Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur välja DSLR?

Produkter
(logga in för att koppla)

sagoland

Aktiv medlem
Har funderat ett tag nu på att byta upp mig till digital systemare och har en del funderingar, när det gäller Nikon, framförallt kring D50.

Dustin har ju ett mycket förmånligt paket med två objektiv 18-55 och 55-200 för 8000:- Dessa objektiv verkar dock vara lite halvsunkiga enligt recensionerna. Stämmer det, vad tycker ni som har dessa objektiv?

Ett alternativ jag funderat på är att skaffa bara huset, köpes löst för 6000:- och sedan få tag i en eller ett par okej begagnade gluggar.

Finns det några andra bra alternativ? Fujifilms S2 har jag sett billig begagnad. Hamnar helst under 9000 totalt.

Jag har köpt en S2 pro för 6000:- med ett sigma 24-70/f2.8..
mycket mer tycker jag inte man ska ge, har dock inte fått kameran ännu, men av bild exempel jag sätt så är det en bra kamera.

Alternativ är ju begagnade d100 och d70(s)

Kanske D50-huset nytt för 6000 och en begagnad 18-70 för cirka 2000 kr kan vara något? Det är en mycket bra zoom för sitt pris. Men å andra sidan får du ett nytt D70s med den zoomen för under 10 000.

Tveksamt om du ska satsa på beg D70. Ofta vill säljarna ha på tok för mycket betalt för begagnade prylar. Lite drygt halva nypriset för grejer i normalskick är nog ett bra riktmärke.

Ah, så 18-70 är betydligt bättre än den 18-55 som följer med D50'n? Vilka är, enligt er, de väsentligaste skillnaderna mellan D70s och D50? Är den lilla prestandaskillnaden verkligen värd priskillnaden?

Ja, det är den. Här kan du läsa lite tester av Thom Hogan:

http://www.bythom.com/nikon.htm

Vad gäller prestanda är det inga stora skillnader. D50 har lite mindre brus på höga iso men något sämre bildhastighet.

Annars är skillnaderna ganska små: D70 är robustare, kan fjärrstyra Nikons externa blixtar, har två inmatningsrattar och skärpedjupsknapp (ganska meningslös). Annars är det småtjafs.

Du har helt rätt, de objektiv du nämner är förmodligen en besvikelse.

Om man inte satsar på objektiven blir man besviken när man byter upp sig till en DSLR. Visst är Nikon D50 en bra kamera men med dåligt objektiv så är bilderna ändå halvtaskiga.

Gick själv i samma fälla när jag köpte min första DSLR ,Nikon D70 med sigma 18-55. Efter en kort tid köpte jag ett Nikon 18-70 och då först blev bilderna fina.

Det två kitobjektiven är inte så himla dåliga som många vill påstå. De är ju inte av toppklass direkt, men räcker till mycket. Deras nackdelar är, främst:

18-55: Dålig kantskärpa vid vidvinkel om man inte bländar ner till f/8.
55-200: Ganska kraftig vinjettering på största bländare.

Visst finns det mycket bättre objektiv, tex 18-70:n som redan nämnts, och även ännu bättre, men åxå mycket dyrare, men kitet med två objektiv är prisvärt och en bra start. Man kan ju, tack vare att objektiven är relativt billiga i paketet, sälja dem senare, utan att eg förlora särskilt mycket pengar.

Ett alternativ är ju dock 18-70, som föreslagits och att sedan köpa exempelvis en begagnad 70-210/4-5.6 om man vill ha en bra och billig telezoom.

Ang. skillnaderna mellan D50 och D70 så finns de uppdarade av mig i denna tråden:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=51321&highlight=d70+d50

[email protected] skrev:
Jag hade samma funderingar som Du, slutade med att jag beställde en D50 med 18-70 i kit från England www.jessops.com , för 8000:-inkl frakt.

Anders

Intressant butik, såg att dom hade bra priser och mycket i lager.

Kan du rekomendera denna butik ?
Hur är det med garantin, den gäller väl här i Svedala också, eller ?

Fick du betala Engelsk moms, isåfall är den inräknad i priset som står på deras sida ?

Såg att ditt kamera kit gick på ca: 7200:- nu, har dom sänkt priset :) För inte gick väl frakten på 800 spänn ?

Vore tacksam för svar, man vill ju gärna tjäna ett par tusenlappar och samtidigt slippa vänta på att slöa Svenska Nikon skall leverera.

mvh Kent.

Senast ändrad:
Nej priset är samma. 544.95£ inkl vat och frakt för huset och 18-70.
Pratade med Nikon och läste på nätet ang garanti, inga problem.
Får mitt paket i mitten på veckan nu så jag får återkomma om hur det gått. Beställde den i fredags.

Anders

Jag kör D50 med 18-55 och 55-200-kittet. Helt okej objektiv för nybörjare! Bra kvalitet för pengarna, men man känner snart att man vill skaffa finare objektiv.

200mm-objektivet är inte riktigt bra nog för mig på högsta brännvidd, men det var ett mycket bra nybörjarobjektiv att lära sig på. Exempelbilder som jag tagit på högsta brännvidd med 55-200: http://boplats.net/tmp/thai3-airliners.jpg / http://boplats.net/tmp/thai6-fs.jpg

Med andra ord, jag tycker att du lugnt kan skaffa kittet, så slipper du hålla på och trixa med begagnade objektiv. Sen när du lärt dig kameran och tröttnat på objektiven (efter nåt år) kan du uppgradera 18-55 och 55-200 mot ett 18-200 med VR, det har jag funderat på!

Mvh,
Jacob

Svaren är många

men sanningarna få. Det finns väl inte något rätt eller fel när man skall välja objektiv.
När jag valde 18-70 istf 18-55 var det just för att många skrev att det är bra att börja med men man tröttnar snart och vill ha ett bättre.

Varför då inte köpa "rätt" från början när prisskillnaden inte är så stor. Jag ville ju att dom bildern jag tar första året skall bli så bra som möjligt.
Hellre har jag ett hyfsat objektiv än två mindre bra och sparar lite till och köper mig ett tele senare, om jag behöver det.

Så tänkte jag, rätt eller fel vet jag inte, med det var rätt för mig, och det är väl det som räknas.

Hälsar Anders (som väntar vid brevlådan)

Har fotat en hel del med min Minolta A1. Det objektiv som sitter på där är ganska trevligt, har aldrig haft några problem med vinjettering eller oskärpa vid vissa brännvidder. Dessutom hyfsat ljusstarkt. Även om jag kanske kan ses som en nybörjare jämfört med många av fotosidans medlemmar så har jag ganska höga krav i förhållande till min plånbok.

Just nu ser det faktiskt ut som om det blir en, enligt annonsören, obetydligt begagnad Konica Minolta D5D. Passar mig bra som är van vid KM's kameror. Nån som har några åsikter om den? (Ställer man frågan i KM's forum är det väl KM-ägarna som svarar...)

Jo, precis. Det följer med en trevlig 75-300, och ett kitobjektivliknande 18-70. Byter förmodligen ut det sistnämnda mot nåt roligare. Priset är riktigt bra och den har (som jag förstått det) 20 månaders garanti kvar.

Tack för all hjälp! Hoppas att tråden kan hjälpa någon att välja D50.

Simon: Konica Minoltas 18-70 ska vara rätt bra, enl. vad jag hört. Inte fullt lika bra som Nikons 18-70, men bättre än Nikons och Canons 18-55:eek:r.

Anders:
Nej, det finns inget rätt eller fel. Man kan ju välja olika strategier. Köpa "ordentliga" prylar med en gång och eventuellt göra en större felsatsning, eller köpa billigt först och satsa pengar när man vet vad man vill lägga dem på.

Aha! Det var ingen dålig nyhet. Då får jag bara hoppas att han inte sålt kameran ännu. Kanske kan använda de objektiven tills jag samlat på mig en kappsäck med guldpengar och har råd med nåt fint.

Tackar, Robert!

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto