Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur uppfatar ni sökaren i digital kamror

Produkter
(logga in för att koppla)
Som jag förstått det så har deras digitalare samma spegel och prisma som den småbildskamera de utgått från. Så mattskivan är väl typ 90-95% av en småbildsruta och sen är själva bildområdet 21x14 mm.

Här finns en skiss.

Nikon D2x kommer också att ha en sån sökare när man kör i det lågupplösta snabbskjutarläget.

Ahaa, om jag förstår det hela rätt så innebär det att man faktiskt ser mer än själva bildframen när man fotar. (Men inte när man exponerar såklart,,)

Det skulle jag se som en fantastisk fördel, jag som mikronoga kikar ut i sidorna och hela tiden försöker uppdatera mig på vad som händer utanför det verkliga utsnittet.

Men visst är ju då tex också så att spegeln blir större än nödvändigt, inte enbart fördelar alltså.

Huff så jag önskar att Canon kunde sätta denna funktion på PrioPallen!!!

Mvh Niclas,

jimh skrev:
Nikon D2x kommer också att ha en sån sökare när man kör i det lågupplösta snabbskjutarläget.

Okey, men enligt mig så kommer det såklart "enbart,," till pass i bästa kvalitet,modus. Om den funktionen kostar extra för producenten så är det ju underligt att man inte ger funktionen för även fullstort Raw,format, om d et nu hade varit tekniskt möjligt,,.

Mvh Niclas,

Niclasfoto skrev:
Men visst är ju då tex också så att spegeln blir större än nödvändigt, inte enbart fördelar alltså.
Min D100 har fullstor småbildsspegel den med. Det är säkert bara mattskivan som skiljer den från F80. Tror nog att det är fler kameror som är byggda så. Det vore alltså fullt möjligt att göra sportsökare i dem utan att det kostar extra. Tyvärr gör det ju inte själva bilden större, så problem med fokusering kvarstår.

jimh skrev:
Tyvärr gör det ju inte själva bilden större, så problem med fokusering kvarstår.

Här hänger jag inte med, men det kanske bara är jag,,

Den registrerade bilden på censorn blir inte större, det förstår jag.
Vad har det med fokuseringen att göra?

Lite löjligt att kalla det för sportsökare tycker jag,, det är enligt mig en värdefull tillgång för all fotografi.

Kan liknas med ett kikarsikte på jaktbössan. Ett stort synfält är av stor värde för att behålla beredskapen på topp.
Det skulle hjälpa fotografen att "Stå på tå" i väntan på exakt rätt ögonblick eftersom sökaren ger mer info om detaljerna direkt i och utanför sökaren,,

Mvh Niclas, som önskar denna "Extravida sökarbild" i sin kommande Husmus,,

Niclasfoto skrev:
Den registrerade bilden på censorn blir inte större, det förstår jag.
Vad har det med fokuseringen att göra?
Man ser ju inte motivet tydligare eftersom man har samma förstoring. Man får bara med mer runtomkring.

jimh skrev:
Man ser ju inte motivet tydligare eftersom man har samma förstoring. Man får bara med mer runtomkring.

Men eftersom objektivet tecknar ut hela spegeln som reflekterar ljuset upp mot prisman genom mattskivan så borde ju även skärpan följa med i hela det området även det som då är synligt utanför "sencorns område",,
Eller cyklar jag i blåbärsskogen nu kanske;)?

Mvh Niclas,

Allt är vanesaker. Även jag har min bakgrund i stora analoga sökare, men en D100 sökare funkar utmärkt efter invänjning. D70 har jag bara testat lite, så den kan jag inte säga något om.

Jag fotar allt mitt makro med manuell fokusering på D100.

Javisst. Men det gör det ju inte enklare att ställa skärpan, möjligtvis undantaget om du behöver fokusera på något som är utanför bildytan...

jimh skrev:
Javisst. Men det gör det ju inte enklare att ställa skärpan, möjligtvis undantaget om du behöver fokusera på något som är utanför bildytan...

Ahaa, nej det är ju så sant som det är sagt av dig!

Det jag menar är att det är en stor fördel eftersom man ser vad som rör sig i gränsen in mot det verkliga bildutsnittet. Utan att se förbi kameran med det andra ögat eller röra runt linsen för att få övereblick,,

Ju mer telelängd man har i linsen ju svårare är det att fota och växla mellan att se i sökaren med ett öga och samtidigt blicka förbi kameran med det andra,, tex för att veta hur de övriga fåglarna rör sig i förhållande till de tre som är i sökaren osv.

Mer luft runt om i sökaren utan att bildutnittet blir litet i sökaren skulle vara en guldgruva för mitt fotande i alla fall, sanna mina ord jaag blir nästan eggad av tanken;)

Precis som i många mätsökarkameror alltså MEn med synlig optisk skärpeinställning.

Men visst, det kanske inte är så många som hade uppskattat den funktionen;)
Mvh Niclas,

Arleklint skrev:
Får jag rekommendera D2X i 2.0-crop-läget.
Då utnyjjas bara en del av sensorn/sökaren ;)

Jovisst men det är ju inte lika roligt då kvaliteten inte är 100% av husets kapacitet.

Skulle inte du se det som en fördel i dina Macrobilder tex? Att du kan granska utsnittets gränsliggande alla detaljer osv utan att röra runt kameran. Att se bredvid kameran ger ju ett om än litet så dock ett annat perspektiv på de omkringliggande detaljerna. Det blir ju såklart som mest markant på de korta distanserna till motivet,,

/Vh Niclas,

Det skulle säkert vara bra, men jag har inte saknat det i makrofotot, snarare då i snabba förlopp typ flygande fågel.

jag som ser så himlans dåligt skulle förstås gilla en pang-ljus sökare lite extra.
men jag måste säga att jag faktiskt, till skillnad från dom flesta, föredrar en mindre sökare.
detta för att jag då slipper flänga omkring med blicken (som ändå knappt ser nåt) för att komponera.

däremot skulle jag vilja ha en supermegafantastisk och sumermegasnabb autofokus eftersom jag är beroende av den, pga. min dåliga syn, för att få skarpa bilder.
där ligger D100 definitivt i lä.

Urkass!

Sökaren på D70 & D100 tycker jag är urkss för den är så liten och väldigt mörk.

Varför blir sökaren ännu mörkare och allt i oskärpa om man tittar i den med kamerans batteri urtaget?

// Alex

Re: Urkass!

Alex Dawson skrev:
Varför blir sökaren ännu mörkare och allt i oskärpa om man tittar i den med kamerans batteri urtaget?
Därför att mattskivan är laminerad med en LCD-display för att visa rutnätet. Displayen är mörk om den inte får någon kräm.

Estethia skrev:
däremot skulle jag vilja ha en supermegafantastisk och sumermegasnabb autofokus eftersom jag är beroende av den, pga. min dåliga syn, för att få skarpa bilder.

Jag känner att det inte att blicken flackar runt i en större sökare,, jag har inga synproblem dock. Tycker att en stor och tydlig borde vara bättre även för de med synproblem, förutsett att man kommer till även med galögon osv.
Att en mindre sökare främmar jobbet att komponera har jag inte förståelse för personligen.
Men det är ju tur att vi är olika;)

Visst är det möjligt att fotografera och också uppnå fina resultat med enbart hjälp av AF MEn jag måste säga att jag inte förstår hur man fotar med enbart AF. Jag försöker och försöker men ser enbart AF som en hjälp när jag fotar.

Ytterst sällan önskar man ju focus där AFpunkten befinner sig. Med de motiv som jag fotar så hinner man oftast inte att komponera om efter AF,en fäst på rätt plats,, Förstår helt enkelt inte hur man gör;/)!
Mer hur som helst så föredrar jag AFlinser framför manuella eftersom AF är en fin och snabb hjälp,,

Mvh Niclas,

Niclasfoto skrev:
Ytterst sällan önskar man ju focus där AFpunkten befinner sig. Med de motiv som jag fotar så hinner man oftast inte att komponera om efter AF,en fäst på rätt plats,, Förstår helt enkelt inte hur man gör;/)!

En variant är att köra med någon variant av EOS 1(V/D) eller 3, välja automatiskt val av AF-punkt och hoppas att ingenting kommer in i autofokuselipsen (ytan med de 45 fokuspunkterna) mellan dig och den motivdel du vill ha fokus på... :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar