Annons

Hur vi ser olika!

Produkter
(logga in för att koppla)

Rosanna Wilisoo

Avslutat medlemskap
Hej hej!!
(maste bara saga att jag ar utomlands och darfor finns det inga prickar over bokstaverna, sorry)

jag har nagra fragor som jag hoppas att nagon dar ute kan hjalpa mig med.

-Som fotograf kan man ljuga i sina bilder? Kan bilder avsloja kanslor som fotografen har?

-Hur klassifiserar vi bilder? (fashion, still life..?)

-Hur kannetecknar vi ett kort som en familj tar fran ett formellt portratt? pose? ljus? antal personer?

-Hur kan en rubrik till en bild andra hela uppfattningen?

-Hur kan en fotograf visa/fa fram starka kanslor genom att framstalla varlden som vi lever i?

-Vad gor en bild till konst? Om en fotograf hanger ut bilder i ett galleri gor det bildrna till konst?

-Hur andrar och manipulerar fotografer det som dom ser?


Hoppas att nagon kankse kan svara pa nagon fraga. Tack for alla svar jag kan fa.
 
Självklart kan fotogafen ljuga med bilden, även utan att manipulera den efteråt.
Se på det på detta sättet: Om du fotograferar av din omgivning hemma så kommer bilden inte visa motivet på samma sätt. Människans syn är selektiv och filtrerande. Vi väljer bort det som är fult eller ointressant. Dessutom så fokuserar blicken enbart på en liten del av motivet i ögonblicket, men vi har en fantastisk förmåga att flytta blicken och fokusera om snabbt. Hjärnan bygger med hjälp av dessa synintryck och våra åsikter ihop den färdiga visionen som vi betraktar som det vi ser av motivet.
Kameran däremot kan bara fokusera på ett avstånd samt exponerar allt samtidigt. Allt kommer dessutom med oavsett om det är fult/vackert eller spännande/ointressant.
Vad fotografen måste göra för varje bild är att välja hur motivet ska beskäras, betonas och i övrigt presenteras för att få fram känslan som fotografen kände vid betraktandet av motivet. Det är ju känslan av motivet som motsvarar det synintryck som människan såg i det ögonblicket och det vill fotografen visa. Det svåra är givetvis att lyckas.

Och därmed har jag väl redan menat att fotografens känslor kommer fram i bilden.
Om vi som fotograf helt stängde av våra känslor vid fotograferandet så kunde vi väl lika gärna ha maskinella övervakningskameror som skapar vår konst. Nä, bilder måste skapas med känsla annars finns det inte mycket till innehåll. Sedan hur tydligt känslorna kommer fram beror givetvis precis som i socialt umgänge både på fotografens och betraktarens personlighet.

Var det svar på första och sista punkten?

/Erik
 
Rosanna Wilisoo skrev:
-Vad gor en bild till konst? Om en fotograf hanger ut bilder i ett galleri gor det bilderna till konst?

En definition av konst som jag nyligen sett är att konst visar något "tidlöst mänskligt". Och det är en formulering som jag kan ställa mig bakom. Sen tycker jag personligen också att konst är kommunikation, det vill säga förmedlar något till betraktaren.
Det innebär alltså att bilder på ett galleri inte automatiskt blir konst. På samma sätt kan bilder upphängda hos en skrothandlare mycket väl vara mycket stor konst.
 
Fotografi är inget annat än manipulation av verkligheten. Bilder uttrycker bara personliga sanningar, inga objektiva. Och sanningen kan vara olika för olika betraktare. Inget fotografi kan objektivt avbilda en verklighet eller någon slags sanning.
 
När du fått svar på dessa frågor måste du maila mig. Jag har funderat på det här i tre decennier och är säker på att när jag kommit på det så blir jag enormt inflytelserik, inte bara som fotograf.
Jag tycker att det du frågar efter kan frågas om så mycket mer än bilder. Det är egentligen en fråga om hur man når ut till människor med sitt budskap, och hur man övertygar dem om att budskapet är fantastiskt. En bok om retorik kan vara bra att läsa.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.