Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kvinnor som inte hjalper andra kvinnor...

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tror inte det handlar så mycket av att klarar/klarar inte. Utan att om man har möjlighet att välja, det är rätt många som vill bli assistenter, så väljer man den starkare. Jag vet inte hur det ser ut vid sjukdom när det gäller assistenter. Men om det är som i övriga arbetslivet så finns det ett stort ekonomisk incitament att anställa en som är lite starkare och därmed torde klara ryggen bättre.

Fast det borde ju i så fall gälla både kvinnliga och mannliga fotografer.

/Maverick
 
Intressant att lasa alla kommentarer. Och det gladjer mig att det inte ar sa manga som verkar hamnat i samma situation som jag. For jag hoppas ju att det ar sa att det inte spelar nagon roll om man ar kille eller tjej, och det vore valdigt trakigt om det skulle finnas nagon motvilja bland kvinnor att hjalpa andra kvinnor! Jag gor min praktik i London, vet inte om det ar annorlunda har an i sverige. Ska bli intressant att kunna jamfora mina erfarenheter harifran med vad jag upplever hemma pa min nasta praktik.
 
Maverick skrev:
Men om det är som i övriga arbetslivet så finns det ett stort ekonomisk incitament att anställa en som är lite starkare och därmed torde klara ryggen bättre.

Att lyfta "rätt" har ingenting med styrka att göra - Det är en fråga om att använda rätt teknik.
 
Re: Generellt

klabbarpan skrev:
Rent generellt är det väl ändå så att fruntimmer har lite svårare att samarbeta än vad karlar har.

Inte vet jag vad du lever i för en värld Stefan, men själv har jag t ex arbetat på arbetsplatser med väldigt olika sammansättningar - allt från blandat till renodlat mans- eller kvinnodominerat och inte har det skilt sig i någon större omfattning vad gäller förmågan att samarbeta hos individerna. Inget som kan sägas vara entydigt könsbundet i alla fall. Vore kul om du kunde presentera vilket omfattande empiriskt underlag du har för ett sådant påstående.

/Nonno
 
PeBro skrev:
Idag finns det bara här på FS 15930 kvinnliga fotografer varav många har stor utrustning. Jag kan inte tänka mig att dessa skulle behöva Assistent för att bära den samma. Ok att vi killar "normalt" kanske orkar bära lite mer men se bara på Fanny Sunesson, Caddy på golftouren som under 13 år bar utrustningen åt Nick Faldo.

Visst är Fanny en duktig caddie, men de andra 99% på touren är män :)
Och titta även på damernas tour LPGA eller någon annan. Nästan alla damerna har också en manlig caddie.
Så det exemplet var inte så bra....
 
Män tenderar till att organisera sig på höjden, med över- och underordnade, medan kvinnor organiserar sig på bredden.

Assistent kan ju vara att utpräglat underordnat yrke och då kan det kännas konstigt för kvinnor att underordna sig andra kvinnor. För allvarligt talat, hur ofta ser man det, att kvinnor är underordnade andra kvinnor?

Men men (män), jag bara spekulerar :)
 
thundercat skrev:
Män tenderar till att organisera sig på höjden, med över- och underordnade, medan kvinnor organiserar sig på bredden.

Assistent kan ju vara att utpräglat underordnat yrke och då kan det kännas konstigt för kvinnor att underordna sig andra kvinnor. För allvarligt talat, hur ofta ser man det, att kvinnor är underordnade andra kvinnor?

Men men (män), jag bara spekulerar :)

På alla arbetsplatser jag varit ser man det. Och antagligen på alla större arbetsplatser i Sverige.
Varje kvinnlig chef har givetvis andra kvinnor under sig ????
 
Re: Generellt

klabbarpan skrev:
Rent generellt är det väl ändå så att fruntimmer har lite svårare att samarbeta än vad karlar har.

Det skulle jag inte vilja skriva under på.

Därmed har jag noterat att män har lättare att samarbeta med andra män än vad kvinnor har med andra kvinnor. Men det kanske var vad du menade?

/Johan
 
Fotoassistent kan vara ett betydligt intimare arbetsförhållande än annan kollega, som på företag. Då kanske problemen som uppstår blir extra tydliga och framträdande, men vad vet jag? :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.