Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur tar jag bort HF på 7D

Produkter
(logga in för att koppla)

Rommel

Avslutat medlemskap
Ser att att HF är aktiverad vär jag jag väljer enpunktsfokusering. Hur tar jag bort den? Kan inte se i manuealen varken hur man akiverar eller avaktiverar den. Bara att man kan....

/Stefan

När man har enpunktsfokusering så kan det ibland vara svårt att följa ett objekt i rörelse, men ändå vilja ha full kontroll var exakt fokuserings ska ske. Då kan man sätta hjälppunkter som hjälper till med beräkningarna.
Jag hittar bara inte var inställningsknapparna är nånstans.

7D har enväldigt avancerad fokuseringsteknik bara man lär känna hur den den fungerar.

/Stefan

menar du "utökad fokuspunkt"?

Gå in i Quick-menyn - Q-knappen bredvid RAW/JPEG

använd Joystick för att bläddra till fokuspunktsymbolen. Tryck Set.
använd M-fn knappen bredvid avtryckaren för att byta typ av fokuspunkt.

Petter ...

Petter ...

Önskade det var så enkelt. När jag kommer till SET så väljer den fokuspunkt. Välja fokuspunkter kan jag. Jag hittade den HF i CFIII, men funkar ändå inte. Den funtionen aktiverar närliggande fokuspunkter som hjälpredor. Jag hade bara EN som hjälpreda. Har dock resetat kameram och nu funkar den igen. Men nu får man ju göra om alla inst'llningar igen.

/Stefan

Petter ...

Saknas det inte ett steg där?

När man använt joysticken för att komma till fokuspunktssymbolen så snurrar man på en av rattarna för att ändra värdet innan man trycker set.

Hmm, du har nog lyckats att "registrera" en fokuspunkt. Det går att göra långt nere i menyerna, men också med några enkla knapptryckningar med tummen (kommer dock inte ihåg vilket).
Sedan kan man välja att låta exempelvis AF-On fokusera på vald fokuspunkt, men snöflingan fokuserar på registrerad fokuspunkt.

Petter ...

Saknas det inte ett steg där?

När man använt joysticken för att komma till fokuspunktssymbolen så snurrar man på en av rattarna för att ändra värdet innan man trycker set.

Du hittade en genväg!

Men om du trycker SET istället för att snurra så får du upp en ny sida där du också kan välja vilken fokuspunkt som ska vara aktiv.

Petter ...

Önskade det var så enkelt. När jag kommer till SET så väljer den fokuspunkt. Välja fokuspunkter kan jag. Jag hittade den HF i CFIII, men funkar ändå inte. Den funtionen aktiverar närliggande fokuspunkter som hjälpredor. Jag hade bara EN som hjälpreda. Har dock resetat kameram och nu funkar den igen. Men nu får man ju göra om alla inst'llningar igen.

/Stefan
Nu hittade jag det du söker - tror jag.

Manualen sidan 219 - registrera och använda en AF-punkt

För att "avregistrera" en registrerad AF-punkt trycker du in den högraste tumklnappen (af-punkt-väljaren) ocg samtidigt trycker du in ISO-knappen.

Om du sedan vill registrera en annan AF-punkt så väljer du först vilken punkt det ska vara, sedan trycjer du in af-punktväljaren och samtdidigt trycker nu in panelbelysningsknappen.

Petter ...

Nu hittade jag det du söker - tror jag.

Manualen sidan 219 - registrera och använda en AF-punkt

För att "avregistrera" en registrerad AF-punkt trycker du in den högraste tumklnappen (af-punkt-väljaren) ocg samtidigt trycker du in ISO-knappen.

Om du sedan vill registrera en annan AF-punkt så väljer du först vilken punkt det ska vara, sedan trycjer du in af-punktväljaren och samtdidigt trycker nu in panelbelysningsknappen.

Petter ...

Tack! Det var det den jag letade efter. Nu kan man sin kamera ännu bättre ;)

/Stefan

ANNONS