Annons

Hur vet man om bildkvaliten är tillräckligt bra för en förstoring

Produkter
(logga in för att koppla)

clarissimus

Medlem
Hej,

jag har några bilder som jag överväger att lämna till ett fotolabb för förstoring. Jag undrar därför följande?

Vad är det viktigaste att ha koll på när man ska göra en förstoring?

Går det att se vilka bilder som inte lämpar sig för förstoring på grund av för mycket brus och så vidare..

Finns det något fotolabb som rekomenderas?

Jag har en 10 megapixel kamera och jag sparar bilderna i JPEG och Raw.Färgåtergivningen står på RGB.

Hällsningar

Clarissimus
 
prova att ladda upp bilden tex på crimson.se , de flesta uppladningsidor visar om bilden är tillräckligt stor för de måtten man vill ha.
 
Börja med att svara dig själv på frågan om varför du vill göra en förstoring.

Är det för att du vill ha ett konstverk att hänga på väggen, attså något du vill se på avstånd, är svret i princip att dina 10 Mpx duger gott och väl oavsett storlek, eftersom betraktningsavståndet ökar proportinoellt mot storleken på bilden.

Är syftet att du vill detaljstudera detaljer på bilden, typ läsa registreringnumren på bilarna, tjuvläsa folks böcker och tidningar osv på din stadsbild, kan du förstora ett utsnitt av bilden till önskad storlek, skriva ut den i 10*15 och se om du blir nöjd.
 
Tips

Ska du beställa i ca A4 storlek kan du kolla bilden på datorn i 50%-läge. Ser den bra ut (efter att du skärpt den) så brukar det bli bra också i tryck. Den bör också ha en upplösning på minst 150-200 ppi.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.