Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

hur vet man vad som är ett bra minneskort?

Produkter
(logga in för att koppla)

nettan78

Aktiv medlem
jag ska köpa ett nytt minneskort till min canon eos. hur vet jag vilket jag ska välja? tänkte ta ett ganska billigt, men hur vet jag om det är bra? skiljer det sig mycket från de dyra minneskorten, dvs märker man av nåt när man fotograferar eller på kvalitén eller så?

Jag är definitivt ingen expert på det här men har förstått att det till stor del handlar om hur snabbt kortet är. Dvs köper du ett billigt kort kanske det inte hjälper att din kamera kan ta ex 5 bilder/s när kortet inte klarar av att hantera bilderna så fort.
Nu har ju dessutom priset på minneskort sjunkit rejält så jag kan inte se att du inte skulle kunna få ett hyfsat bra kort för en bra peng, utan att behöva välja det billigaste.

Hoppas detta är till hjälp för dig!

/Jenny

tack för era svar!
o tack för länken. den kan vara till hjälp.
vet någon om det finns nåt minneskort som man absolut inte ska köpa? som faktiskt är dåligt?

Med tanke på hur billiga korten är numera tycker jag inte det finns anledning att titta på annat än de stora välkända märkena, som Lexar, Panasonic och Sandisk.

Priserna beror dessutom mest på vilken butik du handlar från. Ett 4 gig Sandisk Extreme 3 kan du få för under 300 spänn -- fast i din lokala fotobutik gissar jag att det kostar fler hundra kronor mer. Kolla på t ex www.pricerunner.se för att hitta nån bra och billig webbutik.

Jag har bara använt två olika märken, det dyrare sandisk och det billigare transcend.
Båda har för mig fungerat helt tillfredställande, jag har inte märkt någon som helst skillnad mellan dem, annat än priset.

Jag har bara använt två olika märken, det dyrare sandisk och det billigare transcend.
Båda har för mig fungerat helt tillfredställande, jag har inte märkt någon som helst skillnad mellan dem, annat än priset.

Inte jag heller, och transcend får man för 1000-lappen vid 32 gb.

Min poäng är att det inte spelar så stor roll om man köper Transcend eller Sandisk -- det viktiga är var. Prisskillnaderna mellan olika märken är mindre än skillnaderna mellan olika butiker.

Priset jag nämnde kan du hitta på de vanligaste prisjämförarna, t ex Prisjakt eller Pricerunner.

Min poäng är att det inte spelar så stor roll om man köper Transcend eller Sandisk -- det viktiga är var. Prisskillnaderna mellan olika märken är mindre än skillnaderna mellan olika butiker.

Priset jag nämnde kan du hitta på de vanligaste prisjämförarna, t ex Prisjakt eller Pricerunner.

Fann inte priset mer än på ett SDHC Ultra som låg på 32 gb. De har verkligen lyckats trycka in så mycket i ett så litet kort.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto