Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur uppstår front/bakfokusering?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonteje

Ny medlem
Hej,

I en hel del av objektivrecensionerna här på FS klagas på front/bakfokusering. Kan nån förklara för mig hur det kan uppstå? Är det inte kamerahuset som avgör hur objektivet ska fokusera (genom att mäta skärpan)?

Det verkar det inte var nån som riktigt vet.
Därför har jag nu en egen teori, Den går ut på att ljusstrålarna bryts på ett felaktigt sätt när dom passaerar igenom den halvgenomskinliga spegeln på väg till AF-sensorn.

Majoriteten av alla fokusfel kan förklaras av en icke optimalt fungerande mätalgoritm. Hade den fungerat, hade den upptäckt att den inte hittat skärpan.

De flesta system mäter fasfelet ( fasskiftet ? )och beräknar sedan ( utifrån data om objektivet ) åt vilket helicoilen ( motsv. ) i objektivet skall vridas, och hur långt, för att fokusera. Detta förutsätter att friktionen i helicoilen är inom specifikationerna, dvs. motorn orkar vrida dit. Är algoritmen inte återkopplande, sker ingen kontroll och om då friktionen avviker från specen, blir vridningen kortare ( motorn orkar inte ), eller längre ( gick för lätt ).

En smartare lösning är att alltid återkoppla reglersignalen, dvs. kolla om fokus hamnade rätt. Av hävd har alla kameratillverkare ensidigt prioriterat snabb AF på bekostnad av exakt, men trenden börjar vända och det finns idag kameror sär man kan välja Snabb <-> Exakt.

Det finns objektivmodeller som konsekvent felfokuserar åt samma håll, likväl som det finns modeller som uppvisar stora variationer åt båda hållen inom samma serie. I båda fallen är det tillverkningsnoggrannheten som bär skulden, men det är inte en enskild egenhet som förorsaker felfokusering, utan ett komplext samband mellan faktorer.

Ok. Det kan ju förklara varför vissa kameramärken verkar ha större problem med front/bakfokusering på tredjepartsobjektiv än andra.

Några speciella märken/modeller som är sämre än andra (både hus och 3:e-partsobjektiv)?

Förmodligen inte. Det har rapporterats om fel hos Canon, Nikon, Pentax mfl. Originaloptik och "pirat". Däremot är det överlägset enklare att fixa problemet om utrustningen tas om hand av en enda verkstad. Tex så tar Nikon endast hand om Nikonprodukter.

Problemet är ju det att du inte har en aning om (oftast) om det är huset eller gluggen eller bägge som felfokuserar. Har du en tex en Nikonkamera med en Sigmaglugg så är det minst två verkstäder som blir inblandade. Hur bra Sigman än är så ökar risken med att du måste blanda in fler än en verkstad

Instämmer - att veta hur komplexet ser ut ( hur algoritmen arbetar ) räcker inte för att isolera felet - det kan ligga i kamerans programmering, kamerans mekanik, objektivets mekanik, objektivets ROM, eller i en kombination av alla. Ju fler "märkesverkstäder" som är inblandade, desto svårare blir det.

Så det är ingen fördel att ha motorn i objektivet då?

Tvärtom faktiskt. På Nikons "gamla" hederliga skruvAF objektiv går inte att justera AF. De är som de är. Om ett sådant fokuserar fel så är det ALLTID kameran som är feljusterad (enligt Nikons egen kameraverkstäder, är väl bäst att tillägga innan jag blir hängd). Med ett AF-S eller AF-I objektiv kommer alltså ytterligare en faktor in i bilden och det är alltså objektivet som går att justera.

Nikon själva kan justera paketet = kamera och glugg, vid fler brännvider än den enda som vi amatörer kan göra via menyerna i de senaste kamerorna. Det händer alltså att tex en AF-S70-200 fokuserar olika fel på 70 mm och på 200 mm. Mitt gjorde så och dessutom fokuserade det för mycket fel för att justeringsmånen i kameran skulle räcka till.

Och för att göra det än roligare så funkar det inte heller med att köra med AF-C som många föreslår.

I teorin så borde ju kameran återkoppla hela tiden och justera fokus kontinuerligt. Men icke sa nicke, det funkar inte heller. Jo jag har provat. Satte kameran på AF-C och la in en mycket stor feljustering i menyn på på min D300 och det blev tydligt felfokuserat.

jag trodde det hade med spegelmekanismen att göra också? dvs att det som för ögat och af-sensorn ser skarpt ut blir nåt annat när spegeln fälls upp och bilden exponeras. det är ju viktigt att det bli samma avstånd till filmplanet då men om spegeln inte var på exakt rätt ställe när den var nere (diagonalt från sidan sett) blir det ju fel.
mvh/Kalle

Problemet är bara att det fortfarande finns objektiv som inte vill vara med riktigt. Däremot finns det ett antal exempel på "utdömda" objektiv som med a700 fokuserar klockrent.

Det finns också fokuseringsfel som inte är hjälpta av en återkopplad algoritm, exvis skeva bajonetter - backfokus till vänster, korrekt i mitten och frontfokus till höger.

jag trodde det hade med spegelmekanismen att göra också? dvs att det som för ögat och af-sensorn ser skarpt ut blir nåt annat när spegeln fälls upp och bilden exponeras. det är ju viktigt att det bli samma avstånd till filmplanet då men om spegeln inte var på exakt rätt ställe när den var nere (diagonalt från sidan sett) blir det ju fel.
mvh/Kalle

Du har till viss del rätt. Förr i tiden så justerade man felfokus på AF-systemen genom att justera speglarna rent mekaniskt. Numera görs detta enkomt via programering. Ännu längre tillbaka under tiden, före år 0, alltså före AF så justerade man felfokus genom att shimsa mattskivan...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar