Denna bilden går jag rejält bet på. Vet ju inte vad du riktigt gjort med den, men jag har försökt efterlikna slutresultatet så gott det går med JPEG:en som utgångspunkt. Tyvärr verkar det ju saknas lite bildinformation för att det skall bli bra... Strukturen i duken vet jag inte hur du gjort för att framhäva, men jag antar att det kommer sig av sig själv av den extra information som finns i råfilen.
Vad jag gjort är att jag justerat nivåer, kört ett script för att dämpa högdagrarna i dukens rutor och ett script för att matcha färgerna mellan bilderna. Mer lika blir det inte då, men jag tror att resultatet ändå tydligt visar skillnaden mellan JPEG och RAW. Strukturen du har på duken i din bild är helt enkelt puts väck i de JPEG-data jag vänt och vridit på. I alla fall vad jag kan åstadkomma.
Jag tolkar det hela som att bilden är ett utmärkt exempel på skillnaden mellan RAW och JPEG, vad som blir kvar i jpeg:en räcker helt enkelt inte till för några genomgripande förändringar i fall som detta.
Någon annan får gärna försöka verifiera mitt resultat, och kanske komma upp med något som mer påminner om din ursprungsbild i inlägget ovan (färgerna är ju inte 100, men jag ser ingen anledning att sitta och pula med bilden då det ändå fattas så mycket annat i mina försök).
Mitt försök först, sedan samma utsnitt ur originaljpg:en som jämförelse: