Annons

Hur vektoriserar man en bild?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag skulle behöva vektorisera en enkel figur så att jag sedan kan förstora den utan kvalitetförlust.

Finns det någon enkel förklaring på hur man gör det, eller vart ps hjälpindex man kan läsa mer om det? Jag jag har letat (sökte på vektorisering) utan resultat. Tacksam för svar.

Erfarenhetsmässigt kan jag rekommendera att rita av den i Illustrator... Det kan gå att skapa banor i photoshop oxå men det blir sällan perfekt. Det beror helt på hur noggrant det ska vara.

Ett sätt att vektorisera bilder är att använda ett specialprogram avsett just för detta, tex Adobe Streamline.

Jag tycker personligen att det blir bäst när man "kalkerar" med banor i PS, i 300-400% beroende på hur stor den skall vara i utskrift.

Streamline

Adobe har ett numera föga känt program som heter Adobe Streamline, och det finns faktiskt fortfarande även om Adobe inte verkar slå på trummorna för det speciellt mycket numera.

Från Adobes hemsida(http://www.adobe.se/products/streamline/main.html):
"Adobe Streamline konverterar punktuppbyggda bilder till vektoruppbyggda teckningar i PostScript-språket. Du kan konvertera inlästa bilder direkt och sedan redigera dem med kraftfulla verktyg. Adobe Streamline är ett perfekt komplement till illustrationsprogram, som Adobe Illustrator"

Jag använde det en hel del för 5-6 år sedan, när jag fortfarande var maciot (dvs mac-användare). Det fungerar bästa med "rena" bilder med mycket kontrast.

Såg att jag var sen med mitt svar... Streamline-tipset redan inne... :)
Saliga äro de saktfärdiga.

Om det är en enkel figur så räker det säker med illustrators verktyg för att vektorisera "auto trace tool"

1. Importera den bild som du vill vektorisera.
2. Välj "auto trace tool"
3. Sen är det bara väla var i bilden man vill vektorisera.

Detta program kanske annars duger bra för dig
http://potrace.sourceforge.net/

Bilagor

• f1.gif
    f1.gif
    16.6 KB · Visningar: 2,412
Senast ändrad:
Värt att veta om Adobe Streamline 4

När man läser Adobes webb om "System requirements" kan man få intrycket att Streamline funkade t o m Windows NT 4, åtminstone verkar ingen uppdaterat webben sen dess.....

Programmet fungerar dock alldeles utmärkt både på Windows 2000 och XP.

Lite ålderstiget gränssnitt kanske - ingen flashig XP-stil på menyer och knappar här inte - men funktionen är det inget fel på.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar