Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur tar man sådana här kort?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tror att du kan åstadkomma detta ganska bra i Photoshop. Ha bilderna som utgångspunkt och försök att efterlikna dem. Jobba med många lager och masker. Lycka till!
 
Ett förslag

Om du kastar din digitalkamera i marken några gånger och sedan tejpar ihop den så finns det en svag möjlighet till att du kan ta liknande bilder.... ring inte mig sen bara
 
Re: Ett förslag

Garyv skrev:
Om du kastar din digitalkamera i marken några gånger och sedan tejpar ihop den så finns det en svag möjlighet till att du kan ta liknande bilder.... ring inte mig sen bara

:) Eller så kan jag göra ett eget 300d-hack :)

Det som jag tycker många av den sortens genre har är att det ser ut som bilderna är antingen suddiga eller gjorda med skakningsoskärpa och sen väldigt hög kontrast och det som är svart är verkligen svart.
Om ni tittar på bild nummer 5 (mannen med höghusen)

/ Marcus
 
Jag får en känsla av att Rosenthal får till det stuket vid kopieringen.

..och detsamma för Carofano.
 
På den "gamla goda tiden" när jag softade vid framkallningen, så förde jag en damstrumpa över optiken på förstoringsapparaten. Fick ungefär liknande resultat.
 
Inte nu igen

Såna där suddbilder får mig att fumla efter telefonnumret till min oftalmolog.
 
euuh.. såna där bilder får mig alltid att blinka febrilt för att få mina linser att halka tillbaka.... ;o)

sånt fixar man enkelt i photoshop.
särskilt om man är välsignad med version CS.

fippla med lensblur för önskad oskärpa och lägg sedan på korn (finns med bland lensblurfilterinställningarna. ställ in monokromt korn) för att inte få en helt utslätad yta.
lattja med skugg- och/eller efterbelysningsverktyget i kanterna.
tona i nån brun färg. (finns färdiga funktionsmakron för sepiatoning i ps)

hepp, klart!
 
Ett annat tips.

Köp dig en kasse bira innan du går ut och plåtar.

Alternativt är att du skaffar dig det billigaste och oskarpaste objketiv du kan hitta.

Själv fick jag just en ide och ett användningsområde för mitt Sigma 28-105 2.8/4.0

Jag tror det är det kassaste objektiv man kan hitta.
 
tryck F9 tills du ser att du har fått fram actionspaletten (funktionskmakro på sv.).
i default actions mappen i paletten finns det ett makro som heter Sepia Toning (layer).
markera det och tryck på play.

dubbelklicka på toningslagret som sen dyker upp om du vill "frissera" toningen.
tryck ctrl+E eller ctrl+shift+E om du vill lägga ihop lagren sen.

edit.
asch då.. mipert var snabbare.
men! så där ser inte mitt CS ut i default actionsmappen. va knasigt! :eek:O
*förvirrad*

edit igen.
jaha, åsså byter han bild. *förvirringen lägger sig*
;o)
 
Christel, det första jag gör när jag kommer till en dator med Photoshop är att kasta alla default actions och skapa egna...

Jag har en CD med en rätt stor samling actions som jag alltid bär med mig i min lilla löjliga CDväska.
Ser ut som en handväska för män.
 
aha, det förklarar saken.
själv behåller jag den för att ha koll på hur det ser ut från start när jag kör mina ps-beskrivningar.

ah! brukar du svänga vilt med den när du blir putt då? ;o)
 
När jag skriver om Pshp hänvisar jag alltid till mina egna actions, det gör att eleven måste jobba lite hårdare hemma vid sin skärm för att få det att fungera.

;-)


Defaulten laddar man tillbaka på 1,63 sekunder när den behövs, sedan kastar man den igen.

Jag blir aldrig putt...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.