Annons

Hur tillverkar man en trycktank av PET-flaska ?

Produkter
(logga in för att koppla)

T_M

Aktiv medlem
Tänkte använda den till mini-kompressorn när jag målar fotobakgrunder... så lite har det med foto o göra. :D

Hej

Det går nog att skaffa nipplar och sätta genom korken. Men det känns som att man skulle kunna hitta något lite bättre material.

Kollade på http://waterrocket.uh-lab.de/lr010101_bursttest.htm där dom provtrycker PETflaskor, och dom flesta verkar ge sig mellan 9-13bar. Arbetar minikompressorn vid 8bar så är det ju ganska nära...

Testa slangar och kopplingar som man har till pneumatiska ställdon, dom brukar vara smidiga till sådant.

//Alexander

Jag upplever att de flaskor man har till sin "Soda Streamer" eller liknande har något tjockare gods än ordinära pet-flaskor, kanske att det kan vara något? Var försiktig, det smäller högt när det väl smäller. Provtryck med mycket vatten i flaskorna och "toppa" med komprimerad luft; om det skulle smälla så är det inte lika mycket gas som expanderar jämfört med om du trycker med bara luft....

Var försiktig!

En granne till mig gjorde något liknande men han hade istället en stor trycktank med ett löstagbart lock. Vi stod lutade över tanken och fick den visad för oss, 20 sekunder senare lossnade locket med en enorm explosion som följd. Locket slog sönder en tjock planka som satt monterad under taket och hade vi stått där vi gjorde vet jag inte om vi hade klarat oss. Vi var på väg ut till rummet bredvid och "slogs" in genom den öppna dörren till rummet bredvid av tryckvågen!Så var försiktig, 8 bar ger enorma verkningar vid en explosion!

Han hade använt 2 st kylskåps kompressorer och tanken var från en "dryckes automat". Han använde den till att lcaka bilen.

Köp en trycktank. Är du snål så köp en gammal kompressortrycktank på en skrot för 50 spänn och då får du gängade hål på köpet. Det är inte värt det att snåla för mycket - tryckluft är farligt om man gör fel...

När PET-flaskor ger sig så bildar de en hel del vasst splitter som kan vara otrevligt. Tänk även på att plast åldras så någon annans provtryckning behöver inte betyda att din flaska tål samma tryck.

Gamla uttjänta dykflaskor kan annars vara ett alternativ, kolla Blocket. Snikvarianten är väl annars att ta ett bildäck för du behöver väl inte mer än ett par tre Bar?

Mvh

Anders

Vill du komma väldigt billigt undan kan man använda bildäck, lite mer luftmängd än en PET-flaska vilket låter extremt farligt i mina öron och hur mycket hinner du måla på typ säg fyra sekunder?
Förr innan kompressorerna var så billiga använde man typ aga-svetstuber fyllda med luft, om du får tag i en sån billigt har du luftmängd för mycket arbete.

Oops, läste visst lite slarvigt i ivern, ser nu att både bildäck och typ gastuber var sagt.

Senast ändrad:
Färdig kompressor med tank borde väl lösa det hela? Petflaska vet jag inte om det blir så bra men det kanske funkar, men jag skulle ju inte vilja sitta i närheten om/när korken släpper.

Dykflaskor fungerar fint förstås, men är en betydligt dyrare lösning än att köpa en schysst kompressor från början. Flaskorna är inte så billiga i inköp, är de inte besiktigade så kommer få om ens någon att fylla dem åt dig. Till detta behövs en regulator om man inte känner för att airbruscha med 200 bars tryck, vilket låter lite mycket i mina öron. Men det kanske blir en häftig effekt, blir som en tatuering kanske...

De lösningar jag sett har kört med slangen från ett hjul.

/Maverick

Som plastingenjör rekommenderar jag också starkt att inte börja fiffla med tryckluft i PET-flaskor. Jag kan endast se det som ok som en temporär lösning om trycknivån hålls på max samma nivå som i vanliga läskflaskor. Vet inte hur högt tryck man normalt tillåter i dem, men det varierar med största sannolikhet beroende på flaskans väggtjocklek och form. Håller man sig under den nivån borde inte materialet som flaskan är gjord av börja krypa i någon betydelsefull utsträckning (sakta expandera av trycket), vilket mycket sannolikt annars leder till explosion förr eller senare. Orsaken till att jag skrev temporär ovan är för att all plast ändå kryper när den utsätts för en kraft av något slag, så tryckresistansen avtar alltså med tiden. Dessutom om tryckluften innehåller nånting annat än ren luft (t.ex. olja, finns iaf i större tryckluftsystem) kan det inverka mycket kraftigt på flaskans tryckhållfasthet, då PET har rätt begränsad kemikalieresistens.

Edit: Brainfart ovan, det är väl vakuum i läskflaskorna...? Ta ändå förklaringen som en orsak att totalt skippa idén att använda PET-flaskor för detta ändamål.

Edit: Brainfart ovan, det är väl vakuum i läskflaskorna...? Ta ändå förklaringen som en orsak att totalt skippa idén att använda PET-flaskor för detta ändamål.

Nej, det är inte vakuum, kolyran bildar ett tryck.

Jag har sett PET-flaskor explodera, det är inget man vill vara i närheten av. En exploderande PET-flaska kan lätt förstöra en hand om man har otur.

http://www.youtube.com/watch?v=CvevjzxYVy8

/Anders

Min ide är att skaffa en lång lite grövre (typ 1/2" 10m) slang för avsett tryck och montera mellan kompressorn och anslutningslangen på sprutan, det går mer volym i en slang än man kan tro.

En lång slang tror jag också är en bra idé!

Vi har en 30 meters halvtumsslang utan backventil till kompressorn i ett av våra förråd/verkstad. När man lossar munstycket "pyser" (extremt våldsamt såklart) det en bra stund! (Relativt sett givetvis. 2-3 sekunder kanske, men det är ju med helt losskopplad slang. Självklart har man då stängt av ventilen på kompressorn, annars skulle det pysa lite längre med 800 liters tank)

Om det är en minikompressor som är gjord för airbrush så brukar dom ge 2-3 bar och det tror jag att alla PET flaskor tål med stor marginal.

Jag har en ganska lång och mjuk slang till min så pulserandet försvinner i slangen.

Japp har du en sån och är beredd på att den går hela tiden så en längre slang (mellan kompressorn och airbrushen) räcker för att ta bort eventuell tryckskillnader precis som Daniel skrev. Å då snackar vi ju om investering i storleksklass några tior eller så. Dessutom kan du ju ha kompressorn i ett annat rum så slipper du höra den så mycket.

Montera vattenavskilljare långt bort.

Vid lackering brukar det vara önskemål på att luften skall vara ren från vatten. Nu har jag inte lackerat med vattenbaserade färger men ofrivilligt utspädning lär ju inte komma på ställen som inte syns....

Har man plats /tid / råd så börja gärna med en längre bit kopparrör direkt efter kompressorn. Sedan monterar man vattenavskilljaren. Direkt efter kompressorn gör den inte lika mycket nytta eftersom varm luft klarar av att bära mer fukt än kall luft.

/Janne

som skall lägga in 10 meter rör när jag hittar det till rätt pris..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar