jag inget positivt besked att ge dig. Alla vikariat hos oss kräver erfarenhet av nyhetsfoto. Varje termin tar vi dessutom emot en fotopraktikant från någon längre fotoutbildning (Nordens fotoskola eller bildjournalistutbildningen) men vi kan alltså bara ta emot praktikanter inom ramen för en utbildning."

Är alltså utbildningen ändå viktigast? Visst, mitt mål är att utbilda mig som fotograf, men jag har inte råd för tillfället, och jag vill skaffa mig erfarenheter, men det tycks vara smått omöjligt utan utbildning. Är det utbildningen som är viktigast?
 
Jimpawa skrev:
Har ni skickat iväg lite mail till mindre tidningar, nämner inte vilka, det är ganska ointressant egentligen, men Lockaltidningar m.m och får jag svar alls så är det ungefär det samma svar

"Tack för din ansökan men tyvärr har jag inget positivt besked att ge dig. Alla vikariat hos oss kräver erfarenhet av nyhetsfoto. Varje termin tar vi dessutom emot en fotopraktikant från någon längre fotoutbildning (Nordens fotoskola eller bildjournalistutbildningen) men vi kan alltså bara ta emot praktikanter inom ramen för en utbildning."

Är alltså utbildningen ändå viktigast? Visst, mitt mål är att utbilda mig som fotograf, men jag har inte råd för tillfället, och jag vill skaffa mig erfarenheter, men det tycks vara smått omöjligt utan utbildning. Är det utbildningen som är viktigast?

Jag skulle tro att om du är duktig och kan fotografera ska du göra ett portfolio att ha med. Då ser de direkt att du kan vad du gör och har bilder att visa. Att bara skicka in en ansökan är nog svårare. Bättre ta personlig kontakt och presentera dig. Bara ett tips för hur jag gör när jag söker jobb. Utbildning är nog bra, men inte allt.
 
Utbildning är inte allt, långt ifrån.
Men det visar ju ändå att man/du/individen har intresset för att lära och satsa, både ekonomi och tid!!
Många går ett år fotorelaterad skola för att helt enkelt få bra/mycket projekttid över till att skapa en mer kvalitativ och genomarbetad portfolio. Där tycker jag att fotolinjerna generellt ger mest valuta..
(Lära sig bländare och slutartider,, det gör vi bäst hemma med ett par böcker och internet...!)

Skola kan vara en form av negativt formande också, men som oftast (vad jag känner till) så är skolor rättså bra på att släppa individers egenheter fram i bilderna och skapandeprocessen. Detta är såklart avgörande viktigt för att inte bilderna skall präglas för mycket av den aktuella skolans filosofi/tradition.

Det är enligt mig erfarenhet mer så att elevernas bilder påverkas av varandras bilder i större omfattning än vad skolan/fotolinjen påverkar.. Detta är det mycket bra att ha i perspektiv när man tänker på att eventuellt gå skola med kreativ inriktning.

Det var ngr tankar.

MVH Niclas,
 
Det kan nog vara tufft att få en anställning som outbildad idag av många orsaker. Dels är det många som idag har någon form av utbildning med sig och då väljer arbetsgivarna dem i första hand skulle jag tro. För även om man själv tycker att man är duktig så är de flesta andra det också, så det ger att man måste vara något av en talang om man ska lyckas ändå. Eller att man har schyssta kontakter och då tänker jag inte på en välfylld e-mail lista.

Det andra är att till de flesta fotoskolor så går man på arbetsprover för intag. Det ger att arbetsgivare vet att den sökande har en viss grundkunskap. Till Biskops Arnö som du nämner så har de flesta frilansat lite åt mindre tidningar, gjort utställningar eller t o m gjort böcker redan innan de kommer in på skolan. De har alltså en del erfarenheter utöver själva fotograferandet som är viktiga för en tidning.

Bästa rådet jag har är att gå via arbetsförmedlingen och försök få dem att betala en praktikplats. Många arbetsgivare blir betydligt mer positivt inställda när någon annan står för merparten av slantarna.

Mvh
Maverick
 
Jimpawa skrev:
Är alltså utbildningen ändå viktigast? Visst, mitt mål är att utbilda mig som fotograf, men jag har inte råd för tillfället, och jag vill skaffa mig erfarenheter, men det tycks vara smått omöjligt utan utbildning. Är det utbildningen som är viktigast?
Att tidningarna bara tar emot praktikanter från utbildningar kan bero på att man vill stödja de skolor som finns, vilket jag tycker är korrekt.
 
Rent generellt är det väl så att vare sig det handlar om fotograf eller något annat yrke så är utbildning oftast ganska ointressant i ett längre perspektiv, men just som inträdesbijett kan den ibland vara den enda vägen in om man inte har andra kontakter.
 
lite off topic...
men det är enklare att nobba någon via mail..
ett besök eller i alla fall ett telefonsamtal för att skapa ett besök är nog effektivare, dessutom kan det bero på hur ivrig du verkar...

Ett mail är lätt att avfärda, den som verkligen vill brukar ju dessutom komma igen och tjata...
mina 2cent..

/b
 
Jimpawa skrev:
Mitt mål är att utbilda mig som fotograf, men jag har inte råd för tillfället, och jag vill skaffa mig erfarenheter, men det tycks vara smått omöjligt utan utbildning.

Vet ju inte vad du menar med att du inte har råd. Men antagning till de flesta fotoutbildningar ger väl rätt till studiemedel från CSN?
Nu är kanske inte CSN det roligaste att ha kontakter med, och studielånen ska betalas av också, men det känns som en annan fråga.
 
Det är just det, man måste ha råd att betala tillbaka lånen också. Sen är jag kanske inte redo att söka till några utbildninger ännu ändå, då jag inte vet vilken inrikting jag vill gå på. Men eftersom det är så svårt att prova på olika innriktningar som praktikant så vet jag inte hur jag ska göra, och jobb på tidning eller liknande verkan det som man bara kan glömma.
 
Som jag sa tidigare, kolla med AF och se om de kan sponsra, gissar att det blir mycket lättare då. Eller hitta en tidning du kan tänka dig att sponsra genom att jobba "gratis" för och få utlägg och annat betalt och jobba på så sätt upp erfarenhet och kontakter.

Personligen tycker jag att det är viktigt att man väljer ut en eller kanske två sådana "projekt" som man kan använda som referenser när man söker andra jobb senare.

Mvh
Maverick
 
Maverick skrev:
hitta en tidning du kan tänka dig att sponsra genom att jobba "gratis" för och få utlägg och annat betalt och jobba på så sätt upp erfarenhet och kontakter.

¨

Tycker det kan verka som en bättre ide att frilansa för tidningen och ta bra betalt för bra bilder, vilket såklart inte är så lätt alltid. Men då man tar så pass bra bilder att man kan sälja dessa för ett bra pris tror jag att man har större chans att få arbete på ngn tidning. Och så dumpar man inte lönerna för de anställda eller priserna för andra frilansar...
/Lasse
 
Nu menade jag inte att man skulle skänka bilder till Aftonbladet eller Expressen direkt. Det finns gott om andra tidningar som idella ickekommersiella föreningar ger ut och där valet är ingen bild eller en gratis bild. Brukar alltid finnas nån organisation man kan tänka sig stödja typ Röda Korset, kårtidningar eller naturföreningar osv. Vitsen är att man får erfarenhet av att leverera bilder som duger med avseende på artikelinnehåll och tryckbarhet.

Träffat många "frilansar" som är så stolta över att de får drickspengar av nån lokalblaska och som tror att de faktiskt får betalt... I min mening är det då bättre att gynna nån organisation man gillar istället. Det är erfarenheten och referensen som är viktig. Inte att man gick något mindre i förlust pga ett papper som säger att man har fått arvode.

Mvh
Maverick
Som absolut inte är för prisdumpning.
 
BigHair skrev:
¨

Tycker det kan verka som en bättre ide att frilansa för tidningen och ta bra betalt för bra bilder, vilket såklart inte är så lätt alltid. Men då man tar så pass bra bilder att man kan sälja dessa för ett bra pris tror jag att man har större chans att få arbete på ngn tidning. Och så dumpar man inte lönerna för de anställda eller priserna för andra frilansar...
/Lasse

Problemet är att det inte bara är svårt, det är rent av omöjligt om du inte har kontakter. För det är få som tar så jädra bra bilder att en tidning inte kan tänka sig vara utan dem.

Är du inte etablerad, har kontakter, inga referenser så får du vara glad om du får betalt för utläggen. Jag har varit i kontakt med ett antal tidningar och alla har varit intresserade så länge de trott att de inte ska behöva betala nått. Jag inbillar mig att de inte tar in skitbilder oavsett om de är gratis eller inte. Undantaget att det skulle vara något med högt nyhetsvärde då funkar det mesta verkar det som. Då får man dessutom bra betalt utan att bilden är bra.

Mvh
Maverick
 
jag förstår verkligen ditt problem då jag ofta har samma problem.
en bild är som sagt svårsåld till en tidning, men med en hjälpande artikel är det ofta mycket lättare (så gör jag själv i alla fall). så om du har det minsta talang för att skriva så tycker jag att du kan testa det! du lär inte få speciellt bra betalt för de första jobben, men det verkar ju inte heller vara ditt mål
hade fint!
lasse
 
Skaffa erfenhet. Anställning är ju inte enda sättet att få erfarenhet...

Frilansa. Registrera en firma och försök sälja bilderna. Ser de att du är bra - då köper det, och kanske anställer också!?

Fotografera idéellt åt någon. Det finns säkert massvis med uppdragsgivare typ föreningar etc. som inte har råd att betala men behöver fotograf. Naturligtvis måste man välja dessa uppdrag noga så man inte konkurrerar ut etablerade fotografer som försöker tjäna sitt levebröd. Men jag tycker inte det är fel att försöka på de ställen där man inte gör detta så tydligt... Alla har nog "krupit" lite för att få ett uppdrag/jobb någon gång.

Hur du än gör, gör något eget. Typ alla framsteg jag gör inom arbetslivet har jag gjort baserat på att jag själv alltid varit aktiv inom olika saker. Att kunna visa upp något man gjort - och att man gjort nåt - är värt hur mkt som helst!!! Det handlar ju om förtroende... De vill inte _tro_ att du ska göra ett bra jobb... De vill veta!
 
BigHair skrev:
jag förstår verkligen ditt problem då jag ofta har samma problem.
en bild är som sagt svårsåld till en tidning, men med en hjälpande artikel är det ofta mycket lättare (så gör jag själv i alla fall). så om du har det minsta talang för att skriva så tycker jag att du kan testa det! du lär inte få speciellt bra betalt för de första jobben, men det verkar ju inte heller vara ditt mål
hade fint!
lasse

Att kunna skriva har blivit jätteviktigt som frilansis idag och säkert även på mindre tidningar som anställd oxå.

För övrigt är mitt mål att tjäna fett med pengar på detta :eek:). Dock så har jag insett det tidningar har varit beredda att betala har lett till en förlust hus som haver. Så nu jobbar jag åt en ickekommersiell tidning helt på mina egna villkor. Jag väljer mina uppdrag själv och lägger ner precis så mycket tid jag önska på det. Ämnet ligger mig varmt om hjärtat naturligtvis och tidningen är i övrigt mycket seriös och ges ut i 65tusen exemplar. Den är till stora delar medlemsdriven redan innan. Använder jag som referens sen när jag försöker få jobb hos lokaltidningarna.

Är det nått jag verkligen ogillar så är det kommersiella företag som erbjuder en svältlön och ställer en hel hög med krav på vad man ska göra och inte.

Mvh
Maverick
 
Funderade på en sak, nån som har koll på hur man prissätter en färdig artikel med text och bild?

Mvh
Maverick
 
får man fråga vad det är för tidning? verkar kanon, speciellt om man får skriva om sådant man tycker är intressant!
 
Praktisera.

Jag gjorde det när jag gav mig f-n på att jobba med datorer, jag hoppade hit och dit i över ett år och vips så hade jag ett jobb som jag stortrivdes med.

Folk som gått långa utbildningar kan bli lite "konstnärliga" och gör mest bilder för sin egen skull eller för likasinnande...skulle dock inte tacka nej till en utbildning själv, men då skulle kortare mer inriktade utbildningar locka mer än en 2-3 årig.
 
Men vad jag har märkt med praktik är att det är grymt svårt att få om man inte går någon fotografisk utbildning, är det lättare att gå genom AF? Jag är i första hand inte ute efter att tjäna storkovan i annat än erfarenhet och kunnskap.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.