Annons

hur vet man vad som kommer bli en bra bländare

Produkter
(logga in för att koppla)

mlindkvist

Aktiv medlem
Jag har en canon 450D och är rätt ny på detta

Att lågt bländar tal ger kort skärpe djup är jag med på,
men hur vet man vilket bländar tal som blir lagom på tex en bil eller ett hus där bilen/huset står snett så det behövs skärpa på flera olika avstånd.

Tycker det är svårt att se detta i kameran, oftast ser jag hemma i datorn att tex den främre fälgen är skarp men den bakre blir lite suddig. så förmodligen har jag haft för litet bländar tal
 
där får du bygga upp en egen minnesbank,
för det skiljer sig dels från objektiv till objektiv och dels vart bilden man lägger skärpan.
 
Din kamera har ett exponeringsläge som kan hjälpa dig. Läs din handbok och leta efter skärpedjupsautpomatik. Det finns nämligen ett exponeringsläge på din kamera som heter A-DEP Om jag inte har fel så fokuserar du två gånger: först på det närmaste som skall vara skarpt och därefter på det längst bort. Kameran lagrar värdena och väljer tillräckligt stor bländaröppning, när du trycker av, så att du får skärpa på båda delarna, Priset för detta är att du får en exponeringstid som kan vara för lång utan stativ. Det får du kolla och eventuellt öka på ISO så exptiden blir ok.
 
Fler sätt att kontrollera skärpedjupet:

  • Använd nedbländningsknappen, om en sådan finns på din kamera.
  • Vissa objektiv har hyperfokalmarkeringar på avståndsskalan. De visar hur stort skärpedjupet blir vid en given bländare. Mycket användbart.
  • Leta efter skärpedjupstabeller på nätet.
 
Jag har en canon 450D och är rätt ny på detta

Att lågt bländar tal ger kort skärpe djup är jag med på,
men hur vet man vilket bländar tal som blir lagom på tex en bil eller ett hus där bilen/huset står snett så det behövs skärpa på flera olika avstånd.

Tycker det är svårt att se detta i kameran, oftast ser jag hemma i datorn att tex den främre fälgen är skarp men den bakre blir lite suddig. så förmodligen har jag haft för litet bländar tal

Vad är lagom bländartal?
Beror väl på, vilket skärpedjup du vill ha, samt ljusförhållandet, vid fotograferings tillfället, vilken exponeringstid som används?
Gå ner till minsta möjliga bländaröppning, där ligger det maximala skärpedjupet, håll koll på tiden, inte under en 1/30 sek., IS påkopplad, studera den färdiga bilden!
Självklart, nästan omöjligt, att se om skärpan ligger perfekt över hela bilden, genom den lilla sökaren. även om man bländar ner till aktuell minsta möjliga bländare.
 
Jag har en canon 450D och är rätt ny på detta

Att lågt bländar tal ger kort skärpe djup är jag med på,
men hur vet man vilket bländar tal som blir lagom på tex en bil eller ett hus där bilen/huset står snett så det behövs skärpa på flera olika avstånd.

Tycker det är svårt att se detta i kameran, oftast ser jag hemma i datorn att tex den främre fälgen är skarp men den bakre blir lite suddig. så förmodligen har jag haft för litet bländar tal

:)

Lite kul, svarade just i en annan diskussion varför Live View ibland kan vara bra ... Det här är ett typiskt tillfälle då Live View verkligen är grymt användbart, har du då kameran på stativ kan du verkligen kolla i förväg var skärpan börjar och slutar. I synnerhet om man dessutom då har kameran kopplad till en dator och kan använda datorskärmen.

Men i övrigt håller jag med de övriga som svarat, prova dig fram, bygg upp en känsla för hur olika avstånd och bländare påverkar skärpedjupet. Experimentera.

Tänk på att skärpedjupet mest av allt påverkas av avståndet till motivet och av bländaren. Vill du ha större skärpedjup, kan du dels förstås blända ned men också backa och använda ett lite längre objektiv (eller zooma).

Tänk också på att med ett längre objektiv har du en smalare bildvinkel. Fotograferar du till exempel en bil så får du med mindre bakgrund till än om du låter bilen uppta lika stor del av bilden men med ett kortare objektiv. Det här förstärker ofta känslan av bakgrundsoskärpa och lyfter fram huvudmotivet (om det nu är det man vill göra).
 
Din kamera har ett exponeringsläge som kan hjälpa dig. Läs din handbok och leta efter skärpedjupsautpomatik. Det finns nämligen ett exponeringsläge på din kamera som heter A-DEP Om jag inte har fel så fokuserar du två gånger: först på det närmaste som skall vara skarpt och därefter på det längst bort. Kameran lagrar värdena och väljer tillräckligt stor bländaröppning, när du trycker av, så att du får skärpa på båda delarna, Priset för detta är att du får en exponeringstid som kan vara för lång utan stativ. Det får du kolla och eventuellt öka på ISO så exptiden blir ok.

Sven. Så funkar inte nyare Canons inkl 450D. Har hört att gamla kameror arbetade på det sättet och då var A-DEP bra. Idag (50D/450D) är det i stort sett oanvändbart. Den slumpar på ett par punkter (som ofta är fel dessutom), kontroll saknas helt och dessutom väljer kameran inte särskild hög bländare - vilket ju normalt sett borde vara vad man förväntar sig av ett A-DEP läge.

Jag hade trott kameran verkligen skulle prioritera lång slutartid och om det behövs pressa upp ISO för att "ofta" nå F8/11 och uppåt. Men det gör den inte, det är iaf vad jag får för resultat. Så jag ställer upp bländaren i Av läget när jag vill ha skärpedjup...

Markus. Minnesbanken är nog bra att ha. Det fina med digitalkameror är ju att du kan ställa dig framför bilen och ta 20 bilder från största till minsta bländare. Använd mittpunktsmätning på vindrutan eller nåt och se hur skärpedjupet växer bild för bild. :)
 
Ändrat till det sämre!

Sven. Så funkar inte nyare Canons inkl 450D. Har hört att gamla kameror arbetade på det sättet och då var A-DEP bra. Idag (50D/450D) är det i stort sett oanvändbart. Den slumpar på ett par punkter (som ofta är fel dessutom), kontroll saknas helt och dessutom väljer kameran inte särskild hög bländare - vilket ju normalt sett borde vara vad man förväntar sig av ett A-DEP läge.

Jag hade trott kameran verkligen skulle prioritera lång slutartid och om det behövs pressa upp ISO för att "ofta" nå F8/11 och uppåt. Men det gör den inte, det är iaf vad jag får för resultat. Så jag ställer upp bländaren i Av läget när jag vill ha skärpedjup...

Markus. Minnesbanken är nog bra att ha. Det fina med digitalkameror är ju att du kan ställa dig framför bilen och ta 20 bilder från största till minsta bländare. Använd mittpunktsmätning på vindrutan eller nåt och se hur skärpedjupet växer bild för bild. :)

Jahapp, utveckling till det sämre tydligen. Tack för informationen. Använder själv inte finessen. Ditt tips om att ta flera/många bilder är bra.
 
:)

Tänk på att skärpedjupet mest av allt påverkas av avståndet till motivet och av bländaren. Vill du ha större skärpedjup, kan du dels förstås blända ned men också backa och använda ett lite längre objektiv (eller zooma).

QUOTE]

Nedbländningen är jag med på men hade för mig att vidare vinkel (mindre brännvidd) ger större skärpedjup än ett längre objektiv (större brännvidd) ?

Mikael
 
Nedbländningen är jag med på men hade för mig att vidare vinkel (mindre brännvidd) ger större skärpedjup än ett längre objektiv (större brännvidd) ?

Mikael

Du kan få riktigt kort skärpedjup med vidvinkel också. Som Martin sa så påverkar avståndet, dvs förstoringsgraden, inte brännvidden i sig. Och så bländaren.

Att vidvinkel ger längre skärpedjup på normala avstånd jämfört med normal eller tele, beror just på att förstoringsgraden blir mindre med vidvinkeln.
 
Du kan få riktigt kort skärpedjup med vidvinkel också. Som Martin sa så påverkar avståndet, dvs förstoringsgraden, inte brännvidden i sig. Och så bländaren.

Att vidvinkel ger längre skärpedjup på normala avstånd jämfört med normal eller tele, beror just på att förstoringsgraden blir mindre med vidvinkeln.
Nu blev det en aning virrigt, även om du nog försöker skriva det rätta. Brännvidden avgör nämligen förstoringsgraden, om vi avser ett visst avstånd till motivet.

Alltså; det som avgör skärpedjupet är förstoringsgraden och bländarvärdet. Med en kort brännvidd måste du förkorta avståndet för att få samma förstoringsgrad, och därför ger den i praktiken ett större skärpedjup. Men inte nog med det; det kortare avståndet som krävs med vidvinkeln för samma skärpedjup, kommer att ge ett helt annat perspektiv och en annan bildvinkel där man får med en större del av bakgrunden. Det gör att även vid samma avbildningsskala (det vi kallar förstoringsgrad) så kan skärpedjupet ändå te sig större med vidvinkeln, då bakgrunden kommer att vara mindre i förhållande till förgrunden.
 
Nu blev det en aning virrigt, även om du nog försöker skriva det rätta. Brännvidden avgör nämligen förstoringsgraden, om vi avser ett visst avstånd till motivet.

[/i].

Orden perspektiv, brännvidd och om behövs inte för att förklara skärpedjup. Jag skrev också i sista biten precis det du skriver "om vi avser ett visst avstånd.."

Jaja..
 
Så funkar inte nyare Canons inkl 450D. Har hört att gamla kameror arbetade på det sättet och då var A-DEP bra. Idag (50D/450D) är det i stort sett oanvändbart. Den slumpar på ett par punkter (som ofta är fel dessutom), kontroll saknas helt och dessutom väljer kameran inte särskild hög bländare - vilket ju normalt sett borde vara vad man förväntar sig av ett A-DEP läge.

En del gamla EOS:ar hade ett läge som hetter "DEP", som fungerade enligt Svens beskrivning. A-DEP är en "förbättring" eftersom man inte behöver fokusera två gånger. Kameran slumpar inte fram två punkter utan försöker gissa vilka fokuspunkter som ligger längst bort respektive närmast och justerar fokus och bländare så att skärpedjupet hamnar mellan dessa två avstånd. Det kan nog kännas som att kameran slumpar fram punkterna ibland ...

A-DEP är förmodligen enklare att implementera i kameran, för det dök först upp på instegs-EOS-kamerorna, men numera har det krypit upp i mellanklassen, och jag tror inte att DEP finns på någon aktuell EOS alls.
 
En del gamla EOS:ar hade ett läge som hetter "DEP", som fungerade enligt Svens beskrivning. A-DEP är en "förbättring" eftersom man inte behöver fokusera två gånger. Kameran slumpar inte fram två punkter utan försöker gissa vilka fokuspunkter som ligger längst bort respektive närmast och justerar fokus och bländare så att skärpedjupet hamnar mellan dessa två avstånd. Det kan nog kännas som att kameran slumpar fram punkterna ibland ...

A-DEP är förmodligen enklare att implementera i kameran, för det dök först upp på instegs-EOS-kamerorna, men numera har det krypit upp i mellanklassen, och jag tror inte att DEP finns på någon aktuell EOS alls.

Ja det var det jag försökte beskriva. Att det är en algoritm och ingen slumptalsgenerering torde vara uppenbart för de flesta. Vet inte vad du har för erfarenhet av den, men min beskrev jag kort i inlägget. Det finns en annan tråd där A-DEP diskuterades nyligen, och slutsatsen var ganska enig om att den är kass: 1) Den "väljer" inte bra punkter, och ännu värre, 2) är rätt dålig på att pressa F till små öppningar.
 
Ja det var det jag försökte beskriva. Att det är en algoritm och ingen slumptalsgenerering torde vara uppenbart för de flesta.
Kanske, men skriver man "Den slumpar på ett par punkter" så är ju det troligaste att man faktiskt menar slumpar.

Vet inte vad du har för erfarenhet av den, men min beskrev jag kort i inlägget. Det finns en annan tråd där A-DEP diskuterades nyligen, och slutsatsen var ganska enig om att den är kass: 1) Den "väljer" inte bra punkter, och ännu värre, 2) är rätt dålig på att pressa F till små öppningar.
Jag har erfarenhet av både DEP och A-DEP. DEP är mycket bättre än A-DEP, men jag använde inte DEP speciellt ofta. Ibland fungerade det bra att använda DEP för att få ett utgångsvärde för avstånd och bländare för önskat skärpedjup och sen justera det.
 
Du skrev att avståndet påverkar, men inte brännvidden, vilket är fel.

Ok, men om du bara har ett objektiv, säg fast 50mm, hur ska man då ställa in skärpedjupet med brännvidden? Så om det inte går, hur kan jag ha fel? Ha! =)

Man behöver inte jämföra brännvidder för att förklara skärpedjup.
 
Brännvidden är central för skärpedjup men har du ett fast objektiv så är det en av parametrarna du inte kan ändra :)

Det s.k. Hyperfokalavståndet (H) påverkas kraftigt (kvadratiskt) av brännvidden. I skärpedjupsmening så blir en bild från halva H till oändligheten skarp.

Har man ett 50mm objektiv och F/16 så är teoretiskt allt från 3.9m till oändligheten skarpt. Med typsiffror för en DSLR.

Halveras brännvidden till 25mm (med samma F) så är allt från knappa metern till oändligheten skarpt.

F är givetvis central, halveras den ges halva värdet vid båda exemplena ovan. Och närbildsfoto följer andra lagar. Men ändå rätt intressant. Formler finns tex på wikipedia, engelska är mer detaljerad än svenska.
 
nu har jag lite fler fråger som har med bländaren att göra

när jag tar porträtt brukar jag jag använda ett lågt bländar tal för att få bakrunden så suddig som möjligt, samt sikta fokus punkten på ögat,

men igår skulle jag fotta en hund gjorde samma sak, sikta på ögat men då blev nosen ur fokus efter som den var närmare kameran än ögat, vad säger ni har ni några tips på nått ska skulle ändrat på.



nästa fråga gäller landskaps foto där jag vill ha långt skärpedjup, då ställer ja in F22 men var i bilden bör jag lägga fokus punkten?
 

Bilagor

  • IMG_6179!!.jpg
    IMG_6179!!.jpg
    10.8 KB · Visningar: 228
Människor har platta ansikten så ögat blir oftast finemang som skärpepunkt. Stor bländaröppning ger skärpedjup (på ansiktsbilder från ca en meter) +/- nån centimeter bara. Om du kollar här så är bländaren stor och örat/hals mm är utom skärpa - men funkar på ansikten. En nos som sticker ut 10 cm hamnar lätt i "bokehn". Blända ner lite alltså, bakgrunden - om den är så långt bort som på din bild - kommer ändå bli suddig.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar