Annons

Hur ta svart/vitt

Produkter
(logga in för att koppla)

Saman

Medlem
Hej,

Jag har nyligen skaffat mig en canon 300d, men skamligt nog kan jag inte komma på hur man kan ta svart vita bilder med denna kamera. Jag har gått igenom instruktionsboken ett antal gånger, men...

Var snäll och hjälp en amatör som jag :)

MVH Saman
 
Fixa svartvitt i photoshop

Har ingen erfarenhet av denna kamera. Men frågan är om inte det bästa är att fotografera i färg, och sedan göra bilden svartvit i tex. Photoshop. Då har du ju bilden i färg också ifall du skulle vilja det.
 
Tack för ditt svar!

Det är ju i och för sig en lösning, men man tycker att man borde kunna även ta svart vitt med en sådan kamera.

MVH Saman
 
saman skrev:
Hej,

Jag har nyligen skaffat mig en canon 300d, men skamligt nog kan jag inte komma på hur man kan ta svart vita bilder med denna kamera. Jag har gått igenom instruktionsboken ett antal gånger, men...

Var snäll och hjälp en amatör som jag :)

MVH Saman

Undras vilken slutsats man ska dra, när handboken inte nämner något om inställning för att ta svartvita bilder?













































Jo, att kameran inte kan ta svartvita bilder, Jag föreslår istället att du konverterar färgbilderna till svartvita i ett bildnehandlingsprogram.


/Roland
 
Det stämmer. Du kan inte köra svartvitt "i kameran". Det har antagligen att göra med att det är sååå mycket bättre att fixa det i datorn, då du kan filtrera färgerna och påverka det svartvita uttrycket på ett helt annat sätt.
 
Helt rätt.. Kameran fotar bara färg.

För konvertering till s/v rekommenderar jag varmt "Convert to B&W Pro" från theimagingfactory.com som plugin till photoshop.
Denna pluginen ger dig mycket bra kontroll över hur konverteringen ska ske..
 
Tack er alla som har lagt ett inlägg!

Jag är faktiskt förbluffad att jag inte kan ta svartvita bilder med min 300d.

Jag måste dock erkänna att inte är särskild förtjust i att göra finjusteringar/konverteringar i bildbehamdlingsprogram i efterhand, kan bero på att jag är en renodlad nybörjare??

Tack i alla fall för era hjälp!

MVH Saman!
 
Jag är förvånad att man med en så pass "avancerad" digitalkamera som 300d inte kan få bilden direkt i svartvitt. Frågan är om man kan se den i svartvitt på LCD-bildskärmen? Förmodligen inte?
Det är till stor hjälp vid digitalfotografering i svartvitt att man också kan se en visualisering i svartvitt på LCD:n även om man sedan fotograferar bilden i färg och gör den till svartvit i datorn. Har själv en digital Minoltakompakt där denna funktion finns. Trodde att alla lite dyrare digitalkameror hade denna funktion. Men där ser man....
 
Bifogar en liten bild konverterad till svartvitt i datorn, i två olika upplagor. Vilken tycker ni att kameran skulle leverera?

Jag gissar att tillverkarna resonerar som så, att om man köper en digital kamera för 10.000 eller mer, så är man en mer avancerad avändare med högre krav än om man köper en digitalkamera för hälften så mycket, eller mindre ändå. Det är precis som att de mer seriösa proffsmodellerna av systemkameror inte har inbyggd blixt, eller motivprogram.
 

Bilagor

  • bwdemo.jpg
    bwdemo.jpg
    37.8 KB · Visningar: 923
Äger en 300d och har aldrig känt behovet av att ta bilden direkt i svartvitt. Hur bilden kommer att se ut i svartvitt kan man ju ändå inte se i lcd´n även om lcd displayen hade visat detta då den mest är till för att visa kompositionen på bilderna, och därför inte återger färger så som dom blir i datorn. Tror nog att Canon resonerat på samma sätt och därför valt att varken ha med sepia, svartvitt eller någon annan funktion som du utan problem lätt fixar i ett bildbehandlingsprogram.

/Fure
 
Det svåraste med svartvitfotografering är att översätta färger till gråskala. Har själv börjat använda min Minoltakompakt som visualiseringshjälpmedel när jag fotograferar svartvitt med analog kamera och film och tycker att jag har en hel del hjälp av detta för att se något så när hur gråskalan blir. Givetvis blir det inte exakt som slutbilden men det är till nytta ändå. Jag tror att många (oavsett kunskapsnivå) kan ha nytta av en sådan funktion i sina digitala kameror. Bilden kan ju tas i färg ändå(då många anser det är att föredra vid digital svartvitfotografering) som jag skrev tidigare.
 
saman skrev:
Jag har nyligen skaffat mig en canon 300d, men skamligt nog kan jag inte komma på hur man kan ta svart vita bilder med denna kamera.
MVH Saman

Saman,

Om du precis gått över från den analoga världen till den digitala eller om du är helt ny med kamera så är din fråga helt naturlig.

För de gamla rävarna låter det säkerligen som en märklig fråga dock. Själv fick jag faktiskt bita mig i tungan för att inte lämna ett sarkastiskt svar. Vid en smula ödmjuk eftertanke inser jag att din fråga inte alls är konstig.

Din fråga är, som sagt, helt klart befogad för den som inte plåtat digitalt tidigare. Semi-pro och pro-kameror har inte den här funktionen för att det är ganska meningslöst att fotografera i svartvitt då informationen för att producera en svartvit bild redan finns i färgbilden och valfriheten att senare kunna välja mellan både färg och svartvitt finns ingen eller mycket liten anledning att välja bort i fotoögonblicket.

"Förr" eller i den analoga foto-världen använde man sig av färgade lins-filter i oändliga uppsättningar för att få teckning, vacker kontrast och djup i olika motiv i svartvitt. Idag använder man bildbehandlingsprogram för att filtrera fram/bort samma saker ifrån den digitala färgbilden.

Jag rekommenderar varmt att Du skaffar något bra bildbehandlingsprogra och börjar experimentera lite. Det finns bra program för nybörjare som inte är så svåra att lära. Adobe Photoshop Elements är ett bra exempel på ett sådant och jag tror att det till och med följer med i 300D-paketet. Elements kan även använda sådana filter för svartvit konvertering som Fredrik Mörk nämner tidigare i den här tråden. Det är inte svårt att lära och ger dig behållning av ditt fotograferande även när du inte har kameran framför ansiktet.

Andra här på Fotosidan kan säkert ge fler exempel på enklare program att starta med. Var bara noga med att välja ett som stödjer Photoshop-filter, eftersom du så småningom kommer att vilja pröva fler sådana.

Jag håller med om att det kunde vara käckt om man i LCD-displayen på kameran kunde se bilden i svartvitt men för bedömning av huruvida det blev en lyckad bild eller inte så skulle det inte ge särskilt mycket eftersom dina senare filterinställningar inte skulle synas och dessa är helt avgörande för ett optimalt resultat. Betrakta hellre displayen som ett verktyg för att kontrollera att bilden fick rätt komposition och exponering.

Till 300D följer också programmet Zoombrowser EX, vilket jag antar också är det program du använder för att ladda över dina bilder från kameran till datorn. I Zoombrowser kan du lätt göra om bilden till svartvitt:

1. Dubbelklicka på bilden i Zoombrowser.
2. Dra ned kontrollen för färg till -50
3. Klicka på "Save as" och spara bilden med ett annat namn.

Vips! Du har nu bilden både i färg och i svartvitt. Detta ger visserligen inte den största konstnärliga friheten över din svartvita bild men bör duga tills du lärt dig att använda ditt bildbehandlingsprogram.

Om du skriver ut bilderna på egen skrivare kan de flesta skrivarna skriva ut färgfoton i svartvitt. Även detta ger en godtagbar, men inte optimal, svartvit bild.

Slutligen är jag övertygad om att om du lämnar bort dina bilder till ett godtyckligt fotolabb så räcker det sannolikt med att du anger att du vill ha färgbilderna i svartvitt.

Hoppas detta var till hjälp. Välkommen till en roligare digital värld!

/Gerhard
 
Skulle det vara någon nackdel om möjligheten att se bilden i svartvitt på LCD:n fanns?
 
Tack Gerhard för ett utförligt och en ingående förklarning av problematiken. Det är nu betydligt lätttare att smälta det här efter alla och framförallt ditt inlägg.

-Svar på din fråga; Jag är ny på den "avancerade och manuella fotografin", om man nu kan uttrycka det så. Analoga och digitala kompaktkameror har jag länge varit bekant med.

-Du har rätt det följer en Adobe Photoshop Elements program till 300d och förstås även en användarhandbok, så det är bara att sätta igång...


H/Saman
 
Graal skrev:
Skulle det vara någon nackdel om möjligheten att se bilden i svartvitt på LCD:n fanns?

Jag vänder på frågan: Skulle det vara någon fördel om möjligheten att se bilden i svartvitt på LCD:n fanns?

Jag anser inte det. Dels därför att LCD'n skulle aldrig kunna ge mig en rättvis bild av resultatet, för det beror ju helt på hur man konverterar bilden till svartvitt i datorn.
När jag konverterar till svartvitt i datorn så använder jag alltid funktionen "blanda kanaler" i photoshop. Med den funktionen så kan man simulera användning av diverse olika färgfilter, som används för diverse olika effekter inom traditionell s/v fotografering. Således så kan inte en s/v förhandsgranskning på LCD'n på något sätt hjälpa mig att visualisera hur slutresultatet kommer att bli.

Det enda jag tittar på vid förhandsgranskningen är histogrammet, för att se om bilden blev exponerad som jag ville. Om kamerans tonomfång täcker motivets tonomfång så kan jag göra "vad jag vill" med bilden i efterhand.
 
saman skrev:
Tack Gerhard för ett utförligt och en ingående förklarning av problematiken. Det är nu betydligt lätttare att smälta det här efter alla och framförallt ditt inlägg.

Vi har ju faktiskt alla varit där någon gång. Tyvärr glömmer man ibland alltför lätt.

saman skrev:
-Svar på din fråga; Jag är ny på den "avancerade och manuella fotografin", om man nu kan uttrycka det så. Analoga och digitala kompaktkameror har jag länge varit bekant med.

Ojojoj vad mycket roligt du har framför dig! Lyd ett gott råd: Tejpa för autoprogrammen omedelbart och lär dig arbeta kreativt med programmen Av, TV och M. Tillåt dig endast använda P-programmet vid snabba skott. Allt annat är förbjudet. Det blir körigt i början men med digital SLR har du råd att öva och experimentera i oändlighet!

Lycka till!

/Gerhard
 
Graal skrev:
Skulle det vara någon nackdel om möjligheten att se bilden i svartvitt på LCD:n fanns?
Det beror på hur man ser det. Å ena sidan så skulle det ju bara öka kamerans flexibilitet, vilket ju kan ses positivt. Men med ökad flexibilitet kommer också ökad komplexitet, och med ökad komplexitet får man ökad risk för att något inte fungerar som det ska. Svartvit förhandstitt i LCD'n kan ju tyckas vara en liten bagatellartad funktion att införa, men det kan kosta ganska mycket i form av ökade utvecklingsresurser, testning, ökade krav på hårdvara (minne, processor), ökad batterikonsumtion etc.

Jag gissar att man i DSLR-fallet försöker minimera antalet funktioner som inte är helt nödvändiga för att öka sådana saker som driftsäkerhet och batterilivslängd.
 
Jag tycker det vore ett stort plus att kunna få en svartvit förhandstitt i LCDn och jag tror inte att det alls vore tekniskt svårt att genomföra.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.