Annons

hur vet man vad som kommer bli en bra bländare

Produkter
(logga in för att koppla)
Canon beskriver faktiskt hur A-DEP fungerar i bruksanvisningen. Den mäter avståndet till samtliga fokuspunkter som den hittar något att fokusera på. Sen väljer den en bländare och en avståndsinställning som gör att alla de punkterna kommer i fokus. Ligger alla punkter den hittar på ungefär samma avstånd blir det förmodligen optikens största bländare.
Jag har meckat lite och konstaterat att A-DEP fungerar ofta bättre på 40D än på 400D. Tack vare att 40D har en betydigt bättre fokuseringsmätfunktion (idel korsformiga punkter) ökar sannolikheten väsentligt att den hittar saker att fokusera på, jämfört med 400D.
Men har man hållit på länge vet man ju ungefär vilken bländare man vill ha vid olika tillfällen. Minsta skärpedjup är ju enkelt: Ställ in Av och största bländaren. För max skärpedjup om det är bra ljus, gör samma sak med en liten bländare. Är det dåligt ljus, använd Tv och den längsta tid du kan utnytta (beror ju på brännvidd, IS eller ej, hur motivet rör sig osv.), så får du den minsta bländare du kan under rådande omständigheter.

Även DEP kunde användas för att få ett litet skärpedjup, om man tryckte av med kameran riktad på samma ställe bägge gångerna, innan man tog bilden (med det tredje avtrycket).

Kanske det, men jag tycker A-DEP är läskig för det. Skulle autofokusen (oavsett korsformig eller linjär punkt) pricka in en punkt i bakgrunden så blir bilden ännu sämre än nu. Och ponera det rätt osannolika, att man faktiskt *vill* ha skärpa på både hund och bakgrund - då kommer A-DEP inte höja ISO ens till 400. Vad jag vet iaf. Så jag vill nog hävda att det är ett dåligt alt. i de flesta situationer, eller kanske snarare, väldigt kontrollöst.

Ett annat rent hypotetiskt exempel i (läskiga) A-DEP är ifall 400D's ngt sämre linjära fokuspunkter misslyckas med att fånga bakgrunden, medan 40D's korsformiga gör det. I det läget blir 400D's bild bättre. ;-)

här lägger jag in en landskaps bild som jag pratat om tidigare, var bör man lägga fokus punkten? bländare är F22

Bilagor

• IMG_6204!.jpg
    IMG_6204!.jpg
    10.4 KB · Visningar: 161
Med F22 så borde allt bli skarpt om du skärpemäter "var som helst" bortom det närmsta. Rent teoretiskt alltså, med normala brännvidder (ej tele).

Jag läser mellan raderna att du inte tycker det blir skarpt nog? Vad har du för objektiv, tar du RAW eller JPG, och vad jämför du med? Tänk på att fina DSL:er som din "räknar" med efterarbete inkl. uppskärpning. Ett alternativ är att ställa om parametrarna inne i kameran för JPG, där finns bla skärpa. Sånt gör kompaktkameror regelmässigt, men inte din 450D.

Kanske kloke Persson kan tillägga nåt slugt? Han kan vara väldigt finurlig, men nu har han nog tunghäfta och letar svar efter A-DEP debatten där 400D kan ge bättre bild än hans exklusiva 40D ;-)

här lägger jag in en landskaps bild som jag pratat om tidigare, var bör man lägga fokus punkten? bländare är F22
För att utnyttja skärpedjupet maximalt så bör du fokusera på hyperfokalavståndet, men då kan du säkert använda lägre bländartal än f22, för det är ganska sällan det behövs mer än f8-11 på en kamera med APS-C sensor för landskapsbilder. Går man över f8-11 så leder dessutom diffraktionen till att objektiven tappar skärpa.

Hyperfokalavståndet är det närmsta avstånd du kan fokusera på som ger fokus från oändligt avstånd och från halva hyperfokalavståndet. Tex ger 35mm f8 hyperfokalavstånd på ca 8m för en kamera med APS-C sensor, så allt från 4m till oändligt avstånd hamnar inom skärpedjupet.

Här finns lite hjälp för att räklna ut hyperfokalavståndet.
http://www.dofmaster.com/dofjs.html

Vadå "bättre bild"? Det är väl inget som säger att bilden blir bättre för att den är suddig, om jag vill att den ska bli skarp?

Visst är DEP bättre så tillvida att det ger mer kontroll. Men A-DEP är tänkt att ge skärpedjup fördelat över de punkter som AF-sensorn kan hitta skärpa på. Man ser vilka det är, för de lyser i sökaren. Inte lika tydligt i en 400D som i en 40D, men lyser gör det.

Om man inte vill ha skärpa i exempelvis förgrunden, eller bakgrunden, är det bara till att ställa in en stor bländare, på valfritt sätt. Till det behövs varken DEP eller A-DEP.
Men det är riktigt att A-DEP inte påverkar ISO, såvida man inte ställer in Auto ISO, förstås. Då kan den gå upp till 800 på en 40D, och förmodligen högre på senare modeller.

Jo, jag menade om skärpepunkterna låser på hundnosen, hundörat, hundbröstet och INTE bakgrunden, så blir bilden bättre (= skarp hund, suddig bakgrund). Alltså, jämfört med ifall A-DEP också tar med en punkt från bakgrunden i algoritmen.

Det är det där med ISO jag inte förstår. Du skrev ovan att du testat funktionen lite mer nu. Det har inte jag, inte på nåt systematiskt sätt iaf. Men en av mina invändningar var just att jag aldrig såg ISO lyftas ens till 400, vilket jag själv skulle tycka vara ett bra (praktiskt sett brusfritt) värde för att kunna minska bländaren och därmed få större skärpedjup. Och då menar jag alltså på Auto-ISO. Får väl pröva och se om 450D faktiskt gör det ändå, 40D tycks ju tom välja 800.

Med F22 så borde allt bli skarpt om du skärpemäter "var som helst" bortom det närmsta. Rent teoretiskt alltså, med normala brännvidder (ej tele).

Jag läser mellan raderna att du inte tycker det blir skarpt nog? Vad har du för objektiv, tar du RAW eller JPG, och vad jämför du med? Tänk på att fina DSL:er som din "räknar" med efterarbete inkl. uppskärpning. Ett alternativ är att ställa om parametrarna inne i kameran för JPG, där finns bla skärpa. Sånt gör kompaktkameror regelmässigt, men inte din 450D.

Kanske kloke Persson kan tillägga nåt slugt? Han kan vara väldigt finurlig, men nu har han nog tunghäfta och letar svar efter A-DEP debatten där 400D kan ge bättre bild än hans exklusiva 40D ;-)

jag tycker faktist just de fotot blev rätt skarpt men jag undrar för att kunna göra rätt i en liknande situation, på detta foto la jag fokuspunkten nånstans i solnedgången,

men när vi ändå är inne på de så fottar jag i RAW och när jag efterbehandlat bilden i det program som följde med min canon 450D så blir bilden riktigt skarp och bra, men när jag sen converterar den till jpeg och öppnar den i vanliga windows bild programet blir bilden mycket sämre den tappar all den fina skärpan. finns det nått sätt att komma runt de och behålla den fina skärpan?

så blir bilden bättre (= skarp hund, suddig bakgrund)
Ja, om det är det man vill ha. Men vill man se miljön där hunden står blir den ju inte så bra.
Men det är ju helt klart så att A-DEP fungerar bättre där man vill ha mycket än litet skärpedjup. Vill man ha minimalt behövs den inte, för då öppnar man bara till max.

Auto ISO på 40D gör som den brukar, även när man använder A-DEP, alltså pendlar mellan 400 och 800. Lägre än 400 tillgriper den bara om det blir överexponerat med 1/8000 och den bländare den tycker passar bra.

Men det är ju helt klart så att A-DEP fungerar bättre där man vill ha mycket än litet skärpedjup. Vill man ha minimalt behövs den inte, för då öppnar man bara till max.
Jo, det är det jag har uppfattat att Canon har tänkt sig att A-DEP är till för. De tror uppenbarligen att de flesta vill ha stort skärpedjup. Med föregångare DEP har man ju större kontroll, men det kräver å andra sidan mer av fotografen. Jag tror att Canon har bytt till A-DEP för att förenkla för folk som köper instegskamerorna och inte är så vana fotografer.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar