Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur ta vara på större omfång hos raw?

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu försöker jag inte säga att JPEG är lika bra som NEF, men det kan ju vara intressant med en jämförelse. JPEG, Gimp. Helt automatiserad process, har inte rört ett enda manuellt reglage i denna bild, utom att trycka på en knapp. 100%, ingen skärpning eller brusred eller något annat.
 

Bilagor

  • Jpg 2.jpg
    Jpg 2.jpg
    84.5 KB · Visningar: 424
Inne i dunklet med några knapptryckningar.. (jo fler än en) Här går definitivt smärtgränsen :)
 

Bilagor

  • Jpg 3.jpg
    Jpg 3.jpg
    91.4 KB · Visningar: 421
Det är inte i skuggorna jpg har problem (förutom om man försöker ändra vitbalansen...) - här har en jpg samma tonupplösning som råfilen!

Men detta gäller bara värdena upp till bitvärde 14, sedan kurvar gamma-korrigeringen iväg ganska rejält. Från och med 18%-grå punkten och vidare uppåt är det ca 100ggr lägre tonupplösning i jpg-filen. I skuggorna finns alltså inget tonupplösningsproblem med jpg-filer, bara färgproblem.

Ang. omfårng i bilden:
Eftersom det inte finns en referens är omfånget omöjligt att uppskatta... :-/

Men eftersom jag känner kombinationen D90-18-105 ganska väl skulle nog en rimlig uppskattning vara ca 10.5-11Ev mellan det ljusaste vita i färgen i dörren/dörrarna och det mörkaste blå i stolskudden på sitsen under bordet. Med Nikon är detta omöjligt att veta eftersom en svartpunktsjustering görs redan vid nersparningen av råfilen.

Jag skulle dessutom gissa på antingen en inte helt kliniskt ren frontlins, alternativt att du har haft ett UV-filter på objektivet. Om man tittar lite närmre på de djupaste skuggorna ser man en ganska tydlig utplattning av färgskillnaderna/kontrasterna som borde finnas där - vilket pekar på lite mer ströljus än vad jag vet kombinationen normalt sett "i bästa fall" ska ha.
 
Det var intressant med skuggorna. Menar du att det inte finns någon mer information i skuggpartierna med RAW jämfört med JPG (måste fråga så jag förstått rätt)? Du pratar om tonomfång, det kanske finns annan information i råfilens skuggor som saknas i JPEG:en (frågar igen så att jag förstått)?

Kan inte någon färgbalansera om NEF:en (i skuggpartierna) och lägga upp så får jag göra ett försök att efterlikna denna färgbalansering i Gimp med JPEG:en? Nu utger jag mig inte för att vara någon gimpgury (för det är jag inte), men det vore onekligen roligt att se skillnaden. Välj något enkelt i så fall, en höjning eller sänkning av färgtemperaturen så är jag med på banan.

Edit: förtydligade att jag i så fall försöker med jpegen i Gimp.
 
Auto-maskning verkar bra!

Måste jag skaffa LR för att använda det för jag hittar det inte i CR 4,6?
 
Jag skulle dessutom gissa på antingen en inte helt kliniskt ren frontlins, alternativt att du har haft ett UV-filter på objektivet. Om man tittar lite närmre på de djupaste skuggorna ser man en ganska tydlig utplattning av färgskillnaderna/kontrasterna som borde finnas där - vilket pekar på lite mer ströljus än vad jag vet kombinationen normalt sett "i bästa fall" ska ha.

Ja, jäklar! Det sitter ett Hoya UV(0) på! Jag är imponerad, givetvis.

Det var intressant att folk som talar emot UV-filter permanent, fick vatten på sin kvarn i ett konkret fall.

Per.

PS. Detta är förmodligen min lärorikaste tråd hittills, och jag har ändå ställt en del frågor genom åren. DS.
 
Jag är inte helt hundra på att jag förstår frågan rätt, men OM jag gör det är svaret ganska enkelt: De flesta "vanliga" framkallningar har en ganska komprimerande tonkurva, den så kallade "S"-kurvan - de brukar komprimera skuggor, "dra ut" mellantoner och komprimera högdagrar. Då ser bilden ut som en vanlig "jpg-i-kamera" med stark mellantonskontrast.

Men att framkallningsinställningarna komprimerar skuggornas datavärden med kanske 3:1 i tonvärde är ju egentligen inte jpg-filens "fel", även om felet ligger "i" jpg-filen.

Om man vet att man ändå kommer efterbehandla filerna så är det bättre att sänka kontrasten i kameran så mycket det bara går - kontrasten i mellantonerna kan man alltid "dra upp" igen, men saker som tryckts in på för få bitar har ju förlorat tonupplösning som aldrig kan "hämtas tillbaka" igen.

I en normal jpg (SRGB eller ARGB kvittar) är det log10(255*32) / 0.301 = 13Ev i det totala omfånget från bit 1 till bit 8 (mellan stegen 0>1 och 1>255). Detta är mer än vad samtliga kameror på marknaden (utom D3x på bas-ISO) egentligen behöver - det är den "konsumentanpassade" efterbehandlingen innan nersparning som alla lägger på som gör skuggorna svårare att dra i i en jpg.

I högdagrarna är det lite sämre ställt med tonupplösningen, här går det bara 1 steg i jpg-filen för varje 130:e steg i råfilen (råfilen har ca 130ggr högre tonupplösning).
 
Andreas:
Nej, tyvärr finns inte maskningsverktygen i ACR-modulen, och heller inte i Photoshops egna verktyg av någon anledning. De kanske finns i Elements, som ju är mer "konsumentorienterat" i sina funktioner? Att det inte finns något liknande i PS tycker jag är lite synd, det borde inte vara så svårt att implementera.
Tipset är att hitta nån (om du inte kvalificerar själv!) i din närhet eller släkt som studerar på gymnasie/högskola/universitet och köpa en studentlicens. Det är en full version, inga inskränkningar - men det kostar bara typ 700kr eller nåt i stället för fullpriset som är 3000kr eller nåt... :-/ . Mycket pengar iaf får jag nog säga, men tycker man det är kul med foto tror jag nog det är värt det. Eftersom de precis kommit med LR3 så är man ju dessutom "uppgraderingssäkrad" i ett bra tag framöver.

Fredrik:
Det finns möjlighet att få in lika mycket information i skuggorna med jpg som med råfilen, men detta betyder inte att det nödvändigtvis gör det i alla fall. se svaret ovan.
Vill du ha nåt snabbt att bita i angånde jpg-filer kan du ju utgå från jpg-filen som Per lagt ut och försökra dra ner schatteringen i duken så att det ser ut som i bilden tagen från råfilen [som jag bifogar i detta inlägget]. Lägg märke till färgsättningen, den ska vara balanserad mellan det vita, mellandelarna och de helröda rutorna i duken. Lägg också märke till den lätt bristfälliga manglingen av duken... :) (sorry Per...)
 

Bilagor

  • utdrag.jpg
    utdrag.jpg
    90.7 KB · Visningar: 361
Denna bilden går jag rejält bet på. Vet ju inte vad du riktigt gjort med den, men jag har försökt efterlikna slutresultatet så gott det går med JPEG:en som utgångspunkt. Tyvärr verkar det ju saknas lite bildinformation för att det skall bli bra... Strukturen i duken vet jag inte hur du gjort för att framhäva, men jag antar att det kommer sig av sig själv av den extra information som finns i råfilen.

Vad jag gjort är att jag justerat nivåer, kört ett script för att dämpa högdagrarna i dukens rutor och ett script för att matcha färgerna mellan bilderna. Mer lika blir det inte då, men jag tror att resultatet ändå tydligt visar skillnaden mellan JPEG och RAW. Strukturen du har på duken i din bild är helt enkelt puts väck i de JPEG-data jag vänt och vridit på. I alla fall vad jag kan åstadkomma.

Jag tolkar det hela som att bilden är ett utmärkt exempel på skillnaden mellan RAW och JPEG, vad som blir kvar i jpeg:en räcker helt enkelt inte till för några genomgripande förändringar i fall som detta.
Någon annan får gärna försöka verifiera mitt resultat, och kanske komma upp med något som mer påminner om din ursprungsbild i inlägget ovan (färgerna är ju inte 100, men jag ser ingen anledning att sitta och pula med bilden då det ändå fattas så mycket annat i mina försök).

Mitt försök först, sedan samma utsnitt ur originaljpg:en som jämförelse:
 

Bilagor

  • Jpg 5.jpg
    Jpg 5.jpg
    96.2 KB · Visningar: 355
  • Jpg 4.jpg
    Jpg 4.jpg
    92 KB · Visningar: 357
Har mixtrat lite till: ökat lokal kontrast, dragit ner röd kanal och skärpt. Men resultatet talar fortfarande sitt tydliga språk:
 

Bilagor

  • Jpg 5b.jpg
    Jpg 5b.jpg
    96.1 KB · Visningar: 352
Lägg också märke till den lätt bristfälliga manglingen av duken... :) (sorry Per...)

Jag är pinsamt medveten om det. Duken åkte fram hastigt när vi plötsligt skulle använda lusthuset, men vi har artiga gäster som inte påpekar sådant.

Jag ska genast gå ut och hämta den ge den en omgång på strykbrädan!

Per.
 
:) Per:
Som gäst hade jag definitivt inte sagt något om det, iaf inte innan jag med normal valhänthet spillt glass/jordgubbar på den och därmed kommit fram till att -"Det gör ju inte så mycket, den skulle ju ändå tvättas&manglas..."

-Nej, det hade inte stört mig det minsta! Men i detta sammanhanget var det lite viktigt att peka på att det är enormt svårt att får denna lätta skrynklighet att få naturliga övergångar mellan det starkt färgade röda och det mellanröda/vita. Skrynklingen är ju en mörkhetsvariation / information som "går från" en färgyta in i en annan, och helst ska den ju göra detta utan att märkbart förändras i styrka/struktur. Med en jpg blir ofta "balansen" mellan mörkhet/färgstyrka ganska vriden när man gör större förändringar - det är detta jag menar med minskad tonupplösning och "problem med gammakorrigeringen" - iaf i högdagrarna. Det finns andra problem också, men de är oftast inte viktiga innan man drar lite mer i spakarna.

Det jag har gjort [med råfilen] är en väldigt enkel brightness/curve och lite (överdriven) skärpning - inget mer.
 
Kan bara säga att jag tycker det verkar som om mina försök med JPEG:en bekräftar vad du säger. Det går nog fila mer på bilden, speciellt är ju tonövergångarna i mitten på bilden inte så vackra. Men jag lämnar den här.

Undrar ju fortfarande hur en vitbalansering skulle fungera i jämförelse. I detta exempel ovan är ju RAW helt överlägset.
 
Detta blev mitt resultat:

Översta bilden är NEF råkonverterad i LR3, och bilden under orginalbilden. Bilden näst längst ner är samma som den översta fast helbild, och den nedersta redigerad Jpeg.
 

Bilagor

  • DSC_4966.NEF-2.jpg
    DSC_4966.NEF-2.jpg
    20.8 KB · Visningar: 240
  • DSC_4966.NEF-3.jpg
    DSC_4966.NEF-3.jpg
    17.1 KB · Visningar: 235
  • DSC_4966.NEF.jpg
    DSC_4966.NEF.jpg
    28.4 KB · Visningar: 237
  • DSC_4966.NEF-4-2.jpg
    DSC_4966.NEF-4-2.jpg
    29 KB · Visningar: 237
Använd Nikons eget program om du har Nikon

Jag använder Nikon Capture NX2 för all bildbehandling. Jag kan inte med Adobes program, utom det att jag använder Photoshop för perspektivbeskärning någon gång.
För att lätta upp skuggorna litet (eller ganska mycket) finns den enkla funktionen D-Lighting både i kameran och i Capture NX2. Den går även att öka teckningen i ljusa partier (samtidigt) men det brukar inte bli så bra, bättre att behålla kontrasten och stinget i bilden.
Capture NX2 (eller gamla NX) fungerar även på jpg-filer oavsett kamerafabrikat.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar