Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur väljer man nytt objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

avslut110817

Avslutat medlemskap
Hej!
Har en ganska gammal kamera som jag vill köpa ett bättre objektiv till (bättre zoom).
Det är så att jag inte har en aning om vilken typ av objektiv man ska köpa. Jag har en Minolta dynax 3000i.
Kan nån hjälpa mig?
Bild på mitt nuvarande objektiv finns med.
M.v.h.
 

Bilagor

  • minoltaobjektiv.jpg
    minoltaobjektiv.jpg
    41.2 KB · Visningar: 555
Hejsan!Det där liknar misstänkt samma objektiv jag fick med en Dynax 7000i jag hade förut.

Vill du ha ett som kompletterar ditt nuvarande 35-80mm,typ ett 75-300mm eller något som helt ersätter ditt nuvarande objektiv?Ser att du har förstorat upp storleken på filterdiametern,något speciellt du menar eller undrar med det?
 
Tjaa, för det första: prioriterar du vidvinkel eller tele? Dvs om du tänker dig en normalzoom, är det värt de extra pengarna för att gå ner till 24 mm, t ex 24-70 mm, eller lägger du hellre pengarna i teleänden, t ex 28-135 mm? Eller är du nöjd med t ex 28-70 men med högre ljusstyrka.
Hur mycket ljusstyrka är du beredd att betala för? Ett mycket prisvärt objektiv verkar vara Tamrons 28-75 med största bländare 2,8.
Eller är det så att du vill behålla det gamla objektivet och komplettera med en tele- eller vidvinkelzoom?
Vad man ska tänka på är: skärpa, ljusstyrka, zoomomfång. Och så den praktiska användbarheten: Är objektivet så tungt och åbäkigt att man drar sig för att ta med det får man kanske omprioritera.

Konkreta tips på objektivmodeller finns det andra som är bättre på att ge än jag.
Hoppas mitt svar är till någon hjälp.
 
enghell skrev:
Hejsan!Det där liknar misstänkt samma objektiv jag fick med en Dynax 7000i jag hade förut.

Vill du ha ett som kompletterar ditt nuvarande 35-80mm,typ ett 75-300mm eller något som helt ersätter ditt nuvarande objektiv?Ser att du har förstorat upp storleken på filterdiametern,något speciellt du menar eller undrar med det?

Det jag mer tänkte på var att köpa ett som helt ersätter mitt nuvarande objektiv. Men du är mycket välkommen att även beskriva hur man kompleterar objektivet.
Din andra fråga förstår jag inte (filterdiametern), förklara gärna.
M.v.h.
Michal
 
MattiasL skrev:
Tjaa, för det första: prioriterar du vidvinkel eller tele? Dvs om du tänker dig en normalzoom, är det värt de extra pengarna för att gå ner till 24 mm, t ex 24-70 mm, eller lägger du hellre pengarna i teleänden, t ex 28-135 mm? Eller är du nöjd med t ex 28-70 men med högre ljusstyrka.
Hur mycket ljusstyrka är du beredd att betala för? Ett mycket prisvärt objektiv verkar vara Tamrons 28-75 med största bländare 2,8.
Eller är det så att du vill behålla det gamla objektivet och komplettera med en tele- eller vidvinkelzoom?
Vad man ska tänka på är: skärpa, ljusstyrka, zoomomfång. Och så den praktiska användbarheten: Är objektivet så tungt och åbäkigt att man drar sig för att ta med det får man kanske omprioritera.

Konkreta tips på objektivmodeller finns det andra som är bättre på att ge än jag.
Hoppas mitt svar är till någon hjälp.

Tack för svaret. Jag priorieterar teleobjektiv. Glömde kanske säga att systemkameran är helautomatisk.
M.v.h.
 
Okej,det jag tänkte på var det som är markerat 46mm med en pil som pekar på objektivet.

MattiasL har en del bra synpunkter på objektiv.Det du ska fundera på är ju om du vill ha ett objektiv med mer vidvinkel eller mer tele.
 
enghell skrev:
Okej,det jag tänkte på var det som är markerat 46mm med en pil som pekar på objektivet.

MattiasL har en del bra synpunkter på objektiv.Det du ska fundera på är ju om du vill ha ett objektiv med mer vidvinkel eller mer tele.

Ok, men sen när jag ska köpa objektivet (vill ha tele), vad är det jag ska tänka på för att objektivet ska passa min kamera?
M.v.h.
 
Att det är gjort för autofokuserade minoltakameror, inget annat. Alla passar.
 
jimh skrev:
Att det är gjort för autofokuserade minoltakameror, inget annat. Alla passar.

Jag har en gammal 5000 som jag älskar för att den är så tung och klumpig att den går att hålla stadigt. MEN den har om jag inte minns fel(orkar inte titta ljust nu) 5 kontakter i bajonetten och dom nyare har 6 tror jag. Funkar det ihop ändå? Saknar nämligen en 24mm vidvinkel....
 
Just det, en sak till. Har nån lust att säga vad dessa nummer betyder (finns på bilden högst upp) 1:4(22)-5.6
M.v.h.
 
jernweg skrev:
Jag har en gammal 5000 som jag älskar för att den är så tung och klumpig att den går att hålla stadigt. MEN den har om jag inte minns fel(orkar inte titta ljust nu) 5 kontakter i bajonetten och dom nyare har 6 tror jag. Funkar det ihop ändå? Saknar nämligen en 24mm vidvinkel....

Det ligger något i det... Min syrras kille har en 3000i eller om det nu var en 3000. Jag hade en Dynax 7xi tidigare. När jag bytte till ett nytt objektiv fick han mitt gamla. Men det visade sig at det inte passade. Jag har inte förhört mig mer exakt om vad han menade med "inte passade". Om det helt enkelt inte gick att få på kamerahuset eller om det inte funkade ihop.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.