Annons

Hur ta svart/vitt

Produkter
(logga in för att koppla)
en fördel med att fota svartvitt direkt med kameran skulle ju vara att upplösningen skulle bli bättre.
eftersom endast var tredje pixel registrerar grönt, rött och blått.
om man körde med svartvitt kunde ju alla pixlar i sensorn registrera ett gråvärde istället och man slapp interpoleringen

(med reservation för yrhet)
 
Ibland är det så skönt att vara i princip färgblind - då slipper man dessa bekymmer ;)
-Jajamen hade 1 av 9 på arméns färgtest när det begav sig hehe.
 
lovborn skrev:
en fördel med att fota svartvitt direkt med kameran skulle ju vara att upplösningen skulle bli bättre.
eftersom endast var tredje pixel registrerar grönt, rött och blått.
om man körde med svartvitt kunde ju alla pixlar i sensorn registrera ett gråvärde istället och man slapp interpoleringen

(med reservation för yrhet)

Eftersom kamerorna har färgfilter framför varje pixel så skulle det inte funka. Då skulle kamerorna behöva vara uppbygda på ett helt annat sätt.
 
Graal skrev:
Skulle det vara någon nackdel om möjligheten att se bilden i svartvitt på LCD:n fanns?
Nej, kanske inte. Dock är det samma problem som frågats om i några inlägg upp, nämligen hur kameran ska visualisera den svartvita bilden.

En anledning att kameran inte kan ta svartvitt pga av hur sensorn är uppbyggd. Sensorn kan nämligen bara se svartvitt. Den ser inga färger, eller kan skilja på olika färger. För att lösa problemet har man ett RGB-filter framför varje pixel. Detta filter är fast och kan inte tas bort. Därför kan kameran inte ta svartvita bilder.

Dock ska nämnas att pga detta så blir alltså upplösningen hos kamera lägre än vad som anges. Eftersom en pixel består av tre färger så måste kameran interpolera (blanda) ihop färgerna från intilliggande pixlar. En 4MB kamera har 1MP röda, 1MB blå och 2MP gröna bildpunkter som sedan blandas ihop. Beroende på kameran så görs detta olika bra. Vissa kameror har också olika placerig av bildpunkterna, andra har fler färger (tex Sony's DSC-F828).

Det hade varit bra om detta filter hade gått att ta bort. Då hade vi kunnat ta svartvita bilder i full upplösning.
 

Bilagor

  • rgb.png
    rgb.png
    190 bytes · Visningar: 274
Senast ändrad:
Graal skrev:
Jag är förvånad att man med en så pass "avancerad" digitalkamera som 300d inte kan få bilden direkt i svartvitt.
Jo... och jag tror att den friheten kommer att ändra det svartvita tänkandet men det hör kanske till en annan diskussion.
 
Fuji S2 kan ta S/V direkt i kameran, men omvandlingen är någon sorts programvarugrej, typ det vanliga macrot i PS.
 
Innan jag bytte till digital utrustning så fotade jag nästan uteslutande med svartvit film. Och då såg jag endast bilderna i färg tills jag soppat dem i mörkrummet. Nu kan jag se dem när i svartvitt när jag har konverterat dem i photoshop och det duger utmärkt för mig. Ställ inte så konstiga krav på den nya tekniken är mitt svar.

MVH///Jonas
 
Walle skrev:
Jag vänder på frågan: Skulle det vara någon fördel om möjligheten att se bilden i svartvitt på LCD:n fanns?

Jag anser inte det. Dels därför att LCD'n skulle aldrig kunna ge mig en rättvis bild av resultatet, för det beror ju helt på hur man konverterar bilden till svartvitt i datorn.
När jag konverterar till svartvitt i datorn så använder jag alltid funktionen "blanda kanaler" i photoshop. Med den funktionen så kan man simulera användning av diverse olika färgfilter, som används för diverse olika effekter inom traditionell s/v fotografering. Således så kan inte en s/v förhandsgranskning på LCD'n på något sätt hjälpa mig att visualisera hur slutresultatet kommer att bli.

Det enda jag tittar på vid förhandsgranskningen är histogrammet, för att se om bilden blev exponerad som jag ville. Om kamerans tonomfång täcker motivets tonomfång så kan jag göra "vad jag vill" med bilden i efterhand.

Svartvitt och färg är inte bara en fråga om färg eller inte inte. Färger påverkar sinnet på ett visst sätt och på en svartvit bild ser ögat mer komposition och strukturer. En knallröd solnedgång kan vara attraktiv för ögat men komposition och budskap kan fortfarande vara skit... Det jag är ute efter är att möjligheten att se bilden i S/V kan vara mycket bra. Knallröd solnedgång+budskap+komposition är enligt min mening bättre än bara rött och sött. En enkel och speciellt för nybörjaren effektiv väg att lära komposition etc, är att kolla bilden/scenen/kompositionen i S/V. "IMO"
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.